REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

BHP: więcej obowiązków dla firm

Łukasz Guza
Łukasz Guza

REKLAMA

Pracodawcy będą musieli przechowywać kopię skierowania pracownika na badania lekarskie oraz monitorować pracę osób narażonych na kontakt z substancjami chemicznymi, rakotwórczymi lub mutagennymi.

Tak wynika z odpowiedzi poszczególnych ministerstw na wnioski Państwowej Inspekcji Pracy w spawie zmiany obecnych przepisów, które niedostatecznie chronią życie i zdrowie pracowników. W ubiegłym roku PIP wystosowała 15 takich wniosków, w tym trzy do Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.

REKLAMA

REKLAMA

Jolanta Fedak, minister pracy i polityki społecznej, poinformowała, że resort przygotował już projekt zmieniający rozporządzenie w sprawie szkolenia w dziedzinie bhp, w którym uwzględniono znaczną część propozycji PIP. Nowe przepisy zobowiążą pracodawców do przechowywania w aktach osobowych pracownika kopii skierowania na badania lekarskie oraz określą kwalifikacje dydaktyczne, jakie muszą posiadać wykładowcy i instruktorzy realizujący program szkolenia bhp.

Aprobaty resortu pracy nie zyskał natomiast wniosek PIP w sprawie zaliczenia okresu pełnienia funkcji społecznego inspektora pracy w kopalniach do okresu uprawniającego do otrzymania emerytury górniczej. Ministerstwo nie przygotuje nowelizacji ustawy o emeryturach i rentach z FUS, który wprowadziłby taką zmianę. Resort tłumaczy tę decyzję faktem, że charakter funkcji społecznego inspektora nie spełnia wymogu pracy w szczególnych warunkach, od którego zależą przywileje emerytalne.

Z kolei minister zdrowia Ewa Kopacz zapewniła PIP, że kierowany przez nią resort przygotuje projekty zmieniające rozporządzenie w sprawie substancji, preparatów, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy oraz rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy związanej z występowaniem w miejscu pracy czynników chemicznych. Inspekcja wystąpiła do resortu zdrowia m.in. o określenie sposobu rejestracji pracowników, którzy mają kontakt z substancjami i preparatami o działaniu rakotwórczym i mutagennym.

Przygotowanie nowych przepisów na wniosek PIP zapowiedziało też Ministerstwo Gospodarki. Inspekcja wystąpiła do szefa tego resortu m.in. o uprawnienie Urzędu Regulacji Energetyki do kontroli i nakładania sankcji na firmy prowadzące obrót paliwami bez koncesji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ministerstwo Gospodarki ma też szczegółowo określić wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy na stacjach i rozlewniach gazu płynnego.

ŁUKASZ GUZA

lukasz.guza@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

REKLAMA

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA