REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Małe i średnie firmy nie sięgają po dotacje na innowacyjność

Mariusz Gawrychowski

REKLAMA

Małe i średnie przedsiębiorstwa złożyły w konkursie na innowacyjne inwestycje tylko 31 wniosków na kwotę 300 mln zł. Tymczasem do wzięcia jest ponad 1 mld zł.

Do końca największego w historii konkursu na unijne dotacje dla firm - o budżecie blisko 1,5 mld zł - pozostało osiem dni. Mimo to liczba firm, które do tej pory złożyła do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości wnioski, nie jest duża. Z danych PARP wynika, że na koniec ubiegłego tygodnia było to 70 przedsiębiorstw, w tym 39 to były duże firmy, a 31 przedstawiciele sektora MSP.

REKLAMA

Ta ostatnia liczba najbardziej martwi. Konkurs w Działaniu 4.4. w programie Innowacyjna Gospodarka tak został skonstruowany, że 70 proc. środków (1 mld zł) ma trafić do małych i średnich firm. Tymczasem takie firmy złożyły do tej pory wnioski na 300 mln zł.

REKLAMA

Z informacji uzyskanych przez GP w firmach doradczych wynika, że sektor MSP nie pali się do korzystanie z wsparcia z Działania 4.4. Dlatego możliwe, że po raz pierwszy nie uda się rozdzielić wszystkich unijnych pieniędzy dla przedsiębiorców.

- Zgłaszał się do nas sektor MSP, ale nie był w stanie spełnić kryteriów wejścia do Działania 4.4. - mówi Paweł Tynel z Ernst & Young. Ten sam argument przedstawiają także inni doradcy.

- Sektor MSP nie jest zainteresowany, bo ciężko im przygotować inwestycje o minimalnej wartości 8 mln zł - twierdzi Jacek Kachel z PNO Consultans.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ewa Fedor, ekspert Konfederacji Pracodawców Prywatnych, podkreśla, że od samego początku było wiadomo, że Działanie 4.4. ze względu na wymaganą innowacyjność jest skierowane do dużych firm.

- By móc złożyć projekt, firma musi ponieść wysokie nakłady na jego dostosowanie do wymogów konkursu. Małych i średnich przedsiębiorców często nie stać, by przeznaczyć nawet 100 tys. zł na ten cel - dodaje.

Tradycyjnie ostatnie dni każdego konkursu to okres, w którym spływa większość inwestycji. Może to być nawet 3/4 wszystkich wniosków.

- Małej lub średniej firmie może wystarczyć minimalna wymagana liczba punktów, by dostać dotacje - ocenia Michał Gwizda z Accreo Taxand.

Przedsiębiorcy sygnalizują jeszcze jeden problem. Z docierających do GP sygnałów wynika, że mają problemy z uzyskaniem promes bankowych na kredyt potrzebny do realizacji projektu.

Złożone wnioski w działaniu 4.4. w PO IG

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Mariusz Gawrychowski

mariusz.gawrychowski@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA