REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Poprawianie omyłek rachunkowych będzie trudniejsze

Ewa Grączewska-Ivanova

REKLAMA

 Czy zmiana zasad poprawiania omyłek w ofertach proponowana w nowelizacji prawa zamówień publicznych to dobry pomysł? 

REKLAMA

- Rezygnacja z ustawowych zasad poprawiania omyłek rachunkowych w obliczeniu ceny oferty to zabieg ryzykowny. Projektowany w nowelizacji przepis ustanawia obowiązek poprawienia w ofercie oczywistych omyłek rachunkowych oraz innych omyłek polegających na niezgodności oferty ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia niepowodujących istotnych zmian treści oferty. W stosunku do oczywistych omyłek rachunkowych projekt nie definiuje, jaką omyłkę uznać należy za omyłkę oczywistą, ani też nie wskazuje, w jaki sposób omyłka powinna zostać poprawiona. Rozwiązanie to jest dysfunkcjonalne. Mając na uwadze doświadczenia płynące z orzecznictwa sądowego, można z dużym prawdopodobieństwem założyć, iż wykładnia możliwości poprawiania omyłek będzie bardzo rygorystyczna. W efekcie może paradoksalnie dojść do sytuacji, w której poprawianie omyłek rachunkowych będzie następowało po wejściu nowego przepisu rzadziej niż do tej pory.

REKLAMA

• Czy nie budzi pana obawy przepis przewidujący, że zamawiający będzie mógł poprawiać również omyłkę polegającą na niezgodności oferty ze specyfikacją, która nie powoduje istotnych zmian w treści oferty?

- Przepis ten jest w najwyższym stopniu ocenny i rodzi ryzyko arbitralności działań zamawiającego. Nie można wykluczyć, że zamawiający w stosunku do różnych wykonawców będą odmiennie kwalifikowali omyłkę jako niepowodującą istotnych zmian treści oferty. Posłużenie się niedookreślonym pojęciem omyłka niepowodująca istotnych zmian treści oferty spowoduje, że wykładnia projektowanego przepisu będzie musiała być dostosowana przez orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej oraz sądów okręgowych. Już z tego powodu przepis nie powinien być uchwalony w tym kształcie. Nie należy tworzyć prawa, które z istoty swojej rzeczy prowadzi strony do sądu.

• Czy obecna kazuistyczna regulacja o poprawianiu omyłek rzeczywiście się nie sprawdziła w praktyce?

- Niewątpliwą zaletą dzisiejszej regulacji jest wprowadzenie normatywnych reguł poprawienia omyłki rachunkowej, wskazujących jeden dopuszczalny sposób poprawienia omyłki rachunkowej danego rodzaju. Przepis eliminuje dowolność sposobu poprawienia omyłki. Wśród jego wad wymieniano ograniczony zakres zastosowania związany z enumeratywnie wymienionymi rodzajami omyłek. W mojej ocenie wada ta jest iluzoryczna. W praktyce przepis zakresem swojego zastosowania obejmuje przytłaczającą większość przypadków omyłek rachunkowych w obliczeniu ceny oferty, które zdarzały się w ofertach wykonawców (np. umożliwia poprawienie wszystkich błędów w ofertowym kosztorysie budowlanym). Dotychczasowe przepisy o poprawianiu omyłek krytykowane były przede wszystkim z uwagi na niemożność poprawienia wadliwie przyjętej stawki podatku VAT. Jednakże nowo projektowany art. 87 ust. 2 prawa zamówień publicznych także nie stwarza takiej możliwości. Niesie ze sobą ryzyko arbitralności w poprawianiu oferty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jarosław Jerzykowski, radca prawny z Kancelarii Jerzykowski i Wspólnicy

Rozmawiała Ewa Grączewska-Ivanova

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA