Sprzedaż zwolniła, więc RPP nie podniesie teraz stóp
REKLAMA
Dynamika sprzedaży detalicznej w marcu wyniosła 15,7 proc. (rok do roku), wobec prognoz na poziomie 21,1 proc. Ekonomiści nie kryją zaskoczenia, bo święta wielkanocne w marcu powinny sprzyjać zwiększonym zakupom.
REKLAMA
- Jeżeli można gdzieś upatrywać przyczyn ewentualnego spowolnienia popytu konsumpcyjnego, to pewnie trzeba szukać tego w wyższych odczuwanych i spodziewanych cenach podstawowych rzeczy, takich jak żywność, paliwa czy energia - mówi Michał Dybuła z BNP Paribas.
- Z drugiej strony gospodarstwa domowe pokazały już przed wejściem do UE, że oczekując wzrostu cen, zwiększają zakupy. Żywność już nie drożeje tak szybko jak kilka miesięcy temu, w kategoriach towarów importowanych efekt kursu też ma znaczenie - mówi z kolei Jakub Borowski, ekonomista Invest Banku.
Spadki sprzedaży zanotowano we wszystkich kategoriach, ale dużą niespodzianką jest wyraźne obniżenie w kategorii prasa i książki do 9,5 proc. z 27,7 proc. w lutym.
- Jest to o tyle zaskakujące, że wraz ze wzrostem dochodów, a taki przecież ma miejsce, sprzedaż w kategoriach dóbr luksusowych powinna wzrosnąć - mówi Borowski.
Po słabszych danych o produkcji w kwietniu zmniejsza się prawdopodobieństwo czwartej z rzędu podwyżki stóp procentowych. Najbliższe posiedzenie RPP będzie 30 kwietnia.
- Moim zdaniem RPP powstrzyma się od podwyżki i poczeka przynajmniej miesiąc. W obecnej sytuacji należy brać pod uwagę możliwość spowolnienia gospodarczego i stabilizację inflacji - choć na wysokim poziomie. Mocny złoty będzie działał jak substytut zacieśnienia polityki pieniężnej. Przestrzeń do podwyżek stóp procentowych kurczy się, być może nawet do zera - twierdzi Dybuła.
Nie oznacza to jednak, że podwyżek nie będzie.
- Znając sposób funkcjonowania RPP w tym składzie, to prawdopodobnie będzie ona działała na podstawie danych miesięcznych, czekając na skrystalizowanie się jakiegoś trendu. Dlatego prawdopodobieństwo podwyżki nadal jest. Dane za kwiecień mogą się okazać dużo lepsze - dodaje ekonomista BNP Paribas.
Struktura sprzedaży w marcu i lutym
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
MIREK KUK
mirek.kuk@infor.pl
REKLAMA
REKLAMA