REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Duże firmy od 500 pracowników

Mariusz Gawrychowski

REKLAMA

Za duże uważano by firmy zatrudniające przynajmniej 500 pracowników lub o rocznym obrocie co najmniej 100 mln euro. Propozycję zmian w prawie unijnym zgłosiła Francja.

Komisja Europejska rozpoczęła prace nad dokumentem, który będzie miał wpływ na wspieranie sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Projekt Small Business Act ma być zaprezentowany w czerwcu. Na razie tylko Francja zgłosiła do niego pakiet konkretnych propozycji. Jedna z nich zakłada, że zostanie zwiększony próg rozdzielający sektor małych i średnich przedsiębiorstw (MSP) od dużych firm.

REKLAMA

REKLAMA

Francuzi proponują, aby do małych i średnich zaliczyć firmy, które zatrudniają do 500 pracowników lub mają roczne obroty poniżej 100 mln euro. Według obowiązujących przepisów unijnych duże firmy zaczynają się od 250 pracowników lub 50 mln euro obrotów.

Według francuskiego rządu bardziej restrykcyjne niż w USA czy Chinach kryteria przynależności do sektora MSP powodują, że europejskie firmy, które zatrudniają więcej niż 250 pracowników, a nie są globalnymi koncernami, mają gorszą pozycję niż konkurenci z innych kontynentów, którzy korzystają z publicznej pomocy dla sektora MSP. Chodzi o dostęp do subwencji, pożyczek, gwarancji, a w przypadku UE także do funduszy unijnych.

Marcin Korolec, wiceminister gospodarki, mówi GP, że francuski pakiet jest poddawany konsultacjom z polskimi środowiskami przedsiębiorstw.

- Chcemy sprawdzić, czy poszerzenie kryteriów przynależności do sektora MSP nie spowoduje ograniczeń w rozwoju polskich firm - podkreśla.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodaje, że należy wziąć pod uwagę interes wszystkich unijnych firm, które rywalizują na globalnym rynku. Z drugiej strony przyznanie możliwości sięgania po pomoc publiczną większym firmom może spowodować, że polscy przedsiębiorcy będą napotykać na problemy przy wchodzeniu na zachodnioeuropejskie rynki.

Polscy przedsiębiorcy zwracają uwagę, że zmiana definicji spowoduje mniejszy dopływ funduszy unijnych do najmniejszych firm.

REKLAMA

Według Elżbiety Lutow ze Związku Rzemiosła Polskiego, mimo dużej aktywności mikro- i małych przedsiębiorców w ubieganiu się o środki unijne, tylko w nieznacznym stopniu stają się one beneficjentami tej pomocy. Dlatego też ZRP wolałby wprowadzić oddzielne regulacje dla małych (poniżej 50 pracowników) i pozostałych przedsiębiorców.

Nie wiadomo, czy i kiedy francuska propozycja miałaby wejść w życie. Francja będzie przewodniczyć UE w II połowie tego roku i przez ten czas będzie naciskać na przyjęcie sformułowanego przez siebie pakietu. Jednak w 2009 roku w UE odbędą się wybory do Parlamentu Europejskiego, co wpłynie na spowolnienie procesu legislacyjnego. Dlatego zmiana unijnego prawa mogłaby nastąpić najwcześniej w 2010 roku, kiedy Polska będzie na półmetku wykorzystywania przyznanych funduszy unijnych. Możliwe też, że zmiana prawa zacznie obowiązywać dopiero od nowej perspektywy finansowej, która rozpocznie się w 2014 roku.

Podmioty prowadzące działalność gospodarczą

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Mariusz Gawrychowski

mariusz.gawrychowski@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA