REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie każdy kurs jest przychodem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Szkolenia związane z działalnością pracodawcy nie są przychodem - uznał WSA. Fiskus twierdzi, że do zwolnienia z PIT potrzebna jest akredytacja MEN. Resort pracy uważa, że taki wymóg jest sprzeczny z prawem unijnym.
ORZECZNICTWO

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie we wczorajszym wyroku dotyczącym opodatkowania szkoleń pracowników odniósł się jedynie do tych, które są związane z bieżącą działalnością pracodawcy. W takiej sytuacji - stwierdził sąd - wydatek na szkolenie nie stanowi przychodu pracownika, ponieważ nie powstaje u niego żadne przysporzenie. Jako przykład takiego szkolenia sąd podał szkolenie BHP. Skoro więc wydatek na szkolenie, w którym wziął udział pracownik, nie stanowił przychodu pracownika, nie można w ogóle rozpatrywać kwestii zwolnienia z podatku. Tymczasem kontrowersje budzi sprawa zwolnienia z PIT wydatków na dokształcanie pracownika w firmie szkoleniowej, która nie posiadała akredytacji MEN.

REKLAMA

REKLAMA

Zwolnienie z podatku

W sprawie, rozpatrywanej przez WSA, spółka zwróciła się do naczelnika urzędu skarbowego z wnioskiem o interpretację, czy przychody pracowników kierowanych na szkolenia: szkolne (studia związane z pracą) i pozaszkolne (zewnętrzne - dotyczące: prawa podatkowego, prawa pracy, językowe, budowanie relacji z klientami) są zwolnione z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.). Zdaniem spółki są one zwolnione z PIT.

Nie wszystkie szkolenia bez PIT

REKLAMA

Ze stanowiskiem tym nie zgodziły się organy podatkowe. Uznały, że zwolnieniu z opodatkowania podlegają jedynie formy szkolne, a zatem nie jest przychodem pracownika opłata za studia licencjackie, magisterskie czy podyplomowe. Organy podatkowe powoływały się na dwa rozporządzenia: ministra edukacji narodowej oraz ministra pracy i polityki socjalnej z 12 października 1993 r. oraz rozporządzenie ministra edukacji narodowej i nauki z 3 lutego 2006 r. Na podstawie tych przepisów dowodziły, że istotny jest fakt posiadania przez placówkę szkoleniową akredytacji ministra edukacji. Jeśli firma szkoleniowa nie posiada takiej akredytacji, to opłata za szkolenie będzie stanowiła przychód pracownika. Naczelnik urzędu skarbowego dowodził też, że przepisy rozporządzenia z 1993 roku pozwalają na zwolnienie kosztu podręczników do nauki czy kosztu przejazdów. Decyzję naczelnika utrzymał w mocy dyrektor izby skarbowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Istotę sporu rozpatrywanego przez sąd stanowiła jednak kwestia akredytacji. Sąd uchylił decyzję dyrektora izby, ale w ustnym uzasadnieniu odniósł się jedynie do sytuacji, gdy pracownik był zobligowany prawem do wzięcia udziału w szkoleniu.

Akredytacja niepotrzebna

Jak dowiedziała się GP, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, w nieoficjalnej odpowiedzi na pytanie spółki, poinformowało, że wymóg posiadania akredytacji jest sprzeczny z prawem UE. W skardze do sądu spółka dowodziła, że akredytacja nie jest wymagana również polskimi przepisami. Podnosiła, że podmioty nieposiadające akredytacji MEN mogą prowadzić szkolenia na podstawie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Na działalność szkoleniową pozwalają przepisy ustawy o systemie oświaty. Spółka powoływała się na art. 83a ust. 2. Stanowi on, że działalność oświatowa, która nie obejmuje prowadzenia szkoły, placówki lub zespołu, wymienionych w art. 90a ust. 1, może być podejmowana na zasadach określonych w przepisach ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Oznacza to, że firmy szkoleniowe mogą stosować wprost przepisy tej ustawy i nie muszą posiadać akredytacji. Dla zwolnienia z podatku pracownika fakt ten nie ma znaczenia. Podobnie twierdzili eksperci, z którymi rozmawiała wcześniej GP.

Sygn. akt III SA/Wa 1915/07

Szkolenie pracowników

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

ŁUKASZ ZALEWSKI

lukasz.zalewski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA