REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co hamuje rozwój przedsiębiorczości

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata

REKLAMA

Brak możliwości zawieszania działalności, liczne kontrole w firmach, uznaniowość w wydawaniu koncesji oraz przewlekłość postępowania sądowego to najważniejsze bariery hamujące rozwój firm.

Po raz piąty Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan opracowała czarną listę barier hamujących rozwój przedsiębiorczości. Przedsiębiorcy domagają się zniesienia większości zezwoleń, pozwoleń i licencji, ponieważ - ich zdaniem - zbyt wiele rodzajów działalności zostało objętych reglamentacją. W ubiegłym roku pojawiła się kolejna bariera - zezwolenia wymaga utworzenie lub prowadzenie działalności w formie hipermarketu.

REKLAMA

REKLAMA

Za dużo kontroli

Kolejna bariera to liczne kontrole u przedsiębiorców, na prowadzenie których zezwalają przede wszystkim przepisy szczególne. Na przykład ustawa o kontroli skarbowej umożliwia w ramach wszczętego postępowania przeprowadzenie jeszcze kontroli podatkowej. W takich przypadkach inspektorzy nie stosują przepisów o ograniczeniach czasu oraz liczby kontroli.

Potrzebne są więc zmiany w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej, które wprowadziłyby możliwość sprzeciwu przedsiębiorcy wobec działań inspekcji oraz nałożenie sankcji na kontrolerów naruszających przepisy tej ustawy. Oprócz tego przedsiębiorcy powinni mieć możliwość dochodzenia odszkodowania od inspekcji.

REKLAMA

Zdaniem Lewiatana należy też ograniczyć liczbę instytucji kontrolujących, których kompetencje się pokrywają, i skonsolidować ich działania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zawieszenie działalności

Przedsiębiorcy powinni mieć możliwość zawieszania działalności gospodarczej. Natomiast przepisy nakładają na nich obowiązek prowadzenia firm w sposób ciągły i ponoszenia kosztów z tym związanych. Stanowi to poważną uciążliwość dla małych i średnich przedsiębiorstw działających sezonowo. Zdaniem Lewiatana brak możliwości zawieszenia działalności oraz niejasne i niejednoznaczne interpretacje ZUS z tym związane doprowadziły niejedną firmę w Polsce do upadłości.

Konieczne jest też usprawnienie sądownictwa gospodarczego poprzez pełną informatyzację wydziałów gospodarczych. Teraz na wydanie nakazu w postępowaniu gospodarczym czeka się wprawdzie około miesiąca, ale gdy w tej samej sprawie strona przeciwna złoży zarzuty lub sprzeciw, czas rozpoznawania sprawy znacznie się przeciąga. Wynosi około trzech miesięcy, a w Warszawie nawet ponad rok.

Jedno okienko wciąż nie działa

Rozwój przedsiębiorczości hamuje też przewlekłość rejestracji podmiotów gospodarczych, które dopiero zamierzają prowadzić działalność. Jedno okienko, w którym przedsiębiorca rozpoczynający prowadzenie działalności załatwiałby wszystkie sprawy związane z rejestracją, uzyskaniem REGON, aktualizacją NIP oraz zgłoszeniem do ubezpieczeń społecznych, nadal nie działa.

Wciąż brak jest centralnej informacji o działalności gospodarczej (CIDG). Przedsiębiorca nie może uzyskać informacji o swoim kontrahencie zarejestrowanym w ewidencji działalności gospodarczej wówczas, gdy nie zna jego adresu.

MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

malgorzata.piasecka@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA