Usługi bankowe pod specjalnym nadzorem
REKLAMA
Przyjęty przez rząd dokument Strategia Polityki Konsumenckiej kładzie nacisk na analizy wzorców umownych dotyczących przede wszystkim usług bankowych, w tym e-money, przewozów lotniczych i kolejowych, usług telekomunikacyjnych i medialnych (szczególnie poczty elektronicznej). Pod szczególnym nadzorem będą też usługi świadczone przez operatorów telewizji kablowej, sklepy internetowe oraz portale aukcyjne.
REKLAMA
REKLAMA
Prawo analizowania wzorców umownych przysługuje prezesowi UOKiK. Tylko w ubiegłym roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadził 469 postępowań dotyczących stosowania niedozwolonych postanowień umownych. 163 skontrolowanych przedsiębiorców dobrowolnie dostosowało się do zaleceń UOKiK i wykreśliło albo zmieniło kwestionowane klauzule. UOKiK skierował też 31 pozwów do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Strategia przewiduje popularyzowanie formy pozasądowego rozstrzygania sporów konsumenckich, które są tanim i skutecznym środkiem, oraz utworzenie internetowego systemu rozstrzygania sporów konsumenckich. Ułatwieniem dla konsumentów w dochodzeniu swoich roszczeń byłoby wprowadzenie, na wzór amerykański, możliwości zbiorowego wystąpienia we wspólnym interesie.
Małgorzata Piasecka-Sobkiewicz
REKLAMA
REKLAMA