REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przed rozprawą będą odbywać się posiedzenia arbitrów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Grączewska-Ivanova

REKLAMA

Spory z zakresu zamówień publicznych będą rozstrzygać zawodowi arbitrzy z Krajowej Izby Odwoławczej, posługując się nowym regulaminem.


Nowe prawo

REKLAMA

REKLAMA

 


Rozporządzenie premiera w sprawie regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu odwołań wnoszonych przez przedsiębiorców w przetargach publicznych powinno wejść w życie 12 października. Jednak dotąd nie zostało opublikowane w Dzienniku Ustaw. Nowe przepisy wykonawcze mają zastąpić dotychczasowe rozporządzenie z 17 maja 2006 r. (Dz.U. nr 87, poz. 603), a potrzeba ich wydania wynikała ze zmian wprowadzonych ostatnią nowelą prawa zamówień publicznych z 13 kwietnia 2007 r. (Dz.U. nr 82, poz. 560), zwłaszcza w zakresie utworzenia Krajowej Izby Odwoławczej.


Zawodowy arbitraż

REKLAMA


Procedura rozpatrywania odwołań niewiele zmieni się w porównaniu ze stanem obecnym. Wykonawcy mogą wnosić odwołania do prezesa Urzędu Zamówień Publicznych od rozstrzygnięć protestu przez zamawiającego. Rozpoznawać mają je trzyosobowe składy orzekające Krajowej Izby Odwoławczej, pod warunkiem uiszczenia odpowiedniego wpisu. Przedsiębiorca niezadowolony z rozstrzygnięcia ma prawo wnieść skargę do sądu okręgowego.


W nowym rozporządzeniu szczegółowo uregulowano przebieg postępowania odwoławczego, zwłaszcza organizację posiedzeń i rozpraw prowadzonych przed KIO. Wprowadzono przepisy dokładnie regulujące sposób przekazywania odwołania przez prezesa UZP prezesowi Krajowej Izby Odwoławczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Doprecyzowano także procedurę przystępowania wykonawców do postępowania odwoławczego, a także możliwość cofnięcia przystąpienia przez przedsiębiorcę do czasu zamknięcia rozprawy.


Posiedzenia i rozprawy


W posiedzeniach będą mogły brać udział strony oraz uczestnicy postępowania odwoławczego. Niestawiennictwo prawidłowo zawiadomionej osoby nie będzie mogło wstrzymać rozpoznania odwołania. Nowością jest to, że posiedzenie będzie mogło być poprzedzone naradą, której celem ma być omówienie istotnych dla sprawy zagadnień faktycznych i prawnych.


Kontrola dokumentacji


Na samym posiedzeniu arbitrzy będą przygotowywać rozprawę w zakresie niezbędnych czynności formalnoprawnych i sprawdzających, w szczególności badając wniesione odwołania oraz dokumentację postępowania. Podczas posiedzenia sprawdzana będzie także skuteczność złożenia przystąpienia do postępowania odwoławczego. Po zamknięciu posiedzenia Izba zdecyduje, czy odrzucić odwołanie, czy umorzyć postępowanie, czy też rozpoznać je na rozprawie.


Podczas rozprawy arbitrzy muszą merytorycznie rozpoznawać odwołania. Rozporządzenie szczegółowo określa m.in. kolejność zabierania głosu podczas rozprawy, a także sposób wyłączenia członka składu orzekającego. Nowa regulacja określa także zasady wydawania orzeczeń oraz sporządzania uzasadnień. Członek składu orzekającego, który przy głosowaniu nie zgodził się z większością, będzie mógł złożyć zdanie odrębne, zaś strony i uczestnicy postępowania będą mogli się z nim zapoznać i sporządzać z niego odpisy.


Ewa GrĄczewska-Ivanova

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA

Ponad 156 mln zł na zagraniczną ekspansję firm! PARP ogłasza wyniki naboru "Promocja marki innowacyjnych MŚP"

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) opublikowała wyniki naboru w konkursie „Promocja marki innowacyjnych MŚP”, realizowanym w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Wsparcie trafi do 183 projektów na łączną kwotę ponad 156 mln zł, które pomogą polskim przedsiębiorstwom w promocji produktów i usług na rynkach międzynarodowych.

Kim jest rzecznik patentowy i jak wspiera przedsiębiorców?

Do 5 września trwa nabór na aplikację rzecznikowską. To ścieżka kariery m.in. dla absolwentów kierunków prawniczych, technicznych i ścisłych. Problem w tym, że wielu studentów nie ma świadomości, że taki zawód zaufania publicznego istnieje i jaka jest jego rola. W Polsce jest dziś 1 tys. rzeczników patentowych.

REKLAMA