Nieodpłatne przekazanie torby bez VAT
REKLAMA
REKLAMA
Zapadł wyrok ważny dla wszystkich firm handlowych, które mają obowiązek wydawania opakowań na sprzedawane produkty. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie potwierdził, że umieszczenie logo na torbie reklamówce wydawanej nieodpłatnie klientom nie oznacza, że torba ma charakter reklamowy. Zatem przekazanie takiej torby nie podlega opodatkowaniu VAT.
Jest to kolejny wyrok, który potwierdza dotychczasową linię orzeczniczą sądów administracyjnych. Mimo to ciągle zdarza się, że organy podatkowe wydają decyzje sprzeczne z orzecznictwem i nieprzychylne podatnikom.
REKLAMA
W sprawie rozpatrywanej przed sądem skarżącą była duża sieć handlowa, która na opakowaniach umieszczała logo firmy oraz napisy, które nie miały charakteru wartościującego. Organy podatkowe nałożyły na firmę zobowiązanie w podatku od towarów i usług, kwotę do przeniesienia oraz dodatkowe zobowiązanie w VAT. Stan prawny dotyczył starej ustawy o VAT z 1993 roku. Urząd i izba skarbowa twierdziły, że przekazanie toreb z logo podlega opodatkowaniu VAT, ponieważ zgodnie z przepisami są to towary mające charakter reprezentacji i reklamy, czyli podlegające opodatkowaniu. Ponadto torby nie pełniły jedynie funkcji użytkowej, ale miały również na celu zachęcenie klientów do nabywania towarów w sklepie. Z takim stanowiskiem nie zgodziła się spółka, która wskazywała, że torby są opakowaniami dla klientów nabywających towary, a zatem nie miały charakteru reprezentacji i reklamy. Napisy na opakowaniach nie zawierały treści wartościujących. Ponadto firma uzasadniała, że obowiązek przekazania popularnej reklamówki nakłada na nią ustawa.
Sąd po rozpoznaniu sprawy uznał za prawidłowe stanowisko skarżącej spółki. Wskazał, że podstawowym celem torby jest opakowanie innych produktów, a umieszczenie na nim logo nie może przesądzać o charakterze reprezentacji i reklamy, a zatem nieodpłatne przekazanie opakowania nie jest opodatkowane VAT.
Sygn. akt III SA/Wa 964/07
ŁUKASZ ZALEWSKI
REKLAMA
REKLAMA