REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Hipermarkety wciąż łamią prawa pracowników

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jolanta Góra

REKLAMA

Tylko w 2007 roku inspektorzy pracy nałożyli 1776 mandatów o wartości 1,2 mln zł na placówki handlowe.
Wczoraj Państwowa Inspekcja Pracy ogłosiła wyniki kontroli przeprowadzonych od 1 stycznia do 31 lipca w placówkach handlowych. Inspektorzy przeprowadzili 5,5 tys. kontroli, zarówno w małych sklepach, jak i dużych marketach, w tym 1576 na wniosek pracowników. W efekcie wystawili 1776 mandatów karnych o wartości 1,2 mln zł. Złożyli też 123 wnioski do sądu oraz zawiadomili prokuraturę o popełnieniu przestępstwa w 66 przypadkach.

 

REKLAMA

REKLAMA

Bożena Borys-Szopa, główny inspektor pracy, twierdzi jednak, że w porównaniu z poprzednimi latami nastąpiła poprawa w przestrzeganiu prawa pracy i bezpieczeństwa. Jej zdaniem, to zasługa wzmożonych i systematycznych kontroli. Bożena Borys-Szopa podkreśla również, że najgorzej jest w placówkach kontrolowanych po raz pierwszy.

Jednak Roman Giedrojć, zastępca głównego inspektora pracy, zauważa, że poprawa warunków pracy następuje skokowo, od kontroli do kontroli. W okresie pomiędzy wizytami inspektorów sklepy wracają do stosowania zasad niezgodnych z wymogami prawa i bezpieczeństwa pracy.

Z danych PIP wynika, że pracodawcy najczęściej: nie udzielają należnego odpoczynku, nie prowadzą ewidencji czasu pracy, nie przestrzegają pięciodniowego tygodnia pracy, nie wypłacają wynagrodzenia za godziny nadliczbowe i pracę w święta.

REKLAMA

- W jednym ze sklepów w Krakowie pracownica pracowała praktycznie 26 godzin bez przerwy. W innym w karcie pracy figurował wpis, z którego wynikało, że osoba pracowała, mimo że sklep był zamknięty - mówi Roman Giedrojć.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto PIP podkreśla, że wzrasta systematycznie liczba wypadków w placówkach handlowych. W 2006 roku co dziesiąta osoba, która uległa wypadkowi w pracy, była pracownikiem sektora handlowego. Aż 47 proc. poszkodowanych pracowało krócej niż jeden rok. Z kontroli PIP wynika, że szwankuje organizacja pracy, brakuje zasad składowania towarów, a przede wszystkim pracownicy nie przechodzą szkoleń BHP.

Bożena Borys-Szopa zapewnia, że inspektorzy nadal będą systematycznie kontrolować placówki handlowe, zwłaszcza w okresach zwiększonej sprzedaży, czyli przed świętami Bożego Narodzenia oraz Wielkanocy. Ponadto inspektorzy będą przeprowadzać kilka kontroli w ciągu jednego dnia oraz zastosują niekonwencjonalne metody.

- Sprawdzając logi kasowe, rejestry wyjść i wejść prowadzone przez firmy ochroniarskie oraz wydawania telefonów, zwiększamy wykrywalność łamania przepisów o czasie pracy, a co za tym idzie przypadków niewypłacania należnych świadczeń - podkreśla Bożena Borys-Szopa.

Wczoraj także Michał Szułczyński z Prokuratury Okręgowej w Gliwicach poinformował, że nadal prowadzone jest postępowanie przygotowawcze w stosunku do kierowników sklepów Biedronka i ewentualnie zarządu firmy Jeronimo Martins, właściciela sieci.

1557 pracowników otrzymało w 2006 roku należne im wynagrodzenia w łącznej wysokości 484 tys. zł dzięki inspektorom PIP

Jolanta Góra

jolanta.gora@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA