REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Hipermarkety wciąż łamią prawa pracowników

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jolanta Góra

REKLAMA

Tylko w 2007 roku inspektorzy pracy nałożyli 1776 mandatów o wartości 1,2 mln zł na placówki handlowe.
Wczoraj Państwowa Inspekcja Pracy ogłosiła wyniki kontroli przeprowadzonych od 1 stycznia do 31 lipca w placówkach handlowych. Inspektorzy przeprowadzili 5,5 tys. kontroli, zarówno w małych sklepach, jak i dużych marketach, w tym 1576 na wniosek pracowników. W efekcie wystawili 1776 mandatów karnych o wartości 1,2 mln zł. Złożyli też 123 wnioski do sądu oraz zawiadomili prokuraturę o popełnieniu przestępstwa w 66 przypadkach.

 

REKLAMA

Bożena Borys-Szopa, główny inspektor pracy, twierdzi jednak, że w porównaniu z poprzednimi latami nastąpiła poprawa w przestrzeganiu prawa pracy i bezpieczeństwa. Jej zdaniem, to zasługa wzmożonych i systematycznych kontroli. Bożena Borys-Szopa podkreśla również, że najgorzej jest w placówkach kontrolowanych po raz pierwszy.

Jednak Roman Giedrojć, zastępca głównego inspektora pracy, zauważa, że poprawa warunków pracy następuje skokowo, od kontroli do kontroli. W okresie pomiędzy wizytami inspektorów sklepy wracają do stosowania zasad niezgodnych z wymogami prawa i bezpieczeństwa pracy.

REKLAMA

Z danych PIP wynika, że pracodawcy najczęściej: nie udzielają należnego odpoczynku, nie prowadzą ewidencji czasu pracy, nie przestrzegają pięciodniowego tygodnia pracy, nie wypłacają wynagrodzenia za godziny nadliczbowe i pracę w święta.

- W jednym ze sklepów w Krakowie pracownica pracowała praktycznie 26 godzin bez przerwy. W innym w karcie pracy figurował wpis, z którego wynikało, że osoba pracowała, mimo że sklep był zamknięty - mówi Roman Giedrojć.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto PIP podkreśla, że wzrasta systematycznie liczba wypadków w placówkach handlowych. W 2006 roku co dziesiąta osoba, która uległa wypadkowi w pracy, była pracownikiem sektora handlowego. Aż 47 proc. poszkodowanych pracowało krócej niż jeden rok. Z kontroli PIP wynika, że szwankuje organizacja pracy, brakuje zasad składowania towarów, a przede wszystkim pracownicy nie przechodzą szkoleń BHP.

REKLAMA

Bożena Borys-Szopa zapewnia, że inspektorzy nadal będą systematycznie kontrolować placówki handlowe, zwłaszcza w okresach zwiększonej sprzedaży, czyli przed świętami Bożego Narodzenia oraz Wielkanocy. Ponadto inspektorzy będą przeprowadzać kilka kontroli w ciągu jednego dnia oraz zastosują niekonwencjonalne metody.

- Sprawdzając logi kasowe, rejestry wyjść i wejść prowadzone przez firmy ochroniarskie oraz wydawania telefonów, zwiększamy wykrywalność łamania przepisów o czasie pracy, a co za tym idzie przypadków niewypłacania należnych świadczeń - podkreśla Bożena Borys-Szopa.

Wczoraj także Michał Szułczyński z Prokuratury Okręgowej w Gliwicach poinformował, że nadal prowadzone jest postępowanie przygotowawcze w stosunku do kierowników sklepów Biedronka i ewentualnie zarządu firmy Jeronimo Martins, właściciela sieci.

1557 pracowników otrzymało w 2006 roku należne im wynagrodzenia w łącznej wysokości 484 tys. zł dzięki inspektorom PIP

Jolanta Góra

jolanta.gora@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA