REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązuje kilometrówka

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Wydatki z tytułu użytkowania przez osobę fizyczną prowadzącą firmę niewprowadzonego do ewidencji środków trwałych auta są odliczane do wysokości limitu ustalonego m.in. na podstawie ewidencji przebiegu pojazdu.


Przedsiębiorcy mają problemy z prawidłowym rozliczaniem samochodów osobowych używanych w działalności gospodarczej, ale niewprowadzonych do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

REKLAMA


Ewa Opalińska, doradca podatkowy w Kancelarii Prawnej GLN, wyjaśniła w rozmowie z nami, że wydatki z tytułu użytkowania przez osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą niewprowadzonego do ewidencji środków trwałych samochodu osobowego podlegają odliczeniu tylko do wysokości limitu (tzw. kilometrówki), ustalonego na podstawie zapisów ewidencji przebiegu pojazdu oraz odrębnych przepisów.


- Limitem objęte są zarówno samochody osobowe stanowiące własność podatnika prowadzącego działalność gospodarczą, jak i użytkowane na podstawie umowy najmu, użyczenia itp. w celu prowadzenia działalności gospodarczej przez podatnika - argumentowała Ewa Opalińska.


Jednocześnie dodała, że dla potrzeb zastosowania limitów odliczenia kosztów, ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.) definiuje pojęcie samochodu osobowego. Od 1 stycznia 2007 r. wprowadzono nową definicję, skorelowaną z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.), którą stosuje się do pojazdów nabytych (oddanych do używania) od tej daty.

REKLAMA


- Limitem nie są zatem objęte pojazdy, które nie stanowią samochodów osobowych w rozumieniu wspominanych definicji. Wydatki poczynione w związku z używaniem tych pojazdów stanowią koszt podatkowy zgodnie z zasadami ogólnymi - tłumaczyła nasza rozmówczyni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


W kontekście rozliczania kosztów według tzw. kilometrówki, wątpliwości budzi fakt, czy limit dotyczy również czynszu z tytuły umowy najmu samochodu osobowego.


Zdaniem Ewy Opalińskiej z przepisów wynika, że limitowane są wydatki z tytułu używania samochodu, a zatem koszty czysto eksploatacyjne. W związku z tym mogłoby się wydawać, że czynsz najmu, jako płatność wynikająca z umowy najmu, nie jest wydatkiem z tytułu używania samochodu. Organy podatkowe prezentują jednak rygorystyczne podejście w tej kwestii, wskazując, że wydatkami z tytułu używania dla potrzeb działalności gospodarczej takiego pojazdu, objętymi opisanym limitem, są np. wydatki na zakup paliwa, części zamiennych, kosztu przeglądu, składki na ubezpieczenie (jeżeli umowa przewiduje, że to użytkujący opłaca tę składkę) oraz czynsz płacony z tytułu zawartej umowy najmu (np. interpretacja naczelnika Urzędu Skarbowego w Zduńskiej Woli z 20 grudnia 2006 r. nr US.I-415/22/2006).


- Należy pamiętać, że limitem nie są objęte wydatki ponoszone z tytułu umowy najmu, do której stosuje się przepisy dotyczące umowy leasingu. Istotne jest również to, że podatnicy prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów zobowiązani są do udokumentowania tych wydatków fakturami zawierającymi numer rejestracyjny pojazdu - dodała ekspert Kancelarii Prawnej GLN.


EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA