REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wartość rynkową określa nabywca

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od 1 stycznia 2007 r. już nie strony czynności cywilnoprawnych, a jedynie nabywca musi określić wartość rynkową przedmiotu transakcji.

NOWE PRAWO

Nowelizacja ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych z 16 listopada 2006 r. zniosła zasadę solidarnej odpowiedzialności stron transakcji za zapłatę podatku. W związku z tym zmianie uległy przepisy regulujące procedurę określania wartości rynkowej przedmiotu czynności cywilnoprawnych, która najczęściej stanowi podstawę obliczenia podatku od dokonania takich czynności.

Urząd wezwie podatnika

Do końca 2006 roku za określenie wartości rynkowej odpowiedzialne były obie strony czynności, natomiast od 1 stycznia 2007 r. obowiązek ten spoczywa jedynie na tej stronie transakcji, która została wyraźnie wskazana w ustawie jako podatnik. Poza umowami zamiany oraz spółki cywilnej (tutaj zasada solidarnej odpowiedzialności została zachowana) będzie nim nabywca, czyli np. kupujący przy umowie sprzedaży, obdarowany przy umowie darowizny bądź pożyczkobiorca przy umowie pożyczki.

Na mocy znowelizowanych przepisów, w sytuacji gdy podatnik (np. kupujący) nie określi wartości przedmiotu transakcji lub określi ją w wysokości nieodpowiadającej według oceny organu podatkowego wartości rynkowej, urząd skarbowy do jej określenia, podwyższenia lub obniżenia może wezwać jedynie podatnika. Druga strona umowy nie ma z tym nic wspólnego.

Wycena rzeczoznawcy

Urząd skarbowy wzywając podatnika do określenia wartości rynkowej podaje jednocześnie wartość według własnej wstępnej oceny. Jeżeli podatnik, mimo wezwania, w ciągu 14 dni od jego doręczenia nie określi wartości lub poda wartość nieodpowiadającą wartości rynkowej, organ podatkowy dokona jej określenia w drodze decyzji. Do końca 2006 roku urząd skarbowy mógł w tym celu posłużyć się jedynie opinią biegłego. Od 1 stycznia 2007 r. będzie uwzględniał przedłożoną przez podatnika wycenę rzeczoznawcy. Trzeba jednak pamiętać, że nawet jeśli podatnik będzie taką wyceną dysponował, urząd nadal może powołać biegłego.

- Użyte w przepisie sformułowanie z uwzględnieniem opinii biegłego lub przedłożonej przez nabywcę wyceny rzeczoznawcy wskazuje na możliwość wyboru po stronie organu podatkowego, z jakich źródeł dowodowych spośród wskazanych w przepisie skorzysta - wyjaśnia Grzegorz Maślanko, radca prawny w Departamencie Doradztwa Podatkowego HLB Frąckowiak i Wspólnicy. Dodaje, że urząd może - mimo przedstawienia mu wyceny - powołać biegłego.

Niestety, podatnik musi liczyć się z tym, że jeżeli wartość określona z uwzględnieniem opinii biegłego będzie się różniła o więcej niż 33 proc. od wartości przez niego podanej, to będzie on musiał ponieść koszty opinii biegłego. Podatnik, który nie zgadza się z decyzją organu podatkowego, może się odwołać.

- Od decyzji wymierzającej podatek można odwołać się w ciągu 14 dni od doręczenia decyzji do dyrektora właściwej izby skarbowej, wnosząc odwołanie za pośrednictwem naczelnika urzędu, który wydał de-cyzję - przypomina Grzegorz Maślanko.

Magdalena Majkowska
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA