REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowelizacja VAT potrzebna do końca roku

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Rządowa nowelizacja ustawy o VAT powinna zostać uchwalona do końca roku, ponieważ przedstawiono ją razem ze zmianami w PIT i CIT, z którymi jest powiązana.


Zdaniem ekspertów biorących udział w XI Ogólnopolskim Forum Rachunkowości, rządowa nowelizacja ustawy o VAT powinna zostać uchwalona jak najszybciej.
– Zmiany w podatkach dochodowych zostały przyjęte, więc z VAT też nie powinno być problemów, zwłaszcza że w tym przypadku nie obowiązuje miesięczna vacatio legis (red. publikacja zmian podatkowych do 30 listopada) – argumentowała w swoim wystąpieniu Aneta Pożarowska, doradca podatkowy.
W ocenie ekspertów, rządowy projekt nowelizacji ustawy o VAT, nad którym trwają obecnie prace w komisjach sejmowych, zawiera dobre rozwiązania. Wiele kwestii zostanie uproszczonych, chociaż nie oznacza to końca kłopotów z interpretacją przepisów.

Rewolucyjne rozwiązania

Zdaniem Anety Pożarowskiej nowelizacja ustawy o VAT zawiera rewolucyjne rozwiązania. Pierwszym z nich jest uproszczenie momentu powstania obowiązku podatkowego. Znikną szczególne momenty powstawania obowiązku. Decydujące dla powstania obowiązku podatkowego nie będzie jak dziś wystawienie faktury, a data wydania towaru. Od tej zasady przewidziano tylko kilka wyjątków.
Drugą ważną zmianą przewidzianą w nowelizacji jest likwidacja sankcji VAT.
Z kolei Krzysztof Woźniak, specjalista w dziedzinie podatków pośrednich podkreślił, że mimo stosowania VAT od blisko dekady, nadal wiele kwestii sprawia problemy. Przykładem może być rozstrzygnięcie, jakie czynności podlegają opodatkowaniu VAT.
Zdaniem naszego rozmówcy w Polsce organy podatkowe mają tendencję do stawiania tez, że w sytuacji, gdy nie można jednoznacznie stwierdzić, czy mamy do czynienia z dostawą towarów to z pewnością mamy do czynienia ze świadczeniem usług. A gdy nie wiadomo, jaką stawką VAT objąć te usługi, stosuje się 22 proc.
Z sondy przeprowadzonej wśród uczestników Forum wynika, że oczekują oni szybkich i gruntownych zmian w ustawie o VAT. Mimo że nowelizacja rządowa takiego charakteru nie ma, oceniają, że jest korzystna dla podatników.

Porządkowanie zasad

– Dla praktyków, po nowelizacji przepisy ustawy o VAT będą bardziej czytelne. Porządkują zasady rozliczania podatku, co bardzo ułatwi pracę księgowym – powiedziała Teresa Mączka z Polcargo International. O tym, jak ważna jest czytelność ustawy, świadczą też inne opinie. Aniela Niemiec ze Starostwa Powiatowego Otwock oczekuje, że zasady dotyczące importu towarów będą umieszczone w jednym miejscu, ponieważ odsyłanie z artykułu do artykułu pochłania sporo czasu.
– Powinniśmy zdecydować się na rozwiązania znane w Europie. Chciałbym, aby krajowe regulacje były właściwie dostosowane do VI Dyrektywy – stwierdził Tomasz Kowalik z Altadis Polska. Jego zdaniem najbardziej irytujące są rozbieżności interpretacyjne organów podatkowych w jednej sprawie.

CO ZMIENI SIĘ W VAT
Jeśli zostaną wprowadzone zmiany w VAT, podatnicy mogą liczyć na:
• uproszczenie rozliczeń wewnątrz-wspólnotowych,
• zmiany dotyczące podstawy opodatkowania,
• zmiany zasad odliczania podatku naliczonego,
• zmiany w zakresie zwrotu podatku,
• likwidację sankcji VAT,
• wprowadzenie ryczałtu VAT,
• nową definicję działalności gospodarczej.



Ewa Matyszewska, Łukasz Zalewski
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA