Bezpieczeństwo żywności. Nowe rygory
REKLAMA
Nowe prawo
Zgodnie z nowymi przepisami na opakowaniu produktu spożywczego nie będzie mogło znajdować się jakiekolwiek sformułowanie sugerujące, że jest to środek spożywczy specjalnego przeznaczenia żywieniowego. Opis na etykiecie nie będzie mógł też sugerować, że dany artykuł zapobiega chorobom lub je leczy. Artykuły spożywcze muszą być oznakowane w sposób zrozumiały dla konsumenta, tj. napisy muszą być wyraźne, czytelne i nieusuwalne, umieszczone w widocznym miejscu, a także nie mogą być w żaden sposób ukryte, zasłonięte lub przesłonięte innymi nadrukami lub obrazkami.
Surowsze będą też przepisy dotyczące reklamy żywności dla niemowląt. Przykładowo reklama preparatów do początkowego żywienia niemowląt będzie mogła być prowadzona wyłącznie w publikacjach popularnonaukowych specjalizujących się w upowszechnianiu wiedzy z zakresu opieki nad dzieckiem lub w publikacjach naukowych i musi być ograniczona do informacji potwierdzonych badaniami naukowymi. Natomiast informacje zawarte w reklamie nie mogą sugerować, że karmienie sztuczne jest równoważne lub korzystniejsze od karmienia piersią.
Firmy prowadzące sprzedaż wysyłkową żywności, m.in. przez internet, będą musiały zostać zatwierdzone przez powiatową inspekcję sanitarną, która skontroluje je pod kątem przestrzegania wymagań higieniczno-sanitarnych. Za niespełnienie tego obowiązku będzie groziła grzywna, a nawet kara więzienia do 1 roku.
W przypadku szkody wyrządzonej przez środki spożywcze odpowiedzialność za tę szkodę będzie ponosił producent na zasadach określonych w przepisach kodeksu cywilnego dotyczących odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny. Ustawa wejdzie w życie 28 października.
KARY ZA ŁAMANIE PRAWA
Podstawa prawna
Tomasz Pietryga
REKLAMA
REKLAMA