REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na paragonie musi być tytuł

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Z informacji, jakie docierają do Gazety Prawnej od czytelników, wynika, że niektóre urzędy kontroli skarbowej karzą mandatami, nawet 500 zł, za brak wyszczególnienia na paragonach tytułów gazet, nazw papierosów czy kosmetyków, nie mówiąc o innych niewielkich artykułach.


Mimo że przepisy dotyczące kas fiskalnych od początku istnienia określały, iż na paragonie fiskalnym musi być zamieszczona nazwa produktu, urzędy skarbowe różnie interpretują ten przepis.
Kioskarze, drobni sklepikarze, małe księgarnie i małe punkty usługowe narzekają, że wcześniej stosowali nazwy ogólne – papierosy, zabawki, prasa i nie było problemów. Nie rozumieją, dlaczego zmieniło się podejście urzędników, mimo że od czterech lat nie zmieniły się przepisy.
W tradycyjnych kioskach, drobnych sklepach czy punktach usługowych, w których pracują kasy jednostanowiskowe, średnio sprzedaje się do trzech tysięcy artykułów.

Trudności kioskarzy


Zaprogramowanie kasy fiskalnej zabiera dużo czasu. Teoretycznie można wprowadzić skaner, którym wystarczy najechać na kod kresowy, aby wprowadzić towar do kasy, ale jak podkreślają zainteresowani, jest to koszt kilku tysięcy złotych. Co wiecej, w małym kiosku nie ma miejsca, aby taki sprzęt ustawić. Trudno więc oczekiwać, aby sklepikarze zdecydowali się na jego zakup przy stosunkowo niewielkim obrocie. Ponadto wiele sklepów stosuje kasy fiskalne, do których takich urządzeń nie można podłączyć.
Podatnicy nie zgadzają się więc na nakładanie na nich kar finansowych za brak wyszczególniania na paragonach marek i szczegółowych nazw towarów. Ministerstwo Finansów twierdzi natomiast, że sklepikarze i kioskarze powinni podawać na paragonach fiskalnych np. tytuły gazet z określeniem dla każdej stawki podatku. Resort wyjaśnił Gazecie Prawnej, że z przepisów dotyczących prowadzenia ewidencji wynika wymóg zawarcia w niej danych niezbędnych do określenia przedmiotu opodatkowania. Zatem sposób oznaczania ma umożliwić jednoznacznie identyfikację zakupionego towaru lub usługi. Z praktyką urzędów kontroli skarbowej nie zgadzają się jednak eksperci.
Dane wymagane do zamieszczenia na paragonie fiskalnym określa par. 4 ust. 1 pkt 6 lit. e) rozporządzenia ministra finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz.U. nr 108, poz. 948 z późn. zm.). Na ten przepis powołuje się resort finansów. Nie kwestionują go również eksperci. Problem polega jednak na jego interpretacji.

Wystarczy nazwa ogólna

– Skoro ustawodawca podaje w rozporządzeniu wymóg, że na paragonie z kasy fiskalnej ma się znajdować nazwa towaru, to należy stosować wykładnię gramatyczną tego przepisu i przyjąć, że wszystko, co identyfikuje towar według szerszej kategorii, spełnia to kryterium – twierdzi Mirosław Barszcz, doradca podatkowy Baker & Mckenzie. Dodaje, że jeżeli miałoby być tak, że musi być podany na przykład tytuł gazety, to ustawodawca nie napisałby nazwa, tylko tytuł.
– Tak samo powinno wystarczyć hasło kosmetyki w przypadku szamponu, szminki czy mydła – dodał nasz rozmówca.
Podobnie uważa Dariusz Malinowski, dyrektor zespołu postępowań podatkowych i sądowych oraz doradca podatkowy KPMG.
– To, co robi urząd kontroli skarbowej, to paranoja – powiedział. Jego zdaniem klasyfikacje statystyczne GUS, które są najistotniejsze z punktu widzenia VAT, nie określają, że np. stawką 22 proc. VAT opodatkowane są papierosy marki x czy y. Stosuje się w nich nazwę ogólną – papierosy. Tak samo nie określa się marki alkoholu, tylko podaje alkohol. W związku z tym nazwy: papierosy, gazeta, książka, buty na paragonie fiskalnym powinny wystarczyć do identyfikacji danego towaru – stwierdził ekspert KPMG.

Potrzebny głos z resortu

Mirosław Barszcz uważa, że potrzebne jest wydanie oficjalnej interpretacji przez Ministerstwo Finansów.
– Przepis dotyczący informacji, jakie muszą zawierać paragony, funkcjonuje od dawna i nigdy nie sprawiał problemów. Wydaje się, że dokonywanie zmiany w sa- mej legislacji nie jest konieczne – twierdzi nasz rozmówca. Dodaje jednak, że dobrym rozwiązaniem, które pozwoliłoby wyeliminować wątpliwości, byłoby wydanie interpretacji przez resort finansów.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.




Łukasz Zalewski
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA