Rozwój rynku domen przyspiesza upowszechnienie internetu. Firmy coraz częściej dotrzegają korzyści z promocji w sieci i prezentowania potencjalnym klientom oferty swoich towarów i usług.
Rozmawiamy z TOMASZEM ŻYŁĄ z firmy NetArt
• Po co rejestrować własną domenę?
– Rejestracja domeny internetowej to przede wszystkim możliwość promocji firmy w internecie. Atrakcyjny adres pozwala na zaprezentowanie oferty szerszemu spectrum odbiorców, dla których coraz częściej
internet jest miejscem poszukiwania informacji na temat produktów i usług. W Polsce posiadanie domeny to wciąż wyraz nowoczesnego podejścia firmy do marketingu i promocji.
• Jakie adresy są najpopularniejsze wśród przedsiębiorców?
– Największą popularnością w Polsce cieszą się zdecydowanie domeny .pl, które mają ponad 60-proc. udział w rejestracji domen polskich. W ostatnim czasie widać także wzrost zainteresowania domenami globalnymi z rozszerzeniem .com.
• Europejskie domeny mogą się u nas przyjąć?
– Domeny europejskie największym zainteresowaniem cieszyły się w kwietniu, czyli zaraz po hucznym rozpoczęciu ich rejestracji. Potem zainteresowanie rejestracją domen .eu zaczęło spadać. W lipcu przekroczyliśmy 50 tysięcy zarejestrowanych przez Polaków domen europejskich. To ósmy wynik wśród krajów Unii Europejskiej.
• Co wpływa na rozwój rynku domen?
– Rozwojowi rynku domen internetowych sprzyja wzrost zainteresowania internetem oraz coraz lepiej wyedukowane w tej dziedzinie społeczeństwo. Nie bez znaczenia jest także coraz powszechniejszy dostęp do internetu oraz malejące ceny sprzętu komputerowego.
• Czy ceny domen internetowych będą spadać?
– Są one w dużej mierze uzależnione od cen ustalonych przez podmioty administrujące ich rejestracją, czyli odpowiednio NASK – dla domen polskich i EURid – dla europejskich. Rejestratorzy, jeżeli nie chcą stosować cen dumpingowych, nie mają tu zbyt dużego pola manewru.
NETART
Firma NetArt, właściciel serwisu nazwa. pl, jest obecna na rynku od 1997 roku i obecnie obsługuje ponad 50 tys. klientów, wśród których są zarówno
małe i średnie firmy, organizacje państwowe, jak i prywatni użytkownicy. Firma posiada akredytacje NASK, a także EURid (The European Registry of Internet Domain Names), dzięki czemu jako jedna z nielicznych polskich firm może rejestrować domeny europejskie.
Tomasz Żyła
Dyrektor operacyjny NetArt
Rozmawiał Marcin Kuśmierz