REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

MG: wzrost PKB o 5 proc. a eksportu o 17 proc.

REKLAMA

Ministerstwo Gospodarki, w opracowaniu analitycznym podsumowującym wyniki gospodarki w I kwartale, prognozuje, że PKB w 2006 roku wzrośnie o około 5 proc., a eksport o około 17 proc.

GUS podał pod koniec maja, że PKB w I kwartale wzrósł o 5,2 proc.

REKLAMA

"W 2006 roku przewidujemy wzrost PKB o ok. 5 proc. Szacujemy, że nakłady brutto na środki trwale wzrosną względem 2005 roku o 9,6 proc., przy wsparciu finansowym ze środków unijnych realizacji inwestycji. Spożycie indywidualne powinno wzrosnąć o ok. 3,9 proc." - napisał resort gospodarki w opracowaniu.

Resort gospodarki ocenia, że wysokie tempo produkcji z pierwszych miesięcy roku zostanie utrzymane.

"Przewiduje się, że wzrost produkcji sprzedanej przemysłu będzie kontynuowany w roku bieżącym i wyniesie ok. 8-9 proc. Różnica pomiędzy tempem wzrostu produkcji sprzedanej przemysłu i utrzymująca się wysoka dynamika eksportu w 2005, w I kwartale br. została zmniejszona. Taka sytuacja wskazuje, że wyprzedawane w zeszłym roku zapasy, znacznie zmalały i utrzymanie wysokiej sprzedaży eksportowej wymagać będzie wyższej dynamiki produkcji przemysłowej" - napisano.

MG prognozuje, że w 2006 roku wzrost w budownictwie utrzyma się na poziomie zbliżonym do 2005 roku i wyniesie ok. 7-8 proc.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W opracowaniu analitycy nie obawiają się wzrostu presji inflacyjnej.

REKLAMA

"W 2006 r. poziom inflacji będzie kształtował się z jednej strony pod wpływem rosnącej dynamiki popytu krajowego, a z drugiej strony pod wpływem nadal wysokiej stopy bezrobocia, przy stosunkowo niskiej realnej dynamice przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej oraz przewidywanej aprecjacji złotego. Ocenia się, ze wzrost cen powinien wynieść ok. 0,9 proc." - napisano.

"Można sądzić, że gdyby nie podwyższenie na początku roku cen energii elektrycznej, podwyżki abonamentu RTV i cen usług pocztowych oraz dynamicznie wzrastające od początku roku ceny gazu notowalibyśmy deflację" - napisano.

MG przewiduje, że w 2006 roku eksport (w ujęciu towarowym, wyrażony w euro) wzrośnie o ok. 17 proc. i wyniesie ok. 89,8 mld euro, natomiast wzrost importu wyniesie ok. 14 proc. i osiągnie on wartość 90,5 mld euro. Deficyt towarowy wyniesie 0,7 mld euro.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA