REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zamiast akcyzy nowy podatek

REKLAMA

Podatek ekologiczny zastąpi akcyzę płaconą od nabycia samochodów. Z propozycjami dotyczącymi przyszłego podatku Ministerstwo Finansów zapozna podatników po ogłoszeniu pakietu reform podatkowych.
– Projekt ustawy Ministerstwo Finansów przedstawi w ciągu najbliższych dwóch tygodni. MF chce wprowadzić system, który działa w wielu krajach europejskich: podatku płaconego przy rejestracji pojazdu – powiedział Gazecie Prawnej wiceminister finansów Mirosław Barszcz.

Podatnicy skorzystają

Już obecnie wiadomo, że podatek ekologiczny zostanie wprowadzony od przyszłego roku. Obecny rząd zamierza wprowadzić podatek, który będzie płacony przed pierwszą rejestracją samochodu w kraju. Odstąpiono od pomysłu podatku, który byłby płacony co roku na rzecz jednorazowej opłaty. Jak poinformował wiceminister finansów, przy opracowaniu podatku ekologicznego wzięto pod uwagę zalecenia Komisji Europejskiej, która miała zastrzeżenia do projektu podatku ekologicznego, który trafił do Sejmu poprzedniej kadencji. Projekt tamtej ustawy o podatku ekologicznym został odrzucony.

Teraz jest szansa, że podatek w nowym kształcie zostanie wprowadzony. Ma też być zdecydowanie korzystniejszy dla podatników. Nastąpi uproszczenie wyliczenia stawki podatku.

– Będzie obowiązywał jeden wzór wyliczenia stawki podatku. Wprowadzenie tego podatku spowoduje zmniejszenie dzisiejszych obciążeń, które obowiązują podatników. Ma to być zmiana, która będzie satysfakcjonować wszystkich – zapowiada wiceminister Mirosław Barszcz.

Zgodnie z prawem unijnym

Według ministerialnych zapowiedzi nowy podatek ma być zgodny z przepisami unijnymi. Ministerstwo Finansów nie chce popełnić błędów poprzedniego projektu podatku ekologicznego, do którego zastrzeżenia miała Komisja Petycji Parlamentu Europejskiego.

– Stawka będzie uzależniona od trzech parametrów: normy emisji spalin (im te normy będą gorsze, tym opłata będzie wyższa), pojemności silnika (im większa pojemność silnika, tym wyższa stawka podatku) oraz wieku pojazdu (im pojazd będzie starszy, tym stawka będzie niższa). Jest to zgodne z wymogiem Komisji Europejskiej, która chce, by opłata ta uwzględniała spadek wartości samochodu – twierdzi wiceminister Mirosław Barszcz. Dodatkowo wyliczenie stawki ma być oparte na wzorze, który posługuje się współczynnikiem korygującym (na razie nie podano szczegółów rozwiązania).

Propozycje nowego podatku są pozytywnie oceniane przez branżę samochodową. Wydaje się, że podatek ekologiczny w proponowanym kształcie zadowoli użytkowników aut. Na pewno nie muszą się go obawiać ci, którzy zapłacili już akcyzę od zakupionych samochodów.

– Założenia proponowanego przez ministerstwo rozwiązania wydają się być o tyle rozsądne, że zmniejszają ryzyko zaniżania wysokości podatku przez samych podatników. W konsekwencji jest nadzieja na to, że nowe rozwiązania mogą prowadzić do równego traktowania wszystkich właścicieli aut. Poza tym, koncepcje te są w znacznym stopniu zgodne z założeniami Komisji Europejskiej, która naciska, by polski park maszynowy składał się z coraz nowszych aut – twierdzi Jakub Faryś ze Związku Motoryzacyjnego SOIS.

Trybunał zweryfikuje

Los akcyzy pobieranej przed pierwszą rejestracją samochodu w kraju zdaje się być przesądzony. Jeśli zostanie wprowadzony podatek ekologiczny, akcyza na samochody zniknie z systemu podatkowego od przyszłego roku. Ponadto podatek akcyzowy na samochody może okazać się sprzeczny z przepisami unijnymi. W Europejskim Trybunale Sprawiedliwości znajduje się sprawa C-313/05 wniesiona przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, który przesłał zapytanie o zgodność polskiej akcyzy na samochody z prawem unijnym.

Oprócz tego w Trybunale znajdują się dwie sprawy dotyczące węgierskiego podatku rejestracyjnego (C-290/05 i C-333/05). Podatek ten podobnie do projektu naszego podatku ekologicznego nie uwzględnia wartości pojazdu. ETS ma się wypowiedzieć, czy podatek od samochodów, który nie uwzględnia wartości pojazdu, a jego wysokość, zależy wyłącznie od parametrów technicznych, czyli typu silnika, pojemności i zakwalifikowania ze względów ochrony środowiska, jest zgodny z przepisami unijnymi. Rozstrzygnięcie tych spraw może być pośrednią odpowiedzią, czy nasz przyszły podatek ekologiczny nie naruszy unijnych standardów opodatkowania samochodów.

 
Bogdan Świąder, Edyta Wereszczyńska
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

E-awizacja nadchodzi: projekt UD339 odmieni życie kierowców - nowe opłaty staną się faktem

Wielogodzinne kolejki na przejściach granicznych to zmora polskich i zagranicznych przewoźników drogowych. Ministerstwo Finansów i Gospodarki pracuje nad projektem ustawy, który ma całkowicie zmienić zasady przekraczania granicy przez pojazdy ciężarowe. Tajemnicza nazwa „e-awizacja" kryje w sobie rozwiązanie, które może zrewolucjonizować transport międzynarodowy. Czy to koniec kosztownych przestojów?

REKLAMA

Employer branding pachnący nostalgią

Rozmowa z Tomaszem Słomą, szefem komunikacji w eTutor i ProfiLingua (Grupa Tutore), pomysłodawcą „EBecadła” i „Książki kucHRskiej” o tym, jak połączenie wspomnień, edukacji i kreatywności pozwala opowiadać o budowaniu wizerunku pracodawcy w zupełnie nowy, angażujący sposób.

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem: 5 silnych argumentów

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem. Przedstawiają 5 silnych argumentów przeciwko dalszemu procedowaniu projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.

Bruksela wycofuje się z kontrowersyjnego przepisu. Ta zmiana dotknie miliony pracowników w całej Europie, w tym w Polsce

Obowiązkowe szkolenia z obsługi sztucznej inteligencji miały objąć praktycznie każdą firmę korzystającą z narzędzi AI. Tymczasem Komisja Europejska niespodziewanie zaproponowała rewolucyjną zmianę, która może całkowicie przewrócić dotychczasowe plany przedsiębiorców. Co to oznacza dla polskich firm i ich pracowników? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Optymalizacja podatkowa. Praktyczne spojrzenie na finansową efektywność przedsiębiorstwa

Optymalizacja podatkowa. Pozwala legalnie obniżyć obciążenia, zwiększyć płynność finansową i budować przewagę konkurencyjną. Dzięki przemyślanej strategii przedsiębiorstwa mogą zachować więcej środków na rozwój, minimalizować ryzyko prawne i skuteczniej konkurować na rynku.

REKLAMA

Zmiany w CEIDG od 2026 r. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Stopniowo zmiany wejdą w życie w 2026, 2027 i 2028 r.

Idą duże zmiany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będzie digitalizacja i prostsza obsługa dla przedsiębiorców. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Zmiany będą wprowadzane stopniowo w 2026, 2027 i 2028 r. Czego dotyczą?

Jeden podpis zmienił losy całej branży. Tysiące Polaków czeka przymusowa zmiana

Prezydent Karol Nawrocki podjął decyzję, która wywraca do góry nogami polski sektor futrzarski wart setki milionów złotych. Hodowcy norek i lisów mają czas do końca 2033 roku na zamknięcie działalności. Za nimi stoją tysiące pracowników, których czekają odprawy i poszukiwanie nowego zajęcia. Co oznacza ta historyczna zmiana dla przedsiębiorców, lokalnych społeczności i zwierząt?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA