REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

MF obniża prognozę wzrostu PKB

REKLAMA

Ministerstwo Finansów obniżyło prognozę wzrostu w III kwartale do 3,4 proc. z 3,7 proc. szacowanych wcześniej i spodziewa się, że w 2005 roku wzrost wyniesie nieco powyżej 3 proc.
"Polska gospodarka znajduje się obecnie na ścieżce nieco szybszego wzrostu, choć ożywienie następuje powoli, a jego skala jest niższa od naszych wcześniejszych oczekiwań. Szacujemy, że w III kw. 2005 r. wzrost PKB przyspieszy do 3,4 proc. z 2,8 proc. zanotowanych w II kw" - napisało MF w październikowym przeglądzie makroekonomicznym.

"W porównaniu z poprzednim kwartałem większy wkład we wzrost PKB będzie miał popyt krajowy, choć kontrybucja eksportu netto pozostanie na dodatnim poziomie. Oceniamy, że rzeczywisty PKB znajduje się poniżej poziomu produktu potencjalnego, co oznacza utrzymywanie się ujemnej luki produktowej. Przewidujemy, że w IV kw. nastąpi dalsze przyspieszenie wzrostu gospodarczego. W efekcie w całym 2005 r. wzrost PKB wyniesie nieco powyżej 3 proc." - pisze MF.

MF dodało, że ujemna luka produktowa, łagodna skala ożywienia koniunktury oraz struktura tworzenia PKB przyczyniają się do braku presji inflacyjnej.

"Świadczy o tym niski poziom wszystkich miar inflacji bazowej, które w sierpniu br. znajdowały się poniżej wskaźnika CPI. Niska dynamika cen towarów i usług konsumpcyjnych, mimo wysokiego wzrostu cen ropy naftowej, to zasługa również wysokiej stopy bezrobocia, pozostającej powyżej poziomu stopy naturalnej; w efekcie oczekujemy, że do końca br. inflacja będzie znajdowała się w pobliżu dolnej granicy przedziału celu inflacyjnego" - pisze MF.

"Oceniamy, że perspektywy dla gospodarki pozostają korzystne, choć w bilansie ryzyk związanym z przewidywanym rozwojem sytuacji gospodarczej czynniki negatywne przeważają nad pozytywnymi. Do pierwszych z nich można zaliczyć: ponowny wzrost cen ropy, możliwość gwałtownego zaostrzenia warunków panujących na światowych rynkach finansowych, słabszy wzrost w strefie euro oraz niepewność związaną z tworzeniem się koalicji rządowej i kształtem przyszłego programu gospodarczego. Te drugie to możliwość większego od naszych przewidywań ożywienia popytu krajowego w kontekście korzystnych wyników badań koniunktury sugerujących poprawę klimatu inwestycyjnego w sektorze przedsiębiorstw, kontynuacji dotychczasowych tendencji na rynku kredytów konsumpcyjnych, w tym mieszkaniowych, oraz kapitałowym" - dodaje MF.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA