REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

MF obniża prognozę wzrostu PKB

REKLAMA

Ministerstwo Finansów obniżyło prognozę wzrostu w III kwartale do 3,4 proc. z 3,7 proc. szacowanych wcześniej i spodziewa się, że w 2005 roku wzrost wyniesie nieco powyżej 3 proc.
"Polska gospodarka znajduje się obecnie na ścieżce nieco szybszego wzrostu, choć ożywienie następuje powoli, a jego skala jest niższa od naszych wcześniejszych oczekiwań. Szacujemy, że w III kw. 2005 r. wzrost PKB przyspieszy do 3,4 proc. z 2,8 proc. zanotowanych w II kw" - napisało MF w październikowym przeglądzie makroekonomicznym.

"W porównaniu z poprzednim kwartałem większy wkład we wzrost PKB będzie miał popyt krajowy, choć kontrybucja eksportu netto pozostanie na dodatnim poziomie. Oceniamy, że rzeczywisty PKB znajduje się poniżej poziomu produktu potencjalnego, co oznacza utrzymywanie się ujemnej luki produktowej. Przewidujemy, że w IV kw. nastąpi dalsze przyspieszenie wzrostu gospodarczego. W efekcie w całym 2005 r. wzrost PKB wyniesie nieco powyżej 3 proc." - pisze MF.

MF dodało, że ujemna luka produktowa, łagodna skala ożywienia koniunktury oraz struktura tworzenia PKB przyczyniają się do braku presji inflacyjnej.

"Świadczy o tym niski poziom wszystkich miar inflacji bazowej, które w sierpniu br. znajdowały się poniżej wskaźnika CPI. Niska dynamika cen towarów i usług konsumpcyjnych, mimo wysokiego wzrostu cen ropy naftowej, to zasługa również wysokiej stopy bezrobocia, pozostającej powyżej poziomu stopy naturalnej; w efekcie oczekujemy, że do końca br. inflacja będzie znajdowała się w pobliżu dolnej granicy przedziału celu inflacyjnego" - pisze MF.

"Oceniamy, że perspektywy dla gospodarki pozostają korzystne, choć w bilansie ryzyk związanym z przewidywanym rozwojem sytuacji gospodarczej czynniki negatywne przeważają nad pozytywnymi. Do pierwszych z nich można zaliczyć: ponowny wzrost cen ropy, możliwość gwałtownego zaostrzenia warunków panujących na światowych rynkach finansowych, słabszy wzrost w strefie euro oraz niepewność związaną z tworzeniem się koalicji rządowej i kształtem przyszłego programu gospodarczego. Te drugie to możliwość większego od naszych przewidywań ożywienia popytu krajowego w kontekście korzystnych wyników badań koniunktury sugerujących poprawę klimatu inwestycyjnego w sektorze przedsiębiorstw, kontynuacji dotychczasowych tendencji na rynku kredytów konsumpcyjnych, w tym mieszkaniowych, oraz kapitałowym" - dodaje MF.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA