REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Banki spodziewają się silnego popytu na kredyty

REKLAMA

Ankietowane przez NBP banki przewidują silny popyt na kredyty ze strony przedsiębiorstw, a także spodziewają się, że bankowcy nadal będą łagodzić warunki i kryteria przyznawania kredytów dla klientów detalicznych oraz przedsiębiorstw.
NBP opublikował analizę sytuacji na rynku kredytowym. Ankieta, stanowiąca podstawę analizy, została przeprowadzona na przełomie czerwca i lipca 2005 r. wśród 24 banków, których łączny udział należności od przedsiębiorstw i gospodarstw domowych w portfelu sektora bankowego wynosi 79,7 proc.

Z badań wynika, że w II kwartale 2005 roku banki złagodziły warunki i kryteria udzielania kredytów w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw oraz w sektorze gospodarstw domowych.

"Tendencja do łagodzenia polityki kredytowej w segmencie kredytów krótkoterminowych dla małych i średnich przedsiębiorstw oraz w segmencie kredytów konsumpcyjnych była najsilniejsza od początku prowadzenia badań" - napisał NBP.

Przyczynę śmielszego kredytowania klientów NBP widzi w optymistycznej ocenie sytuacji gospodarczej przez sektor finansowy.

"Czynnik ten jest najważniejszą przyczyną łagodzenia polityki kredytowej w sektorze przedsiębiorstw i jedną z głównych przyczyn w sektorze gospodarstw domowych" - napisał NBP.

Z ankiety NBP wynika, że banki odnotowały wzrost popytu na kredyty w sektorze przedsiębiorstw; banki wskazywały, że popyt zwiększył się głównie w wyniku wzrostu zapotrzebowania na finansowanie inwestycji i aktywów obrotowych.

Z badań wynika też, że banki odnotowały wzrost popytu na kredyty dla gospodarstw domowych. W segmencie kredytów mieszkaniowych wzrost popytu był najsilniejszy od początku prowadzenia badań.

"Coraz częściej banki wskazują, że popyt na kredyty dla gospodarstw domowych rośnie w wyniku łagodzenia polityki kredytowej. W segmencie kredytów konsumpcyjnych jest to obecnie główna przyczyna wzrostu popytu" - napisał NBP.

Ankietowani przez NBP mówią, że większość banków nie zamierza zmieniać polityki kredytowej w III kwartale tego roku, jednak wśród banków, które zmienią warunki i kryteria przyznawania kredytów, przeważa tendencja do ich łagodzenia, w szczególności w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw.

"Banki przewidują kontynuację łagodzenia kryteriów i warunków udzielania kredytów krótkoterminowych dla małych i średnich przedsiębiorstw w III kwartale. Przewidują również nieznaczną tendencję do łagodzenia polityki kredytowej w pozostałych kategoriach kredytów dla przedsiębiorstw. Wyższy odsetek banków przewiduje złagodzenie warunków i kryteriów udzielania kredytów w odniesieniu do sektora małych i średnich przedsiębiorstw" - napisał NBP.

Z ankiety wynika, że złagodzona będzie również polityka w zakresie kredytów mieszkaniowych. Ankietowani przez NBP spodziewają się też w III kwartale silnego popytu na pieniądz ze strony przedsiębiorstw.

"Banki przewidują, że w III kwartale popyt na kredyty ze strony przedsiębiorstw będzie nadal rósł, w porównywalnym stopniu jak w bieżącym kwartale. Banki spodziewają się silniejszego wzrostu popytu w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw" - napisał NBP.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA