REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Za brak opakowań będą nakładane kary

REKLAMA

O ok. 6 proc. wzrośnie w ciągu najbliższych trzech lat ilość opakowań na rynku. Przedsiębiorcom, którzy nie będą w stanie zebrać i poddać recyklingowi określonych limitów opakowań, grożą kary - według dziś obowiązujących stawek - na poziomie co najmniej 400 mln zł.
Aby tego uniknąć, trzeba zainwestować w system zbiórki ok. 800 mln zł do 2007 roku.
W ciągu najbliższych dwóch lat ok. 30 proc. przedsiębiorców może nie wypełnić obowiązku odzysku i recyklingu wprowadzanych na rynek opakowań, twierdzą autorzy raportu przygotowanego przez ACNielsen. W 2007 roku może zabraknąć nawet 550-630 tys. ton opakowań. Obecnie na rynek trafia ok. 3,4 mln ton opakowań, w 2007 roku ich masa wzrośnie do ok. 3,7 mln ton. Przedsiębiorcy mają obowiązek odzyskać i poddać recyklingowi część wprowadzonych na rynek opakowań. W ubiegłym roku do wypełnienia limitów zabrakło ok. 9 tys. ton opakowań szklanych.
W najbliższych latach pod dostatkiem będzie tylko opakowań z papieru i tektury. Deficyt szkła, szacowany obecnie na ok. 9 tys. ton zwiększyć się może do ok. 217 tys. ton – w 2007 roku i 225 tys. ton w roku 2008. Pozostałych rodzajów opakowań będzie według autorów raportu o ok. 405-420 tys. ton za mało, aby przedsiębiorcy mogli wywiązać się z obowiązku odzysku i recyklingu. Będzie to oznaczać wzrost stawek pobieranych przez recyklerów. Występujący obecnie deficyt szkła spowodował, że ceny wzrosły z 55 zł do 70 zł za tonę.
Zdaniem autorów raportu rosnący deficyt opakowań może spowodować, że organizacje odzysku nie będą w stanie przejąć obowiązków od przedsiębiorców. Dla przedsiębiorców będzie to oznaczać kary, które przyjdzie im zapłacić w postaci tzw. opłaty produktowej. Dziś za usługi w zakresie odzysku i recyklingu przedsiębiorcy płacą stawki stanowiące ok. 5 proc. wartości opłat produktowych.
Rozwiązaniem problemu może być rozbudowa systemu selektywnej zbiórki. Według wyliczeń Polskiego Systemu Recyklingu Opakowań na ten cel trzeba przeznaczyć ok. 800 mln zł do końca 2007 r.
Julita Wróbel


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

REKLAMA

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

REKLAMA