REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie wolno przetrzymywać pieniędzy klienta

REKLAMA

Spółka działająca w systemie argentyńskim musi jasno określić, w jakim terminie zwróci wykluczonemu z sytemu klientowi wpłacone przez niego kwoty - orzekł sąd.
Długotrwałe oczekiwanie na wypłatę należnych konsumentowi pieniędzy, podczas gdy spółka może nimi dysponować, rażąco narusza dobre obyczaje.
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zakwestionował podobne postanowienia dwóch statutów firmy Carion Polska S.A. – „zwykłego” i „Statutu – system nieruchomości”. Spółka działa w tzw. systemie argentyńskim, świadcząc usługi finansowe związane z zakupem samochodów, nieruchomości, produktów budowlanych i innych dóbr trwałego użytku. Zdaniem UOKiK, przedsiębiorca celowo zamieścił w postanowieniach umowy zakazane klauzule umowne, licząc na to, że konsumenci nie odkryją, że są to postanowienia sprzeczne z prawem, i nie będą dochodzić swoich roszczeń.
Urząd zakwestionował postanowienie, zgodnie z którym członkowie wykluczeni z systemu muszą realizować swoje zobowiązania finansowe wobec systemu do czasu dokonania tzw. ogłoszenia o wykluczeniu. Tak więc klient musi wpłacać należne raty, podczas gdy na spółce nie ciąży obowiązek, aby w tym samym czasie zwrócić mu pieniądze w związku z odstąpieniem od systemu. Zdaniem UOKiK, o terminie dokonania ogłoszenia o wykluczeniu spółka decyduje samodzielnie, przyznając sobie w ten sposób prawo do dokonywania wiążącej interpretacji umowy. Przedsiębiorca nie określił więc jednoznacznie terminu zwrotu pieniędzy wykluczonym członkom. Może więc okazać się, że jest to termin bardzo odległy i zwrot nastąpi, przykładowo, po kilku latach. Powoduje to sytuację, w której konsument wykluczony z uczestnictwa w systemie nie będzie mógł korzystać z należnych mu pieniędzy, podczas gdy spółka może nimi dysponować i np. pobierać z nich korzyści. Poza tym, przedsiębiorca zastrzegł, że nie będzie wypłacał odsetek od przetrzymywanych środków pieniężnych. Jednakże klient, który spóźni się z dokonaniem wpłat, musi zapłacić odsetki za zwłokę.
W umowie zapisano również, że nabywca, składając podpis pod statutem, nie tylko oświadcza, że zrozumiał i akceptuje powyższe zapisy, ale również potwierdza, że nie chce ich podważać. Zdaniem Urzędu, spółka wyłącza w ten sposób możliwość podjęcia negocjacji w celu zmiany warunków umowy, jak również dochodzenia roszczeń przez klienta (w drugim statucie zapisano również, że „strony nieodwołalnie rezygnują z prawa podważania niniejszego statutu”).
Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał wszystkie zakwestionowane postanowienia za sprzeczne z prawem i zakazał ich stosowania. Wyrok nie jest prawomocny.
Sygn. akt XVII Amc 32/04.
Ewa Usowicz


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczne zarządzanie zespołem: relacje i współpraca

W dzisiejszym, dynamicznie zmieniającym się środowisku biznesowym, skuteczne zarządzanie zespołem jest kluczowym czynnikiem sukcesu każdej organizacji. Budowanie relacji, współpraca oraz efektywna komunikacja stanowią fundamenty, na których opiera się sprawne funkcjonowanie zespołu.

Wniosek o zwrot nadpłaty składki zdrowotnej warto złożyć do 3 czerwca 2024 r.

Przedsiębiorcy do 3 czerwca 2024 r. mają czas na złożenie wniosku o zwrot nadpłaty składki zdrowotnej. Co, jeśli przedsiębiorca nie złoży wniosku o zwrot nadpłaty?

Walka o przetrwanie. W ciągu dekady zniknie większość sklepów internetowych

Na rynku e-commerce, który jest niezwykle konkurencyjny, już w pierwszym roku działalności zanika 5% firm. Po upływie dziesięciu lat nadal funkcjonuje jedynie 37% z nich - informuje wtorkowe wydanie "Rzeczpospolitej".

Handel w dwie niedziele w każdym miesiącu - jest wniosek o odrzucenia projektu nowelizacji

Polska Izba Handlu wnioskuje o odrzucenie w całości poselskiego projektu przywracającego handel w 2 niedziele w miesiącu - wynika z opinii PIH złożonego w trakcie procesu legislacyjnego.

REKLAMA

Dzień Matki. Jak wygląda rynek pracy kobiet?

W ciągu ostatnich kilku lat sytuacja kobiet na rynku pracy mocno ewoluowała. Pomimo podejmowania przez firmy działań na rzecz równouprawnienia płci panie bywają niejednokrotnie w nieco gorszej sytuacji zawodowej niż panowie. Jak wygląda rynek pracy kobiet? Czy pracodawcy oferują dodatkowe benefity dla rodziców? Co jest dla nich ważne u pracodawcy?

Pablo Escobar jako znak towarowy? Sąd odmawia

Sąd UE odmówił rejestracji oznaczenia słownego „Pablo Escobar” pod unijnym znakiem towarowym. Sąd uznał je za sprzeczne z porządkiem publicznym i dobrymi obyczajami. Za bardzo kojarzy się z handlem narkotykami i zbrodnią.

Ogromne grzywny za niewdrożenie dyrektywy NIS2. Do kiedy trzeba to zrobić?

Dyrektywa Unii Europejskiej w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii (NIS2) ma duże znaczenie dla poprawy cyberbezpieczeństwa UE. Jej wejście w życie nastąpiło w styczniu 2023 r. - z terminem na dostosowanie niezbędnych do wykonania niniejszej dyrektywy przepisów krajowych do 18 października 2024 r. Kto powinien przygotować się do działania w zgodzie z NIS2-  analizuje Michał Borowiecki, dyrektor Netskope na Polskę i Europę Wschodnią.

Nowa usługa dla indywidualnych przedsiębiorców w aplikacji mObywatel 2.0

W aplikacji mObywatel 2.0 pojawiła się usługa "Firma" skierowana do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Jak z niej skorzystać?

REKLAMA

Onboarding w hybrydowym modelu pracy

Czym jest onboarding? Jak wygląda w pracy hybrydowej? 

Efekt Marywilskiej i fali pożarów: przedsiębiorcy pytają o ubezpieczenia i podatki pod względem strat

Tragedia tysięcy kupców, którzy prowadzili swoje biznesy często poniżej poziomu ryzyka skłania wielu przedsiębiorców do refleksji nad warunkami w jakich oni sami prowadzą swoją działalność. Efekt Marywilskiej i fali pożarów w ogóle: dwie ważne kwestie, w których doradzają eksperci to rozliczanie strat i inne aspekty podatkowe nieszczęścia oraz skuteczność polis jako zabezpieczenia przed skutkami nieszczęść.

REKLAMA