REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

UOKiK. Zakazane klauzule umowne w 80 % umów

REKLAMA

80 proc. umów stosowanych przez dealerów samochodowych, które skontrolował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, zawiera zakazane klauzule umowne
Sprzedawcy zastrzegają sobie m.in. możliwość zmiany cen i wyposażenia samochodów oraz utrudniają klientom dochodzenie ich roszczeń.
UOKiK skontrolował 65 dokumentów – umów sprzedaży, zamówień i ogólnych warunków gwarancji, stosowanych przez 35 sprzedawców następujących marek: Alfa Romeo, BMW, Citroen, Daewoo, Fiat, Ford, Honda, Hyundai, Kia, Mazda, Mercedes, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, Renault, Seat, Skoda, Suzuki, Toyota, Volkswagen oraz Volvo.
Przypomnijmy, że niedawno wiele nieprawidłowości urząd wykrył w umowach stosowanych przez importerów samochodów (zakazane klauzule znaleziono wówczas w 86 proc. umów). Dlatego właśnie przeprowadzono również kontrolę dealerów.
Okazuje się, że sprzedawcy zastrzegają sobie możliwość zmiany ceny samochodu już po zawarciu umowy – np. z powodu zmian przepisów podatkowych lub stawek celnych. Zdaniem UOKiK, jest to działanie bezprawne, gdyż przedsiębiorca przerzuca ryzyko związane z prowadzeniem działalności gospodarczej na słabszego uczestnika rynku. Ponadto zdarza się, że w sytuacji, gdy klient wpłaca zaliczkę, a następnie rezygnuje z kupna samochodu, dealerzy zatrzymują całą kwotę, jako karę umowną. Przedsiębiorca może, rzecz jasna, żądać zwrotu kosztów poniesionych z częściowym wykonaniem umowy, jednak ewentualna kara powinna być proporcjonalna. Niektórzy dealerzy uzależniają wypłatę zaliczki od znalezienia kolejnego nabywcy samochodu.
Urząd stwierdził również, że w umowach zastrzegane są postanowienia, które zobowiązują klienta do przyjęcia samochodu także wówczas, gdy auto ma inne parametry techniczne lub inny kolor albo gdy wprowadzono zmiany w jego wyposażeniu. Konsumentom utrudnia się również dochodzenie roszczeń w ten sposób, że w dniu odbioru samochodu muszą złożyć oświadczenie o zgodności pojazdu z warunkami umowy. Niektórzy dealerzy traktują opinię wskazanego przez siebie rzeczoznawcy jako wiążącą dla obu stron i nieprawidłowo wskazują sąd właściwy do rozstrzygania ewentualnych sporów.
Do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów trafią pozwy przeciwko ośmiu dealerom, sprzedawcom aut Seat, Kia, Honda i Ford.
 


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA