REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

UE. Zmiany w pomocy państwowej dla firm

REKLAMA

Daleko idące zmiany w dziedzinie przyznawania pomocy państwowej dla firm, ale także regionów w krajach Unii Europejskiej, przewiduje nowy unijny komisarz ds. konkurencji, pani Neelie Kroes.
Subsydiów ma być znacznie mniej zwłaszcza dla wielkich, kulejących gigantów. Wszelkie tego typu środki powinny – zdaniem pani komisarz – wędrować raczej do małych firm oraz przedsiębiorstw stawiających na innowacyjność. Następczyni Mario Montiego, który szczególnie zwalczał tendencje monopolistyczne wśród firm, piętrząc wymagania stawiane koncernom przy fuzjach, zwróciła swoją uwagę także w inną stronę – subsydiów dla regionów. Uważa ona, że bogate państwa Wspólnoty nie mogą, tak jak w przeszłości, kierować znaczącej pomocy dla swych biedniejszych regionów. Subsydia powinny być dozwolone tylko w przypadku kiedy cały kraj znajduje się w gorszej sytuacji ekonomicznej.
Holenderka Kroes zaprezentowała swoje poglądy w sprawie pomocy państwowej w wywiadzie dla brytyjskiego dziennika „Financial Times”. – Pomoc musi być mniejsza i lepsza, koncentrować się na regionach, które rzeczywiście wymagają pomocy państwa, a także na firmach, które podejmują biznesowe ryzyko, stawiają na badania i innowacyjność, przedsiębiorstwa małej i średniej wielkości – wyjaśniała dla „FT”.
Jak wskazuje gazeta, nowe reguły uderzą w takie kraje członkowskie jak Niemcy, Francja i Wielka Brytania, które zgodnie z obowiązującymi przepisami mogą uzyskać zgodę na subsydiowanie firm działających, w słabych ekonomicznie regionach, i to bez względu na ogólny poziom dobrobytu w danym kraju. Ponadto zakaz taki w ogóle dotąd nie obejmował wschodnich landów niemieckich, zdecydowanie odstających od reszty kraju. W niedalekiej przeszłości dość głośne były przypadki pomocy finansowej organizowanej przez Francję dla koncernu Alstom, Wielką Brytanię dla British Energy i Niemcy dla banków regionalnych.
Pomoc przeznaczana w Unii na subsydia jest dzisiaj nieporównywalnie mniejsza. Jeśli w 1997 r. wyniosła ona w całej Wspólnocie 67 mld euro, to w dwa lata później spadła do 52 mld euro. Ostatnie dane pochodzą z 2002 r., kiedy wykazano kwotę 49 mld euro. Są to wciąż ogromne środki, które powinny trafić do najbardziej potrzebujących.
Tak się składa, że pierwszą sprawą nowego unijnego komisarza ds. konkurencji będzie ocena pomocy dla przemysłu samochodowego w Polsce.
Tadeusz Barzdo


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA