REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyrok SN: muzyka w sklepach

REKLAMA

W wielu sklepach zakupom towarzyszy muzyka, ale niewielu właścicieli za to płaci. Stowarzyszenie Autorów ZAiKS zaczęło domagać się od właścicieli wynagrodzenia, twierdząc, że przy muzyce robi się więcej zakupów.
Właściciele temu przeczą, ale ciężar dowodu chcą przerzucić na twórców. Nie zgodził się z tym Sąd Najwyższy.

Michał K. jest właścicielem sklepu EPI MARKET. By uprzyjemnić zakupy, wewnątrz sklepu zamontował głośniki i puszcza przez nie audycje stacji radiowych, nie płacąc za to. Wobec tego Stowarzyszenie Autorów ZAiKS pozwało go do sądu o zapłatę ok. 15 tys. zł (wysokość zapłaty wyliczył na podstawie tabeli wynagrodzeń autorskich z 1988 r.). ZAiKS twierdził w pozwie, że przy muzyce klienci robią więcej zakupów, a więc właściciel osiąga z tego korzyści majątkowe. Artykuł 24 ust. 2 ustawy z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych mówi bowiem, że posiadacze urządzeń służących do odbioru radiowego lub telewizyjnego mogą za ich pomocą odbierać nadawane utwory, choćby urządzenia te były umieszczone w miejscu ogólnie dostępnym, jeżeli nie łączy się to z osiąganiem korzyści majątkowych. Sąd I instancji oddalił powództwo. Stwierdził, że ZAiKS nie udowodnił związku przyczynowego między odbiorem utworów a osiąganiem korzyści przez pozwanego, bo to na nim leży ten obowiązek. ZAiKS odwołał się, a sąd II instancji zmienił ten wyrok i powództwo uwzględnił. W ustnym uzasadnieniu podkreślił, że wspomniany art. 24 ust. 2 przewiduje licencję ustawową, ale osiąganie korzyści opisuje jako przesłankę negatywną. Która strona ma zatem udowodnić, że korzyści są osiągane lub nieosiągane? Sąd apelacyjny stwierdził, że ta, która posiada urządzenia. Uprzyjemnianie czasu muzyką może bowiem wpływać pozytywnie na wynik zakupów.

Michał K. wniósł od tego wyroku kasację, zarzucając w niej m.in. błędne zastosowanie art. 24 ust. 2, jak i niewłaściwie zastosowaną tabelę wynagrodzeń z 1988 r. SN 18 listopada uchylił wyrok sądu apelacyjnego i przekazał mu sprawę do ponownego rozpoznania. Uczynił tak wyłącznie z powodu niewłaściwego zastosowania tabeli. W pozostałej części zarzuty kasacji uznał za chybione, co oznacza, że poparł stanowisko sądu apelacyjnego. Ciężar udowodnienia, że nie osiąga się korzyści majątkowych, ciąży na pozwanym, przy czym udowodnić trzeba spełnienie wszystkich przesłanek z art. 24 ust. 2.
Sygn. akt V CK 243/04



Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA