REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

UOKiK. Połączenie firm może naruszać konkurencję

REKLAMA

Przedsiębiorcy, którzy nie zgłoszą koncentracji firm prezesowi UOKiK, muszą liczyć się z koniecznością podziału firmy sprzedażą jej majątku.
Przedsiębiorcy, którzy zbagatelizują obowiązek zgłoszenia koncentracji firm prezesowi UOKiK, muszą liczyć się nie tylko z zapłatą wysokiej kary pieniężnej, ale nawet z koniecznością podziału firmy powstałej na skutek łączenia lub sprzedażą jej majątku. Łączenie firm pozwala na powstanie silnych podmiotów o lepszej pozycji ekonomicznej. Koncentracja może jednak zaburzyć, a nawet całkowicie zlikwidować, konkurencję na rynku. Tymczasem istnienie konkurencji pozwala na zapewnienie niższych cen i lepszej jakości towarów i usług – podkreślał Götz Drauz, zastępca dyrektora generalnego Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej, podczas konferencji zorganizowanej przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Dlatego konieczna jest kontrola fuzji firm, którą sprawuje prezes UOKiK.

Do UOKiK nie trzeba zgłaszać każdego łączenia. Przedsiębiorcy muszą uzyskać zgodę na dokonanie koncentracji, jeśli ich łączny obrót przekroczył w poprzednim roku 50 mln euro. Warto pamiętać, że od 1 maja br. zmieniły się przepisy dotyczące dokonywania zgłoszeń. Zrezygnowano z terminu na zgłoszenie zamiaru koncentracji – wcześniej takiego zgłoszenia należało dokonać w ciągu 7 dni od zawarcia umowy lub dokonania innej czynności, na podstawie której ma nastąpić połączenie firm – np. przejęcia udziałów spółki. Nieterminowe zgłoszenie powodowało, że prezes UOKiK mógł nałożyć na przedsiębiorcę karę pieniężną. Obecnie przedsiębiorca nadal ma obowiązek zgłoszenia zamiaru koncentracji, jednak wyłącznie od niego zależy, w jakim terminie tego dokona. Im szybciej zgłosi chęć łączenia, tym szybciej będzie mógł tego faktycznie dokonać.

Tak więc prezes UOKiK nie nakłada już kar za niezgłoszenie koncentracji, ale za połączenie bez uzyskania zgody urzędu. Na przedsiębiorców może zostać nałożona kara w wysokości do 10 proc. przychodu firm uczestniczących w łączeniu. Może również nakazać podział firmy powstałej na skutek koncentracji bądź zbycie całości lub części jej majątku. Przymusowa sprzedaż majątku została nakazana w sprawie przejęcia przez Polskapresse bezpośredniej kontroli nad Dolnośląskim Wydawnictwem Prasowym.

Może się również zdarzyć, że prezes UOKiK wyda zgodę na koncentrację, mimo że może ona zagrażać konkurencji. Przejęcie przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych bezpośredniej kontroli nad Drukarnią Skarbową spowodowało powstanie podmiotu o silnej dominującej pozycji na rynku. Prezes UOKiK uznał jednak, że jest to konieczne ze względów bezpieczeństwa.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA