REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak pracodawca może ukarać pracownika

Bartłomiej Raczkowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca ma prawo do dyscyplinowania pracowników poprzez nakładanie na nich kar porządkowych. W praktyce uprawnienie to jest rzadko wykorzystywane, ale warunki rynku pracy z utrzymującym się na nim wysokim zapotrzebowaniem na pracę mogą skłaniać do stosowania tego rodzaju środków w miejsce np. wypowiedzeń umów o pracę. Za jakie przewinienie pracodawca może nałożyć na pracownika karę porządkową?

 

REKLAMA

Katalog kar porządkowych jest zamknięty i obejmuje upomnienie, naganę oraz karę pieniężną. Pracodawca nie ma prawa stosować innych kar porządkowych. Kar nieznanych ustawie nie mogą też wprowadzać akty wewnątrzzakładowe.


Warunkiem nałożenia kary jest popełnienie przez pracownika przewinienia. Może ono polegać w szczególności na nieprzestrzeganiu porządku pracy, niewykonaniu polecenia przełożonego dotyczącego pracy (w tych przypadkach wyłączone jest jednak stosowanie kary pieniężnej), nieprzestrzeganiu zakładowego czasu pracy, przepisów bhp czy też stawieniu się do pracy po spożyciu alkoholu.

REKLAMA


Pracodawca nie może nałożyć dwóch kar za to samo przewinienie. Warto jednak wskazać, że kara upomnienia albo nagany może być połączona z obniżeniem premii, jeżeli przepisy uzależniają jej przyznanie lub wysokość od nienagannej pracy.


Kara może być zastosowana tylko po uprzednim wysłuchaniu pracownika. Od pracownika zależy natomiast, czy zechce złożyć ustne wyjaśnienia. Pracownik może bowiem ograniczyć się do złożenia stosownych wyjaśnień na piśmie lub w innej formie (np. telefon, e-mail) albo też w ogóle ich nie składać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


O zastosowaniu kary pracownik musi być poinformowany na piśmie. Musi ono wskazywać rodzaj i datę naruszenia obowiązków oraz zawierać informację o prawie i terminie wniesienia sprzeciwu. Kodeks pracy nie przewiduje, aby informację o ukaraniu pracownika podawać do wiadomości innych pracowników zakładu. Odpis zawiadomienia o ukaraniu składa się natomiast do akt osobowych pracownika.


Zastosowanie kary jest ograniczone określonymi terminami. Pracodawca może ją nałożyć tylko do upływu dwóch tygodni od powzięcia wiadomości o popełnieniu przewinienia. Jeżeli jednak pracownik jest nieobecny w pracy, bieg tego terminu nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu do dnia stawienia się pracownika w pracy. Kara porządkowa nie może być nigdy nałożona na pracownika po upływie trzech miesięcy od dopuszczenia się przez pracownika naruszenia obowiązku pracowniczego.


BARTŁOMIEJ RACZKOWSKI

partner, Bartłomiej Raczkowski Kancelaria Prawa Pracy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA