REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady korzystania z pracy tymczasowej

Przemysław Ciszek
Przemysław Ciszek
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o Państwowej Inspekcji Pracy, obowiązująca od 1 lipca tego roku, wprowadziła również istotne zmiany w ustawie z dnia 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych. Dotyczą one kwestii związanych z zasadami podziału obowiązków w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy pomiędzy agencje a pracodawców-użytkowników.


Obecnie za większość tego rodzaju obowiązków odpowiedzialni będą wyłącznie ci ostatni. Oznacza to więc dla większości agencji pracy tymczasowej konieczność modyfikacji umów zawieranych z klientami. Pojawiają się też głosy, iż nowe przepisy wpłyną niekorzystnie na atrakcyjność usług agencji pracy tymczasowej.

REKLAMA

 


Wstępne uzgodnienia


Zanim agencja pracy tymczasowej zatrudni pracownika tymczasowego, powinna ustalić z pracodawcą-użytkownikiem zasady jego pracy. Ustalenia te, po pierwsze, mogą dotyczyć warunków samej pracy pracownika tymczasowego, a po drugie, podziału obowiązków wynikających z przepisów prawa pracy pomiędzy pracodawcę-użytkownika a agencję pracy tymczasowej.


Jeżeli chodzi o ustalenia pierwszego rodzaju, to w tym zakresie przepisy nie uległy zmianie. Ciągle więc zanim agencja podpisze umowę o pracę z pracownikiem tymczasowym, powinna na piśmie uzgodnić z pracodawcą-użytkownikiem przynajmniej:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

- rodzaj pracy, która ma być powierzona pracownikowi tymczasowemu (np. uzgodnić nazwę stanowiska pracy czy też dodatkowo opcjonalnie szczegółowy zakres czynności na danym stanowisku). Warto w tym miejscu wskazać, iż pracodawca-użytkownik nie może stosować do pracownika tymczasowego przepisu art. 42 § 4 Kodeksu pracy zezwalającego na powierzenie pracownikowi innej pracy na okres do trzech miesięcy w roku kalendarzowym ani też powierzać mu wykonywania pracy na rzecz i pod kierownictwem innego podmiotu;

- wymagania kwalifikacyjne konieczne do wykonywania pracy, która ma być powierzona pracownikowi tymczasowemu (np. wskazać specyficzne uprawnienia, umiejętności lub cechy indywidualne, które powinien posiadać pracownik tymczasowy);

- przewidywany okres wykonywania pracy tymczasowej (np. wskazać ramy czasowe pracy tymczasowej lub określić, że umowa będzie zawarta na czas wykonania określonej pracy);

- wymiar czasu pracy pracownika tymczasowego (np. praca na pełny etat, praca weekendowa itp.);

- miejsce wykonywania pracy tymczasowej (np. wskazanie adresu, miasta czy też województwa, na terenie którego pracownik będzie wykonywał pracę).


Przebieg pracy i wynagrodzenie

REKLAMA


Pracodawca-użytkownik powinien poinformować agencję pracy tymczasowej na piśmie o wynagrodzeniu za pracę, która ma być powierzona pracownikowi tymczasowemu, określonym w przepisach o wynagrodzeniu obowiązującym u pracodawcy-użytkownika. Powinien także uzgodnić z agencją zakres informacji dotyczących przebiegu pracy tymczasowej, które mają wpływ na wysokość wynagrodzenia za pracę pracownika tymczasowego, oraz sposób i termin przekazywania tych informacji w celu prawidłowego obliczania wynagrodzenia za pracę tego pracownika.


Należy zaznaczyć, iż najczęściej w praktyce postanowienia w tej sprawie są zamieszczane już w samej umowie o świadczenie usług pracy tymczasowej lub też umowa ta reguluje szczegółowo, w jakim trybie informacje zostaną przekazane.


UWAGA

Pracodawca-użytkownik zobowiązuje się do przedstawienia agencji wyciągu z wewnętrznych przepisów dotyczących wynagradzania pracowników.


Dodatkowo pracodawca-użytkownik powinien poinformować agencję o warunkach wykonywania pracy tymczasowej w zakresie dotyczącym bezpieczeństwa i higieny pracy. Przedstawienie tego rodzaju informacji pozwoli agencji ocenić, czy aby pracownik nie będzie wykonywał pracy szczególnie niebezpiecznej (zakazanej w ramach pracy tymczasowej). Ponadto do lipca tego roku informacje te mogły być pomocne przy realizowaniu powierzonych agencji obowiązków, np. w zakresie szkoleń bhp pracowników tymczasowych.


Dzielenie się obowiązkami


Zasadniczo zmieniły się natomiast możliwości agencji i pracodawcy-użytkownika w zakresie dzielenia się określonymi obowiązkami pracodawcy realizowanymi w stosunku do pracownika tymczasowego. Mimo bowiem faktu, iż formalnym pracodawcą dla pracownika tymczasowego jest agencja pracy, poprzednio strony umowy mogły w zasadzie swobodnie ustalić zakres przejęcia przez pracodawcę-użytkownika obowiązków pracodawcy dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy.


Uzgodnienia te mogły dotyczyć w szczególności:

- dostarczania pracownikowi tymczasowemu odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej,

- zapewnienia napojów i posiłków profilaktycznych,

- przeprowadzania szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,

- ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy, lub też

- przeprowadzania oceny ryzyka zawodowego oraz informowania o tym ryzyku.


Zasadą było, iż obowiązki te realizuje agencja pracy, natomiast mogą one zostać przekazane pracodawcy-użytkownikowi (wraz z odpowiedzialnością za ich niedopełnienie). Możliwość taka pozwalała więc wybrać stronom takiej umowy najbardziej opłacalny ekonomicznie wariant świadczenia usługi, bowiem jej cena uzależniona była w oczywisty sposób od ilości obowiązków, które realizowała agencja pracy tymczasowej, podczas gdy pracodawca-użytkownik korzystał z pracy jej pracownika tymczasowego.


W praktyce agencje pracy posługiwały się szczegółowymi formularzami, w których ich klient precyzował wymagania w stosunku do pracownika tymczasowego oraz określał, które obowiązki jest gotów sam zrealizować.


Obecnie to pracodawca-użytkownik ma obowiązek:

- dostarczyć pracownikowi tymczasowemu odzież i obuwie robocze oraz środki ochrony indywidualnej,

- zapewnić napoje i posiłki profilaktyczne,

- przeprowadzić szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,

- ustalać okoliczności i przyczyny wypadku przy pracy, a także

- przeprowadzić ocenę ryzyka zawodowego na stanowisku pracownika tymczasowego.


W samej umowie o świadczenie usług strony mogą ustalić jedynie zakres przejęcia przez pracodawcę-użytkownika obowiązków pracodawcy dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy innych niż określone powyżej.


UWAGA

Agencja ciągle może zobowiązać się do zapewnienia pracownikowi tymczasowemu odpowiednich badań lekarskich.


Z powyższego wynika więc, że możliwości odciążenia pracodawcy-użytkownika z konieczności realizowania określonych obowiązków wynikających z przepisów prawa pracy została radykalnie zmniejszona. Należy wspomnieć, iż ciągle strony mogą uzgodnić swobodnie zakres przejęcia przez pracodawcę-użytkownika obowiązku pracodawcy dotyczącego wypłacania należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową.


Bezpieczne i higieniczne warunki pracy


Warto przypomnieć, iż ustawa wskazuje grupę obowiązków pracodawcy-użytkownika, które nie mogły zostać przejęte przez agencję pracy tymczasowej. Przede wszystkim więc pracodawca-użytkownik jest obowiązany zapewnić pracownikowi tymczasowemu bezpieczne i higieniczne warunki pracy w miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy tymczasowej.


W zakresie więc samych warunków bhp na stanowisku pracy pracownik tymczasowy powinien być traktowany jednakowo, jak pozostali pracownicy.


Istotnym obowiązkiem pracodawcy-użytkownika jest także prowadzenie ewidencji czasu pracy pracowników tymczasowych w zakresie i na zasadach obowiązujących w stosunku do pozostałych członków załogi.


Kary za naruszenia


Ustawa przewiduje sankcje karne dla przedsiębiorców naruszających jej postanowienia. Kary te dotyczą przede wszystkim pracodawcy-użytkownika. Zgodnie bowiem z art. 27 ust. 1 ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych ten, kto, będąc pracodawcą-użytkownikiem lub działając w jego imieniu, nie zapewnia pracownikowi tymczasowemu bezpiecznych i higienicznych warunków pracy w miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy tymczasowej lub nie wyposaża stanowiska pracy pracownika tymczasowego w maszyny i inne urządzenia techniczne, które spełniają wymagania dotyczące oceny zgodności, podlega karze grzywny.


Tej samej karze podlega ten, kto, będąc pracodawcą-użytkownikiem lub działając w jego imieniu, nie wypełnia uzgodnionych na piśmie z agencją pracy tymczasowej obowiązków pracodawcy, w tym:

- nie dostarcza pracownikowi tymczasowemu odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej,

- nie zapewnia pracownikowi tymczasowemu napojów i posiłków profilaktycznych,

- nie zapewnia przeszkolenia pracownika tymczasowego w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy przed dopuszczeniem go do pracy oraz szkolenia okresowego,

- nie zapewnia ustalenia w przewidzianym trybie okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy, któremu uległ pracownik tymczasowy,

- nie informuje pracownika tymczasowego o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą, oraz zasadach ochrony przed zagrożeniami,

- nie wypełnia innych obowiązków uzgodnionych z agencją pracy tymczasowej związanych z wykonywaniem pracy tymczasowej przez pracownika tymczasowego.


Warto dodać, iż do tej pory pracodawca-użytkownik nie był karany w przypadku, gdy za dany obowiązek odpowiadała agencja pracy tymczasowej. Obecnie takie uniknięcie odpowiedzialności nie będzie możliwe.


PODSTAWA PRAWNA

- Artykuł 102 ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (Dz.U. z 2007 r. nr 89, poz. 589).

- Ustawa z dnia 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (Dz.U. z 2003 r. nr 166, poz. 1608 ze zm.).


Przemysław Ciszek

Autor jest prawnikiem i wspólnikiem w firmie C&C Chakowski & Ciszek.

Kontakt: p.ciszek@cc.infor.pl

 
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Personel i Zarządzanie

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

REKLAMA

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

REKLAMA

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA