REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pracownicy a restrukturyzacja przedsiębiorstwa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Anisimowicz
Małgorzata Anisimowicz
prezes PMR Restrukturyzacje
Pracownicy a restrukturyzacja przedsiębiorstwa
Pracownicy a restrukturyzacja przedsiębiorstwa
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Pandemia oraz rosnąca inflacja nie wpływają korzystnie na biznes. Coraz większa liczba procesów restrukturyzacyjnych budzi niepokój nie tylko wśród przedsiębiorców, ale również pracowników. Zatrudnieni mają wątpliwości co do stabilności swojej sytuacji zawodowej, a perspektywa wszczęcia postępowania w przypadku ich firmy budzi obawy przed redukcją etatów. Tymczasem, jak wskazuje ekspertka PMR Restrukturyzacje rozpoczęcie procesu restrukturyzacyjnego to dobra wiadomość dla pracowników. Daje szansę na utrzymanie miejsc pracy oraz odzyskanie stabilności finansowej przez zagrożone upadłością i niewypłacalne przedsiębiorstwo.

Restrukturyzacja przedsiębiorstwa - jak utrzymać miejsca pracy?

Jak podaje Centralny Ośrodek Informacji Gospodarczej (COIG), w pierwszych dziewięciu miesiącach 2021 roku wszczęto aż 1 421 postępowań restrukturyzacyjnych. To prawie dwa razy więcej niż w całym 2020 roku. Jest to także najwyższy wynik w ostatnich 5 latach, czyli od czasu kiedy w Polsce postępowania tego typu reguluje ustawa Prawo restrukturyzacyjne.

REKLAMA

REKLAMA

Trudna sytuacja ekonomiczna ma bezpośredni wpływ na morale i motywacje pracowników. Z raportu przygotowanego przez agencję badawczą Insight Lab wynika, że aż 44 proc. badanych deklaruje pogorszenie poczucia bezpieczeństwa – niepokój dotyczy zwłaszcza sytuacji zawodowej. Z kolei już co trzeci pracownik mówi o wzroście obaw związanych z utratą pracy. Zasadne jest więc pytanie, czy restrukturyzacje przedsiębiorstw stanowią realne zagrożenie dla zatrudnionych?

- Odpowiedź na to pytanie jest jednoznaczna. Postępowanie restrukturyzacyjne nie jest zagrożeniem, tylko szansą, nie tylko dla przedsiębiorstwa, ale także pracowników. Ułatwia firmie wyjście na prostą i oddala perspektywę upadłości, kiedy na ochronę miejsc pracy jest już zbyt późno – przekonuje Małgorzata Anisimowicz, kwalifikowany doradca restrukturyzacyjny i prezes zarządu PMR Restrukturyzacje.

Restrukturyzacja kadry pracowniczej?

Restrukturyzacja przedsiębiorstwa często wiąże się z restrukturyzacją kadry pracowniczej, jednak nie zawsze oznacza to zwolnienia. Wraz z rozpoczęciem procesu przedsiębiorca pozyskuje środki finansowe z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, co w wielu przypadkach pozwala na pokrycie m.in. zaległych wynagrodzeń. – Rozpoczynając restrukturyzację, przedsiębiorca nie może regulować z mocy samego prawa wierzytelności, które powstały jeszcze przed procesem. Nie dotyczy to jednak wierzytelności niewchodzących do układu, w tym przede wszystkim zobowiązań wynikających ze stosunku pracy. Stanowi to zabezpieczenie sytuacji pracowników, którzy z punktu widzenia reorganizacji i dalszego funkcjonowania przedsiębiorstwa są najważniejsi. To zwłaszcza dzięki ich zaangażowaniu i kompetencjom firma może wypracować przychody, które następnie zostaną przeznaczone na zaspokojenie roszczeń wierzycieli – wyjaśnia Małgorzata Anisimowicz

REKLAMA

Wszczęcie restrukturyzacji jest szansą na wypracowanie nowego modelu funkcjonowania firmy, dostosowanego do aktualnej sytuacji biznesowej oraz czynników ekonomicznych. Takie zmiany pozwalają zredukować między innymi zbędne wydatki pracodawcy. – Dzięki świeżej perspektywie firma ma szanse odzyskać konkurencyjną pozycję na rynku. Takie działania mają również spore znaczenie dla pracowników. Restrukturyzacja pozwala bowiem zachować niezbędne aktywa. Co więcej, rozpoczęcie procesu już w początkowej fazie kryzysu pozwala uniknąć masowych zwolnień i konieczności likwidacji działalności operacyjnej przedsiębiorstwa – zaznacza Małgorzata Anisimowicz.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zwlekanie przez pracodawcę z podjęciem stosownych działań zazwyczaj doprowadza do sytuacji, w której wierzyciele skutecznie składają wniosek o ogłoszenie jego upadłości. Wówczas przedsiębiorca traci szanse na ochronę miejsc pracy. Dlatego tak ważne jest, aby dostrzegać pierwsze symptomy kryzysu i od razu podejmować konkretne działania.

Istotną kwestią jest również zapewnienie zatrudnionym osobom poczucia stabilności oraz odpowiedniej atmosfery w miejscu pracy. – Pracownicy szybko dostrzegają gorszą sytuację biznesową firmy. Brak działań ze strony przełożonych dość szybko powoduje osłabienie sytuacji wewnętrznej oraz spadek nastrojów. Wówczas pracownicy, zwłaszcza ci ze specjalistycznymi kompetencjami, szukają nowej pracy. To z kolei jeszcze bardziej osłabia pozycję firmy i utrudnia wyjście na prostą. Jest to błędne koło, którego można uniknąć. Jedną z możliwości stojących przed przedsiębiorcą, jest dostępne od grudnia bieżącego roku postępowanie o zatwierdzenie układu. Wówczas przedsiębiorca wspólnie z doradcą restrukturyzacyjnym wypracowują optymalne rozwiązania dla firmy i ochrony jej aktywów – dodaje Małgorzata Anisimowicz.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA