REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ustawa o podatku VAT a PKWiU 2008

Od dnia 1 stycznia 2011 r. obowiązuje nowa definicja towaru.
Od dnia 1 stycznia 2011 r. obowiązuje nowa definicja towaru.

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów opublikowało na swoich stronach internetowych obszerne podsumowanie dotyczące najważniejszych zmian dokonanych nowelizacjami do ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktami wykonawczymi do tej ustawy. Obok wprowadzenia nowych stawek podatku (5%, 8%, 23%) od 1 stycznia 2011 r., jednym z równie istotnych zagadnień jest dostosowanie przepisów wykorzystujących odwołania do klasyfikacji statystycznej do klasyfikacji PKWiU 2008.

Najważniejszym celem tego dostosowania jest operacja „przełożenia” stosowanej dotychczas do celów podatkowych klasyfikacji statystycznej na symbole i nazwy stosowane w PKWiU z 2008 r. w przepisach ustawy o VAT oraz załącznikach do tej ustawy, jak również w aktach wykonawczych do niej wydanych. Zmiany te pozwolą podatnikom VAT na prowadzenie jednolitych zasad ewidencji zarówno dla potrzeb podatku od towarów i usług, jak i w sprawozdawczości statystycznej.

REKLAMA

Dostosowanie przepisów do PKWiU 2008

REKLAMA

Przy konstruowaniu nowych przepisów, a w szczególności załączników do ustawy zawierających wykazy towarów i usług w oparciu o PKWiU z 2008 r. zakres przedmiotowy tych regulacji nie powinien, co do zasady, ulec zmianie. Ponieważ jednak klasyfikacja towarów i usług w PKWiU z 1997 r. i PKWiU z 2008 r. oparte są na odmiennej metodologii, a także ze względu na zmiany merytoryczne wprowadzone w trakcie prac legislacyjnych nad ustawą o podatku VAT, mogą wystąpić niewielkie różnice w obszarach zastosowania preferencyjnych stawek VAT.

Przykładem może być treść nowego załącznika nr 3 do ustawy, zawierającego wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% (od 1 stycznia 2011 r. stawką 8%), gdzie doprecyzowane zostało pojęcie „świeże” w odniesieniu do pieczywa oraz ciastek i wyrobów ciastkarskich. Od 1 stycznia 2011 r. zgodnie z brzmieniem poz. 31 i 32 tego załącznika obniżoną stawkę podatku stosuje się do dostaw pieczywa świeżego, wyrobów ciastkarskich, ciastek świeżych „których data minimalnej trwałości oznaczona zgodnie z odrębnymi przepisami nie przekracza 14 dni, a w przypadku oznaczania tych towarów zgodnie z odrębnymi przepisami wyłącznie terminem przydatności do spożycia, termin ten również nie przekracza 14 dni”. Ciastka i wyroby ciastkarskie „świeże” są od 1 stycznia 2011 r. opodatkowane stawką w wysokości 8%, natomiast pieczywo „świeże”, jak również pieczywo chrupkie oraz tosty z chleba i podobne tosty (PKWiU ex 10.72.11.0) będą podlegały opodatkowaniu stawką w wysokości 5%.

Przeczytaj koniecznie VAT 2011 - najważniejsze zmiany

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowa definicja „towaru” oraz kwestia zwolnień przedmiotowych

O 1 stycznia 2011 r. obowiązuje nowa definicja towaru, w której nie ma odwołania do klasyfikacji statystycznych. „Towarem” określono rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Dodatkowo wprowadzony został nowy przepis art. 5a ustawy o VAT ustanawiający zasadę, że dla identyfikacji towarów oraz przy określaniu zakresu świadczonych usług stosuje się klasyfikacje statystyczne, jeżeli przepisy o podatku od towarów i usług w tym zakresie powołują symbole statystyczne.

Polecamy serwis Kasy fiskalne

„Przełożenia”, o których mowa przy wykazach towarów, nie znalazły zastosowania w przypadku przepisów dotyczących usług objętych zwolnieniem od podatku (dotychczas załącznik nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług). Z tego względu przywołany załącznik, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, został uchylony. Jednocześnie uregulowania dotyczące tej tematyki zostały przeniesione do treści ustawy. Przy określaniu nowego zakresu zwolnień, odstąpiono od ich identyfikacji za pomocą klasyfikacji statystycznych, ustalając ich zakres w formie opisowej, z wykorzystaniem treści przepisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów UE.

Źródło, pełny tekst analizy: Ministerstwo Finansów

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA