REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto może zostać upoważnionym podmiotem gospodarczym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
KT
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Władze unijne zdecydowały się wprowadzić do prawa celnego instytucję tzw. upoważnionego podmiotu gospodarczego. Jakie warunki musi spełnić przedsiębiorca, żeby uzyskać ten status?

HUBERT JĄDRZYK

partner PricewaterhouseCoopers

REKLAMA

Jednym z głównych kryteriów jest prowadzenie przez wnioskodawcę działalności gospodarczej na terenie Wspólnoty. Od tej zasady przewidziany jest jeden wyjątek. Komisja Europejska może znieść ten wymóg, w odniesieniu do pewnego rodzaju podmiotów, np. dla przedsiębiorstw lotniczych i kolejowych, które posiadają własne filie na obszarze celnym UE lub o ile przewidują to umowy międzynarodowe.

Inne kryteria przyznawania statusu upoważnionego podmiotu gospodarczego obejmują:

l odpowiednie przestrzeganie wymogów i przepisów celnych,

l posiadanie odpowiedniego systemu zarządzania ewidencjami handlowymi,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

l posiadanie odpowiedniego systemu zarządzania ewidencjami transportowymi (tam, gdzie będzie to wymagane),

l udokumentowaną wypłacalność,

l odpowiednie standardy bezpieczeństwa i ochrony.

Jak można zauważyć, rozporządzenie zmieniające Wspólnotowy Kodeks Celny posługuje się pewnymi uogólnieniami, wskazując tylko, iż podmiot ma spełniać odpowiednie wymogi.

Dla bliższego wyjaśnienia tej kwestii należy posłużyć się wytycznymi opracowanymi przez Komisję Europejską na zlecenie Rady Europejskiej, które precyzują te zagadnienia.

REKLAMA

Weryfikacja tego, czy dany podmiot gospodarczy przestrzega wymogów celnych, będzie badana poprzez historię przestrzegania przez niego przepisów celnych i podatkowych, w okresie ostatnich trzech lat poprzedzających ubieganie się o przyznanie statusu UPG. W sytuacji podmiotów działających w okresie krótszym niż trzy lata, ocena będzie dokonywana na podstawie dostępnych danych z tego okresu.

W tym kontekście będą oceniani również właściciele, jak i główni udziałowcy spółki oraz przedstawiciele prawni podmiotu gospodarczego głównie pod kątem przestrzegania prawa lub popełniania wykroczeń przeciwko przepisom celnym i/lub skarbowym. Ewentualny stopień naruszenia przepisów celnych i/lub podatkowych będzie oceniany na podstawie krajowego prawa karnego.

Przedsiębiorca musi ponadto mieć odpowiedni system zarządzania ewidencjami handlowymi, a jeżeli zachodzi taka potrzeba, ewidencjami transportowymi, który umożliwia właściwą kontrolę celną.

System taki będzie oceniany przede wszystkim na podstawie dostępności śladów weryfikacyjnych dla potrzeb władz skarbowych i celnych.

REKLAMA

Na przykład system finansowo-księgowy (rachunkowy) będzie oceniany ze szczególnym uwzględnieniem: zarządzania zapasami, śledzenia i lokalizacji towarów, wyceny oraz prowadzenia rachunków. Natomiast system logistyczny będzie oceniany pod kątem możliwości rozróżnienia pomiędzy towarami wspólnotowymi i niewspólnotowymi.

Dodatkowo w ramach ww. systemów komputerowych badane będą również metody zabezpieczenia informacji z punktu widzenia ochrony przed nieuprawnioną ingerencją, oraz zachowywania danych na przykład poprzez uzgodnienie procedur dotyczących: tworzenia kopii zapasowych, odzyskiwania przypadkowo skasowanych danych, rozwiązań awaryjnych, a także stosowanych opcji archiwizacji.

Władze celne będą również oceniały, czy w ramach przedsiębiorstwa istnieje odpowiednia organizacja administracyjna zapewniająca sprawne działanie ww. procedur i systemu kontroli wewnętrznej. W tym zakresie ocenie będzie podlegał poziom znajomości tych zasad i związanych z nimi procedur przez personel spółki.

Tam, gdzie jest to właściwe, podmiot będzie zobowiązany wykazać swoją wypłacalność i ewentualnie jego spółki dominującej w okresie składania wniosku oraz w najbliższej przyszłości. Zgodnie z wytycznymi Komisji Europejskiej, badaniu będą podlegały jakiekolwiek informacje związane z kwestią, czy podmiot jest lub będzie w najbliższej przyszłości objęty jakimkolwiek postępowaniem związanym z utratą płynności finansowej.

Not. KT

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

REKLAMA

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

REKLAMA

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

REKLAMA