REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto może zostać upoważnionym podmiotem gospodarczym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
KT
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Władze unijne zdecydowały się wprowadzić do prawa celnego instytucję tzw. upoważnionego podmiotu gospodarczego. Jakie warunki musi spełnić przedsiębiorca, żeby uzyskać ten status?

HUBERT JĄDRZYK

partner PricewaterhouseCoopers

REKLAMA

Jednym z głównych kryteriów jest prowadzenie przez wnioskodawcę działalności gospodarczej na terenie Wspólnoty. Od tej zasady przewidziany jest jeden wyjątek. Komisja Europejska może znieść ten wymóg, w odniesieniu do pewnego rodzaju podmiotów, np. dla przedsiębiorstw lotniczych i kolejowych, które posiadają własne filie na obszarze celnym UE lub o ile przewidują to umowy międzynarodowe.

Inne kryteria przyznawania statusu upoważnionego podmiotu gospodarczego obejmują:

l odpowiednie przestrzeganie wymogów i przepisów celnych,

l posiadanie odpowiedniego systemu zarządzania ewidencjami handlowymi,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

l posiadanie odpowiedniego systemu zarządzania ewidencjami transportowymi (tam, gdzie będzie to wymagane),

l udokumentowaną wypłacalność,

l odpowiednie standardy bezpieczeństwa i ochrony.

Jak można zauważyć, rozporządzenie zmieniające Wspólnotowy Kodeks Celny posługuje się pewnymi uogólnieniami, wskazując tylko, iż podmiot ma spełniać odpowiednie wymogi.

Dla bliższego wyjaśnienia tej kwestii należy posłużyć się wytycznymi opracowanymi przez Komisję Europejską na zlecenie Rady Europejskiej, które precyzują te zagadnienia.

REKLAMA

Weryfikacja tego, czy dany podmiot gospodarczy przestrzega wymogów celnych, będzie badana poprzez historię przestrzegania przez niego przepisów celnych i podatkowych, w okresie ostatnich trzech lat poprzedzających ubieganie się o przyznanie statusu UPG. W sytuacji podmiotów działających w okresie krótszym niż trzy lata, ocena będzie dokonywana na podstawie dostępnych danych z tego okresu.

W tym kontekście będą oceniani również właściciele, jak i główni udziałowcy spółki oraz przedstawiciele prawni podmiotu gospodarczego głównie pod kątem przestrzegania prawa lub popełniania wykroczeń przeciwko przepisom celnym i/lub skarbowym. Ewentualny stopień naruszenia przepisów celnych i/lub podatkowych będzie oceniany na podstawie krajowego prawa karnego.

Przedsiębiorca musi ponadto mieć odpowiedni system zarządzania ewidencjami handlowymi, a jeżeli zachodzi taka potrzeba, ewidencjami transportowymi, który umożliwia właściwą kontrolę celną.

System taki będzie oceniany przede wszystkim na podstawie dostępności śladów weryfikacyjnych dla potrzeb władz skarbowych i celnych.

REKLAMA

Na przykład system finansowo-księgowy (rachunkowy) będzie oceniany ze szczególnym uwzględnieniem: zarządzania zapasami, śledzenia i lokalizacji towarów, wyceny oraz prowadzenia rachunków. Natomiast system logistyczny będzie oceniany pod kątem możliwości rozróżnienia pomiędzy towarami wspólnotowymi i niewspólnotowymi.

Dodatkowo w ramach ww. systemów komputerowych badane będą również metody zabezpieczenia informacji z punktu widzenia ochrony przed nieuprawnioną ingerencją, oraz zachowywania danych na przykład poprzez uzgodnienie procedur dotyczących: tworzenia kopii zapasowych, odzyskiwania przypadkowo skasowanych danych, rozwiązań awaryjnych, a także stosowanych opcji archiwizacji.

Władze celne będą również oceniały, czy w ramach przedsiębiorstwa istnieje odpowiednia organizacja administracyjna zapewniająca sprawne działanie ww. procedur i systemu kontroli wewnętrznej. W tym zakresie ocenie będzie podlegał poziom znajomości tych zasad i związanych z nimi procedur przez personel spółki.

Tam, gdzie jest to właściwe, podmiot będzie zobowiązany wykazać swoją wypłacalność i ewentualnie jego spółki dominującej w okresie składania wniosku oraz w najbliższej przyszłości. Zgodnie z wytycznymi Komisji Europejskiej, badaniu będą podlegały jakiekolwiek informacje związane z kwestią, czy podmiot jest lub będzie w najbliższej przyszłości objęty jakimkolwiek postępowaniem związanym z utratą płynności finansowej.

Not. KT

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA