REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak chronić dane w miejscu pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Górski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Skuteczna ochrona danych w miejscu pracy to sprawa istotna zarówno z punktu widzenia pracodawcy, jak i pracownika, którego prywatne zasoby również mogą być przechowywane na firmowym komputerze. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, jak uchronić się przed wyciekami danych w miejscu pracy.

Ostatnie statystyki dowodzą, że mimo wzrostu świadomości o zagrożeniach związanych z korzystaniem z komputera oraz Internetu, nadal duża liczba użytkowników nie ma pojęcia jak skutecznie chronić swoje dane, zarówno w domu, jak i w pracy.

REKLAMA

REKLAMA

Niebezpiecznie w grupie

W warunkach domowych może być to o wiele łatwiejsze, bowiem lokalny dostęp do naszego komputera ma wyłącznie wąska grupa domowników lub wyłącznie my sami, jeśli mieszkamy w pojedynkę. O wiele trudniejsze wydaje się zapewnienie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa danych w środowisku korporacyjnym, w którym teoretycznie każdy z pracowników lub osób postronnych znajdujących się na terenie firmy może uzyskać dostęp lokalnie lub zdalnie do naszego komputera.

Nie pomaga nawet globalnie wdrożony system bezpieczeństwa, na który składa się konieczność logowania się na swoje konto, częściowa blokada Internetu, czy monitorowanie korespondencji elektronicznej pod kątem niedozwolonych i niebezpiecznych załączników.

Najczęściej sami pomagamy potencjalnym intruzom w dostępie do cennych danych firmowych lub prywatnych zgromadzonych na naszych komputerach w miejscu pracy. Poniżej kilka wskazówek, co należy i czego nie należy robić.

REKLAMA

1. Jeśli na chwilę musisz odejść od komputera, zablokuj konto, z którego aktualnie korzystasz. Zazwyczaj wystarczy nacisnąć kombinację klawiszy CTRL + ALT + DEL i wybrać przycisk Zablokuj. Dzięki temu nikt, kto akurat znajduje się w pobliżu komputera nie będzie mógł skorzystać z chwili nieobecności właściciela i podejrzeć zawartości ekranu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. Nie przechowuj żadnych haseł dostępu do konta firmowego na tzw. żółtych karteczkach. W niektórych miejscach spotyka się nawet sytuacje, w której pracownik przykleja sobie taką karteczkę na monitorze. Potencjalny intruz nie ma najmniejszego problemu z uzyskaniem dostępu do takiej maszyny, nawet jeśli jest chwilowo zablokowana.

3. Hasło do Twojego konta powinieneś podawać wyłącznie osobie do tego upoważnionej, np. informatykowi lub administratorowi sieci. Nie rób tego na głos, w obecności innych pracowników. Najlepiej poproś informatyka lub administratora, aby dali Ci chwilę czasu na osobności, abyś mógł spokojnie wpisać swoje hasło.

Firmowe w firmie, swoje w domu

Najlepszą metodą na przechowywanie swoich prywatnych danych w miejscu pracy jest nie zabieranie ich z domu. Jeśli już musisz mieć do nich dostęp w firmie, warto zaopatrzyć się w przenośną pamięć flash w formie klucza USB i na niej przechowywać prywatne pliki.

Analogicznie, w miarę możliwości staraj się pozostawiać firmowe dane na firmowym komputerze. Wszelkie kopiowanie ich na przenośną pamięć USB, czy wysyłanie jako załącznika do wiadomości pocztowej zwiększa ryzyko ewentualnego wycieku danych. Jeśli musisz pracować w domu, zadbaj o to, aby pliki były odpowiednio zabezpieczone (hasło, szyfrowanie) przed niepowołanym dostępem.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA