Autostradę A1 Stryków – Pyrzowice wybuduje GDDKiA
REKLAMA
REKLAMA
Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że odcinek autostrady A1 od Strykowa do Pyrzowic będzie budowany w systemie tradycyjnym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), która zobowiązuje się, że zrobi wszystko, aby autostrada została udostępniona kierowcom przed Mistrzostwami Europy w piłce nożnej w 2012 roku.
REKLAMA
REKLAMA
Strona publiczna zabezpieczyła interes Skarbu Państwa i przyszłych kierowców autostrady A1 w taki sposób, że zobowiązała koncesjonariusza do wykonania projektu budowlanego A1 do 22 stycznia 2010 roku i projektu wykonawczego do czerwca 2010 roku, a nie rozpoczęcia projektowania dopiero po formalnym zamknięciu finansowania.
Rozwiązanie to zostało zawarte w umowie dla bezpieczeństwa zachowania terminu budowy, aby sprawnie przejąć projekt i rozpocząć dalsze prace bez opóźnień, w przypadku gdyby spółka nie osiągnęła zamknięcia finansowego. Dzięki temu rok, który umową koncesyjną został przyznany Autostradzie Południe SA na zamknięcie finansowe budowy został wykorzystany na stworzenie projektu budowlanego inwestycji. Projekt ten został złożony w GDDKiA 20 stycznia 2010 roku.
Harmonogram najbliższych wydarzeń związanych z przygotowaniem budowy A1 w systemie tradycyjnym będzie następujący. GDDKiA w ciągu najbliższych dwóch tygodni sprawdzi projekt pod katem jego jakości, zgodności z założeniami technicznymi i umową między Skarbem Państwa i APSA.
Jeżeli okaże się, że projekt, za który odpowiedzialny był koncesjonariusz, jest zgodny z wymogami umowy, na jego podstawie prowadzone będą dalsze procedury zmierzające do uzyskania pozwoleń niezbędnych do ogłoszenia przetargu na wybór wykonawcy budowy autostrady A1 od Strykowa do Pyrzowic.
REKLAMA
Celem GDDKiA jest wybór wykonawcy i rozpoczęcie budowy autostrady w 2010 roku. GDDKiA zobowiązuje się, że dołoży wszelkich starań, aby autostrada A1 Stryków - Pyrzowice została udostępniona kierowcom przed Mistrzostwami Europy w piłce nożnej w 2012 roku.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje również, że po wsparciu udzielonym przez stronę publiczną Europejski Bank Inwestycyjny zdecydował 22 września 2009 roku, że udzieli koncesjonariuszowi kredytu na sfinansowanie niemal połowy inwestycji. Niestety koncesjonariusz nie uzyskał finansowania w bankach komercyjnych.
Aktualnie w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego realizowane są dwa odcinki autostrad - A1 Nowe Marzy - Toruń i A2 Świecko - Nowy Tomyśl. Odcinek A1 Stryków - Pyrzowice zostanie zrealizowany w systemie tradycyjnym.
MI/IN
Zobacz także: Finanse i rozwój Wieszjak.pl
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.