Cyfrowy Polsat zapłaci karę
REKLAMA
REKLAMA
Postępowanie przeciwko Cyfrowemu Polsatowi zostało wszczęte w sierpniu 2009 roku. Wątpliwości urzędu wzbudziła treść regulaminu świadczenia usług.
REKLAMA
Po przeprowadzeniu postępowania UOKiK zakwestionował jeden z warunków regulaminu, mówiący o tym, że w przypadku zaistnienia zdarzeń niezależnych od Cyfrowego Polsatu, uznawanych za siłę wyższą, w szczególności o charakterze prawnym, technicznym lub ekonomicznym, Cyfrowy Polsat zastrzega sobie prawo do wprowadzania zmian w zakresie liczby lub rodzajów programów telewizyjnych lub radiowych. Zdaniem operatora nie stanowi to zmiany umowy, jak również regulaminu.
W opinii urzędu jednak takie postanowienie jest niedozwolone, bowiem daje operatorowi możliwość zmiany istotnych warunków świadczenia np. liczby lub rodzaju programów dostępnych w ramach poszczególnych pakietów - bez konieczności zmiany umowy z abonentem.
Zobacz także: Konsument-telekomunikacja
Jednocześnie pozbawia konsumenta prawa do odstąpienia od umowy. Zdaniem urzędu każda istotna zmiana warunków świadczenia usługi powinna powodować zmianę umowy, tym samym stwarzać konsumentom możliwość odstąpienia od niej.
REKLAMA
Tożsame ze stosowanymi przez Polsat Cyfrowy postanowienia zostały już zakwestionowane przez sąd i znajdują się w rejestrze klauzul niedozwolonych. Prezes UOKiK uznała, że spółka stosując niedozwolone warunki w regulaminie świadczenia usług naruszyła zbiorowe interesy konsumentów i nałożyła na spółkę karę w wysokości 993, 597 tys. zł.
Ponadto Cyfrowy Polsat ma przez sześć miesięcy publikować decyzję na swojej stronie internetowej. Przedsiębiorca musi również zamieścić w dzienniku ogólnopolskim ogłoszenie zawierające sentencję decyzji.
Urząd przypomina, że klauzule uznane przez sąd za niedozwolone są wpisywane do rejestru prowadzonego przez Prezes UOKiK. Od tego momentu ich stosowanie w obrocie prawnym z udziałem konsumentów jest zakazane.
Jeśli przedsiębiorcy mimo to będą ją stosowali, UOKiK może wszcząć postępowanie w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów i w konsekwencji nałożyć na przedsiębiorcę karę w wysokości do 10 proc. ubiegłorocznego przychodu.
Decyzja nie jest ostateczna, przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Spółka już wycofała się z kwestionowanej przez Urząd praktyki.
UOKiK/IN
Zobacz także: Konsument.wieszjak.pl
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.