REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kryzys nie wpłynął na decyzje zakupowe Polaków

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedaż detaliczna w październiku znów zanotowała spadek swojej dynamiki, Polacy kupowali tylko o 2,1 proc. więcej niż rok temu. Przyczyna to m.in. wzrost bezrobocia, które wynosi już ponad 11 proc.

Październikowe dane GUS dotyczące sprzedaży detalicznej okazały się słabsze niż przewidywali ekonomiści. Polacy kupowali w minionym miesiącu o 2,1 proc. więcej niż w październiku 2008 roku, jednak oczekiwania rynku mówiły o wyższym tempie wzrostu – 2,5 proc.

REKLAMA

Trzeba jednak przyznać, że „baza”, czyli punkt odniesienia był wysoki – w październiku 2008 roku sprzedaż rosła w tempie ponad 9 procent. W tym kontekście obecny wynik wydaje się poprawny.

Polacy w skali roku kupowali zdecydowanie mniej mebli i sprzętu RTV, sprzedaż w tym segmencie zmalała aż o 9,2 procent. Widać tu duże nasycenie takimi produktami jak telewizory LCD i inny popularny sprzęt elektroniczny.

Z drugiej strony sprzedaż mebli (czy także telewizorów) spada, bo w tym roku Polacy nie kupują już tylu mieszkań co w ubiegłym roku, nie ma więc potrzeby nabywania nowego wyposażenia do nich.

REKLAMA

Hitem października okazała się odzież – jej sprzedaż wzrosła aż o 25 proc., najbardziej od sierpnia ubiegłego roku. W porównaniu do września wzrost był jeszcze większy – ponad 32 procent. Pomogły sezonowe wyprzedaże, zmiana kolekcji oraz stosunkowo zimny październik (średnia temperatura wyniosła w Warszawie 6,9 proc. wobec średniej długookresowej 8,1 proc.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przyglądając się danym okazuje się, że jeden z filarów naszej gospodarki – popyt wewnętrzny (w tym konsumencki) ma się coraz gorzej, choć trzeba pamiętać, że nadal rośnie. Spadek nie może jednak dziwić, jeśli przyjrzeć się opublikowanym danym dotyczącym bezrobocia.

Już 11,1 proc. Polaków w październiku pozostawało bez pracy, o 0,2 pkt. proc. więcej niż we wrześniu. Tu dane były zgodne z oczekiwaniami, można dodać, że „niestety”. Mimo że sam miesięczny wzrost nie jest duży, to warty podkreślenia jest fakt, że bezrobotnych wciąż przybywa – wskaźnik rośnie już piąty miesiąc z rzędu.

Z drugiej strony wydaje się, że nie grozi nam skokowy wzrost stopy bezrobocia i zapowiadane przez Ministerstwo Pracy 12 proc. na koniec tego roku będzie przesunięty raczej na początek 2010 roku. Co także cieszy zmalała w porównaniu do października liczba nowozarejestrowanych bezrobotnych (do 293,1 tys.), choć równocześnie jest ona najwyższa od stycznia tego roku.

Tradycyjnie testem „możliwości” naszych konsumentów okaże się grudzień, czyli najważniejszy miesiąc dla handlowców. Perspektywy nie wydają się złe, choć z pewnością ubiegłoroczny wynik sprzedaży będzie trudny do pokonania.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA