REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kryzys nie wpłynął na decyzje zakupowe Polaków

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedaż detaliczna w październiku znów zanotowała spadek swojej dynamiki, Polacy kupowali tylko o 2,1 proc. więcej niż rok temu. Przyczyna to m.in. wzrost bezrobocia, które wynosi już ponad 11 proc.

Październikowe dane GUS dotyczące sprzedaży detalicznej okazały się słabsze niż przewidywali ekonomiści. Polacy kupowali w minionym miesiącu o 2,1 proc. więcej niż w październiku 2008 roku, jednak oczekiwania rynku mówiły o wyższym tempie wzrostu – 2,5 proc.

REKLAMA

Trzeba jednak przyznać, że „baza”, czyli punkt odniesienia był wysoki – w październiku 2008 roku sprzedaż rosła w tempie ponad 9 procent. W tym kontekście obecny wynik wydaje się poprawny.

Polacy w skali roku kupowali zdecydowanie mniej mebli i sprzętu RTV, sprzedaż w tym segmencie zmalała aż o 9,2 procent. Widać tu duże nasycenie takimi produktami jak telewizory LCD i inny popularny sprzęt elektroniczny.

Z drugiej strony sprzedaż mebli (czy także telewizorów) spada, bo w tym roku Polacy nie kupują już tylu mieszkań co w ubiegłym roku, nie ma więc potrzeby nabywania nowego wyposażenia do nich.

REKLAMA

Hitem października okazała się odzież – jej sprzedaż wzrosła aż o 25 proc., najbardziej od sierpnia ubiegłego roku. W porównaniu do września wzrost był jeszcze większy – ponad 32 procent. Pomogły sezonowe wyprzedaże, zmiana kolekcji oraz stosunkowo zimny październik (średnia temperatura wyniosła w Warszawie 6,9 proc. wobec średniej długookresowej 8,1 proc.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przyglądając się danym okazuje się, że jeden z filarów naszej gospodarki – popyt wewnętrzny (w tym konsumencki) ma się coraz gorzej, choć trzeba pamiętać, że nadal rośnie. Spadek nie może jednak dziwić, jeśli przyjrzeć się opublikowanym danym dotyczącym bezrobocia.

Już 11,1 proc. Polaków w październiku pozostawało bez pracy, o 0,2 pkt. proc. więcej niż we wrześniu. Tu dane były zgodne z oczekiwaniami, można dodać, że „niestety”. Mimo że sam miesięczny wzrost nie jest duży, to warty podkreślenia jest fakt, że bezrobotnych wciąż przybywa – wskaźnik rośnie już piąty miesiąc z rzędu.

Z drugiej strony wydaje się, że nie grozi nam skokowy wzrost stopy bezrobocia i zapowiadane przez Ministerstwo Pracy 12 proc. na koniec tego roku będzie przesunięty raczej na początek 2010 roku. Co także cieszy zmalała w porównaniu do października liczba nowozarejestrowanych bezrobotnych (do 293,1 tys.), choć równocześnie jest ona najwyższa od stycznia tego roku.

Tradycyjnie testem „możliwości” naszych konsumentów okaże się grudzień, czyli najważniejszy miesiąc dla handlowców. Perspektywy nie wydają się złe, choć z pewnością ubiegłoroczny wynik sprzedaży będzie trudny do pokonania.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

REKLAMA

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA