REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przetargi na dostawę energii. Czy stała cena jest korzystnym rozwiązaniem?

Przetargi na dostawę energii. Czy stała cena jest korzystnym rozwiązaniem?
Przetargi na dostawę energii. Czy stała cena jest korzystnym rozwiązaniem?
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Typowym sposobem kontraktacji energii przez duże firmy w Polsce jest przetarg, w którym uczestnicy oferują stałą cenę, opartą o aktualne kwotowania rynkowe. Dla niektórych firm korzystniejszym rozwiązaniem może być zabezpieczenie tylko części energii w stałej kwocie lub opieranie się w całości o bieżące ceny.

REKLAMA

Pandemia koronawirusa spowodowała spowolnienie światowej gospodarki na niespotykaną dotychczas skalę. Przestój w wielu firmach wpłynął na znaczne zmniejszenie popytu na energię. Na te zmiany zareagowała m.in. Towarowa Giełda Energii – w pierwszej połowie 2020 r. jej miesięczne ceny były niższe w porównaniu z poprzednim rokiem o 16 – 33%, średnio spadły o ok. 23%. Firmy, które zdecydowały się w tym czasie na zamianę sprzedawcy energii i zabezpieczenie jej cen, miały szansę zabezpieczyć ją po najniższej od 2 lat cenie.

REKLAMA

- Skorzystały na tym także te przedsiębiorstwa, które wcześniej zdecydowały się na rozliczanie kosztów energii na podstawie bieżących cen rynkowych. Jednak takie rozwiązanie zwykle wiąże się też z ryzykiem. Sytuacja, z jaką mamy do czynienia w tym roku jest wyjątkowa. Można wyobrazić sobie, w jakim położeniu znalazłyby się te same firmy, gdyby ceny wzrosły o 20% na skutek np. znaczącego wzrostu cen uprawnień do emisji CO2. Dlatego osoba zarządzająca mediami w przedsiębiorstwie powinna podejść do ich zakupu racjonalnie i aktywnie, ważne w tej kwestii jest także wsparcie partnera w postaci dostawcy energii, który posiada wiedzę, doświadczenie oraz narzędzia, dzięki którym jest w stanie w odpowiedni sposób pomóc w zarządzaniu ryzykiem – mówi Paweł Wierzbicki, Head Origination w Axpo Polska.

Polecamy: Nowe technologie w pracy księgowych

Brawura pod kontrolą

Duże przedsiębiorstwa w Polsce mają ograniczone zaufanie do produktów rynkowych i zwykle decydują się na wybór stałej ceny i sprzedawcy energii na drodze przetargu. Oferty jego uczestników opierają się o bieżące kwotowania rynkowe. Wybierając ten sposób kontraktacji, firmy zabezpieczają stałą cenę energii dla całego swojego zużycia na kilka lat do przodu. Czy ceny energii w dniu rozstrzygnięcia przetargu były korzystne? Często nie jest to w żaden sposób analizowane, a czas przetargu jest podyktowany przez np. potrzebę zamknięcia budżetu. Jest to ryzykowne, zważywszy na fakt, że umowy zawierane są na kilkanaście, kilkadziesiąt miesięcy.

Korzystne rozwiązania

REKLAMA

Może się okazać, że zaledwie kilka miesięcy po decyzji, ceny znacząco spadną i firma znajdzie się w niekorzystnej sytuacji w porównaniu do swojej konkurencji. Dlatego też uśrednianie cen poprzez dywersyfikację momentów zakupu nie powinno być ograniczane przez proces administracyjny, jakim jest przetarg.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Wybranie odpowiedniego sposobu zarządzania mediami w przedsiębiorstwie zależy od kilku czynników – sposobu i ilości zużycia energii, podejścia do zarządzania ryzykiem oraz czasu, jaki firma jest w stanie poświęcić na to zagadnienie. Osoba zarządzająca energią w firmie powinna mieć dostęp do elastycznych rozwiązań pozwalających zabezpieczyć cenę dla dowolnej części zużycia w wybranym momencie. Jeśli z analiz ekspertów wynika, że obecne ceny są korzystne, to przedsiębiorstwo powinno mieć możliwość zabezpieczenia większej części energii po obecnej cenie, a pozostałą w innym okresie. Jeżeli przewiduje się, że jej koszt w przyszłym roku spadnie i firma nie chce decydować się na stałą cenę, to powinna rozliczać się przez cały okres po cenach bieżących (np. godzinowych, tygodniowych, miesięcznych). Jest to szczególnie ważne dla przedsiębiorstw charakteryzujących się dużym zużyciem energii – dodaje Paweł Wierzbicki z Axpo Polska.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA  

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

REKLAMA

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

REKLAMA

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA