| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Zamówienia publiczne > Odwołania i skargi > Kiedy umowa o wykonanie zamówienia publicznego jest nieważna?

Kiedy umowa o wykonanie zamówienia publicznego jest nieważna?

Przepisy prawa zamówień publicznych wymieniają szereg okoliczności, których wystąpienie skutkuje nieważnością zawartej już umowy o wykonanie zamówienia publicznego. Jednak nie tylko w Pzp należy szukać odpowiednich uregulowań. Kiedy umowa w sprawie wykonania zamówienia publicznego utraci ważność? Przeczytaj.

  • nie zawarł umowy z wykonawcą we właściwym terminie (terminy na zawarcie umowy określa art. 94 Pzp);
  • uniemożliwił składanie ofert orientacyjnych wykonawcom niedopuszczonym dotychczas do udziału w dynamicznym systemie zakupów lub uniemożliwił wykonawcom dopuszczonym do udziału w dynamicznym systemie zakupów złożenie ofert w postępowaniu o udzielenie zamówienia prowadzonym w ramach tego systemu, chyba że bez swojej winy był przekonany, że działa zgodnie z ustawą i dochował terminów;
  • udzielił zamówienia na podstawie umowy ramowej przed upływem właściwego terminu i z naruszeniem innych przepisów dotyczących umów ramowych, chyba że miał uzasadnione podstawy, by sądzić, że nie łamie postanowień ustawy oraz dochował terminów;
  • z naruszeniem przepisów ustawy zastosował tryb zapytania o cenę.

Przykładem przepisu Kodeksu cywilnego, który może służyć za podstawę unieważnienia umowy w sprawie wykonania zamówienia jest art. 705. kc.

W myśl tego przepisu organizator albo uczestnik aukcji lub przetargu może żądać unieważnienia zawartej umowy, jeżeli strona tej umowy, inny uczestnik lub osoba działająca w porozumieniu z nimi wpłynęła na wynik aukcji albo przetargu w sposób sprzeczny z prawem lub dobrymi obyczajami.

Prezes UZP może wystąpić do sądu o unieważnienie umowy w przypadku dokonania przez zamawiającego czynności lub zaniechania dokonania czynności z naruszeniem przepisu ustawy, które miało lub mogło mieć wpływ na wynik postępowania.

Polecamy: Jak wykonawca zamówienia może uniknąć straty spowodowanej zmiana stawki VAT?

Warto także wspomnieć, że w pewnych okolicznościach (określonych w art. 140. ust. 3. oraz art. 144. ust. 2.) ustawa przewiduje możliwość unieważnienia jedynie części postanowień umowy.

Sektor zamówień publicznych jest tym, w którym wszystkie działające w nim podmioty powinny mieć się na baczności w kwestiach prawnych. Lekceważenie regulacji i nie dość uważne czytanie przepisów może skończyć się absorbującym postępowaniem sądowym i unieważnieniem umowy. Dlatego m. in. znajomość przesłanek nieważności umowy w sprawie wykonania zamówienia jest dla przedsiębiorców tak ważna.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Sergiusz Felbur

Prawnik, specjalista ds. produktów prawnych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »