| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Zamówienia publiczne > Odwołania i skargi > Kiedy umowa o wykonanie zamówienia publicznego jest nieważna?

Kiedy umowa o wykonanie zamówienia publicznego jest nieważna?

Przepisy prawa zamówień publicznych wymieniają szereg okoliczności, których wystąpienie skutkuje nieważnością zawartej już umowy o wykonanie zamówienia publicznego. Jednak nie tylko w Pzp należy szukać odpowiednich uregulowań. Kiedy umowa w sprawie wykonania zamówienia publicznego utraci ważność? Przeczytaj.

  • nie zawarł umowy z wykonawcą we właściwym terminie (terminy na zawarcie umowy określa art. 94 Pzp);
  • uniemożliwił składanie ofert orientacyjnych wykonawcom niedopuszczonym dotychczas do udziału w dynamicznym systemie zakupów lub uniemożliwił wykonawcom dopuszczonym do udziału w dynamicznym systemie zakupów złożenie ofert w postępowaniu o udzielenie zamówienia prowadzonym w ramach tego systemu, chyba że bez swojej winy był przekonany, że działa zgodnie z ustawą i dochował terminów;
  • udzielił zamówienia na podstawie umowy ramowej przed upływem właściwego terminu i z naruszeniem innych przepisów dotyczących umów ramowych, chyba że miał uzasadnione podstawy, by sądzić, że nie łamie postanowień ustawy oraz dochował terminów;
  • z naruszeniem przepisów ustawy zastosował tryb zapytania o cenę.

Przykładem przepisu Kodeksu cywilnego, który może służyć za podstawę unieważnienia umowy w sprawie wykonania zamówienia jest art. 705. kc.

W myśl tego przepisu organizator albo uczestnik aukcji lub przetargu może żądać unieważnienia zawartej umowy, jeżeli strona tej umowy, inny uczestnik lub osoba działająca w porozumieniu z nimi wpłynęła na wynik aukcji albo przetargu w sposób sprzeczny z prawem lub dobrymi obyczajami.

Prezes UZP może wystąpić do sądu o unieważnienie umowy w przypadku dokonania przez zamawiającego czynności lub zaniechania dokonania czynności z naruszeniem przepisu ustawy, które miało lub mogło mieć wpływ na wynik postępowania.

Polecamy: Jak wykonawca zamówienia może uniknąć straty spowodowanej zmiana stawki VAT?

Warto także wspomnieć, że w pewnych okolicznościach (określonych w art. 140. ust. 3. oraz art. 144. ust. 2.) ustawa przewiduje możliwość unieważnienia jedynie części postanowień umowy.

Sektor zamówień publicznych jest tym, w którym wszystkie działające w nim podmioty powinny mieć się na baczności w kwestiach prawnych. Lekceważenie regulacji i nie dość uważne czytanie przepisów może skończyć się absorbującym postępowaniem sądowym i unieważnieniem umowy. Dlatego m. in. znajomość przesłanek nieważności umowy w sprawie wykonania zamówienia jest dla przedsiębiorców tak ważna.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Zuzanna Taraszewska

PR-imo public relations

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »