| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Przedsiębiorcy nie czują się partnerami banków

Przedsiębiorcy nie czują się partnerami banków

Przedsiębiorcy skarżą się, że banki nie mają zaufania do właścicieli małych firm.



- Wpłatomaty, z których korzystają klienci mBanku, przyjmują jednorazowo, w zależności od rodzaju urządzenia, 30 lub 60 banknotów - twierdzi Michał Szelągowski z mBanku.



Na rachunek bankowy przedsiębiorcy otrzymują m.in. nadpłacony podatek z urzędu skarbowego, refundacje zakupu kasy fiskalnej oraz odszkodowanie z firmy ubezpieczeniowej.



Bardziej aktywni przedsiębiorcy wykonują również inne operacje na rachunku bankowym. Możemy do nich zaliczyć przelewy:


- dla kontrahentów (zapłata faktur za towar i usługi), 


- pensji dla pracowników, 


- międzynarodowe dla partnerów z innych krajów.



Kredyty dla firm

Mikrofirmy bardzo rzadko korzystają z kredytów. Wynika to z głęboko zakorzenionego przekonania, że są one trudne do uzyskania i niełatwe w spłacie (wysokie oprocentowanie i prowizje bankowe).



- W okresie 4 miesięcy od wprowadzenia w mBanku nowej oferty dla mikroprzedsiębiorców złożonych zostało 10 tys. wniosków kredytowych. Obecnie w mBanku z możliwości zadłużenia się korzysta ponad 20 tys. małych firm i liczba ta dynamicznie wzrasta - uważa Michał Szelągowski z mBanku.



Banki stawiają również wysokie wymagania firmom ubiegającym się o kredyty. Przede wszystkim muszą one spełnić szereg warunków, np. zapewnić bankowi wysokie zabezpieczenie, nawet do 200 proc. wartości pożyczki. Drugą przeszkodą jest sprostanie skomplikowanej procedurze biurokratycznej polegającej na dostarczeniu do banku dużej liczby dokumentów i zaświadczeń.



- Diagnoza rynku małych przedsiębiorstw w Polsce wyraźnie wskazuje, iż w świadomości ich właścicieli kredyt dla firmy jest drogi i trudny do uzyskania. Dlatego właśnie w naszej nowej ofercie limitu kredytowego zrezygnowaliśmy z pobierania prowizji zarówno przy zawarciu, jak i odnowieniu umowy. Nie pobieramy także żadnej opłaty związanej z podwyższeniem kwoty limitu, również w sytuacji gdy klient nie korzysta z udostępnionych środków pieniężnych. Zmniejszyliśmy liczbę koniecznych do zawarcia umowy dokumentów - dodaje Szelągowski.



Część badanych nie starała się nigdy o kredyt, gdyż nie był im on potrzebny (nie planowali rozwoju firmy). Opinie na temat ich uzyskania czerpią z doświadczeń innych właścicieli firm. Przy wyborze banku kredytodawcy przedsiębiorcy kierują się kosztami kredytu oraz procedurą przyznania kredytu (minimum formalności i dokumentów)



BANKI W OCENIE PRZEDSIĘBIORCÓW 


- Bank nie widzi w drobnych przedsiębiorcach partnera, który dzięki współpracy z bankiem mógłby się rozwijać. l Współpraca banku z mikrofirmami jest traktowana przez bank krótkofalowo i krótkowzrocznie; brak jest zaufania banku do przedsiębiorcy. 


- Przedsiębiorcy czują się traktowani przez banki gorzej niż indywidualni klienci, np. ci z wysokimi dochodami. Jest to doskonale widoczne w momencie ubiegania się o kredyt. 


- Koszty prowadzenia działalności gospodarczej są wysokie. Wpływają na nie m.in. opłaty w bankach. Banki w zbyt małym stopniu starają się obniżać własne koszty i nie dbają o oszczędność (bogato wyposażone oddziały).



WARUNKI BADANIA


Badanie wykonał Ipsos na zlecenie mBanku w formie wywiadów grupowych z przedstawicielami drobnych przedsiębiorstw w Warszawie, Łodzi i Bydgoszczy, 1 i 6-7 czerwca 2006 r. Badani: 


- połowa mężczyzn, połowa kobiet, 


- wiek 25-55 lat, l wykształcenie min. średnie, 


- firmy działające od min. 6 miesięcy,


- z dostępem do internetu, 


- klienci konkurencji znający mBank chociaż ze słyszenia.



Iwona Jabłońska

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

RynekPierwotny.pl

Portal internetowy poświęcony nowym nieruchomościom

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »