| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama

Temat: prawo konkurencji

Poniżej prezentujemy wszystkie istotne informacje dotyczące tematu prawo konkurencji. Przejrzyj nasze archiwum dotyczące prawo konkurencji.

Kim jest „przeciętny konsument”?

Aktualizacja: 25.11.2011

Polski ustawodawca w wielu aktach prawnych posługuje się pojęciem „konsumenta” lub „przeciętnego konsumenta”. Ekspert wyjaśnia, kto kryje się za tymi pojęciami i komu prawo przyznaje ochronę. »

Krytyka konkurencji w reklamie - jakie są jej granice?

Aktualizacja: 25.11.2011

Celem reklamy jest z jednej strony wyeksponowanie zalet własnego produktu, a z drugiej, przekonanie odbiorcy o wyższości reklamowanego towaru nad produktami konkurencji. Reklamodawcy posługują się w tym celu różnymi zabiegami marketingowymi, często stawiając w złym świetle ofertę konkurencji. Istotne jest jednak, by krytyka konkurencji nie przekraczała granic prawa. »

Klauzule pod okiem UOKiK

Aktualizacja: 29.07.2011

UOKiK uważniej przygląda się klauzlom w umowach przygotowywanych przez przedsiębiorców. Dyscyplinarne skreślenie z listy uczestników oznacza brak zwrotu zapłaconych kosztów – to jedna z klauzul stosowana przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą GoWork.pl w Siedlcach. »

Naczelna Izba Lekarska naruszyła konkurencję

Aktualizacja: 29.07.2011

Naczelna Izba Lekarska naruszyła prawo antymonopolowe - stwierdził UOKiK. Zabraniając lekarzom przepisywania na receptę niektórych produktów podlegających legalnemu obrotowi dopuściła się praktyki naruszającej konkurencję. Prezes UOKiK nałożyła na Izbę karę finansową w wysokości blisko 50 tys. zł. »

Dobre obyczaje w reklamie - porada

Aktualizacja: 25.11.2011

Polski ustawodawca przy tworzeniu aktów prawnych często posługuje się określeniami nieostrymi czy wartościującymi, które, dopuszczając wiele możliwych interpretacji, powodują problemy związane ze stosowaniem prawa. Na gruncie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji takim pojęciem są „dobre obyczaje”, z którymi zgodna musi być każda reklama, o ile reklamodawca nie chce, by zarzucono mu czyn nieuczciwej konkurencji. »

Odpowiedzialność z tytułu czynu nieuczciwej konkurencji - porada

Aktualizacja: 28.11.2011

Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji wprowadziła do polskiego systemu prawa pojęcie czynu nieuczciwej konkurencji. Taki czyn popełnić może wyłącznie przedsiębiorca w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, godząc przy tym w interesy innego przedsiębiorcy lub klienta, z którym to faktem ustawa wiąże określone konsekwencje natury cywilnej i karnej. »

Kiedy firma nadużywa pozycji dominującej?

Aktualizacja: 28.11.2011

Nadużywanie przez przedsiębiorcę pozycji dominującej na rynku wewnętrznym jest zakazane. Ekspert radzi jak oceniana jest rola odgrywana przez firmę na rynku i kiedy jej pozycja będzie nadużywana. »

Czy przedsiębiorca może uzyskać negatywną decyzję merytoryczną?

Aktualizacja: 28.11.2011

Czy przedsiębiorca, w którego interesie leży uzyskanie negatywnej decyzji merytorycznej, może zwrócić w tej sprawie do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów? »

Czym jest pierwszeństwo w kontekście prawa własności przemysłowej?

Aktualizacja: 08.12.2011

Zasada swobody prowadzenia działalności gospodarczej umożliwia aktywność przedsiębiorców w bardzo wielu dziedzinach. Istnieją jednak prawne ograniczenia i zasady, których przedsiębiorcy są zobowiązani przestrzegać. Tak jest między innymi w przypadku prowadzenia działalności, do której wykorzystuje się prawnie chronione wynalazki, wzory użytkowe albo przemysłowe, czy tez układy scalone. »

Patent na wynalazek – czym jest i w jaki sposób można go uzyskać?

Aktualizacja: 05.04.2012

Swoboda prowadzenia działalności gospodarczej pozwala na jej wykonywanie, co do zasady, bez ograniczeń. Możliwe są jedynie ograniczenia wynikające z przepisów prawnych, np. konieczność uzyskania koncesji na obrót paliwami. Oprócz tego istnieje szereg zasad dotyczących już samego funkcjonowania przedsiębiorcy w obrocie, co też może zostać uznane za swoiste ograniczenie. Jednym z nich jest działalność gospodarcza z wykorzystaniem wynalazku, na który ma być udzielony patent. Warto zapoznać się z licznymi zasadami ich dotyczącymi. »

Kiedy powstawanie spółki powodujące koncentrację kapitału nie wiąże się z koniecznością zgłoszenia do UOKIK?

Aktualizacja: 14.10.2011

Prowadzenie działalności gospodarczej opiera się na zasadzie swobody. Przedsiębiorcy mogą więc łączyć się między innymi w formę spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Wspomniana swoboda nie oznacza to jednak, że nie jest ona niczym nieograniczona. Każda forma aktywności gospodarczej podlega określonym zasadom i ograniczeniom, które maja na celu bezpieczeństwo obrotu. Jednym z takich ograniczeń jest konieczność uzyskania aprobaty Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w przypadku, gdy powstanie spółki może powodować ograniczenie konkurencji i powstawanie monopolu. »

Jak stworzyć przewagę konkurencyjną w trzech prostych krokach?

Aktualizacja: 11.10.2011

Mimo że o przewadze konkurencyjnej wielu ekspertów napisało tomy, to praktyka osiągnięcia tej przewagi wciąż sprawia trudności. Poniższy model czterech kroków powinien uporządkować działania firm w tym zakresie. »

Co z ochroną konkurencji i konsumentów w sądzie?

Aktualizacja: 13.10.2011

W niektórych sytuacjach przedsiębiorca będzie zmuszony dochodzić swoich praw z zakresu ochrony konkurencji i konsumentów w sądzie. Jak pokrótce wygląda postępowanie? W jakich sprawach jest właściwy Sąd Okręgowy w Warszawie? Jak i gdzie skutecznie wnieść odwołanie od decyzji Prezesa Urzędu? Jakie wymogi powinno spełniać odwołanie? »

Jak firma może chronić się przed oczernianiem w internecie?

Aktualizacja: 08.12.2011

Internet, który rozwija się w zastraszającym tempie może być nośnikiem informacji oczerniających przedsiębiorcę. Jeżeli Twoja konkurencja zamieszcza nieprawdziwe informacje na temat prowadzonej przez Ciebie firmy, dopuszcza się czynu nieuczciwej konkurencji i popełnia przestępstwo. »

Co stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa?

Aktualizacja: 08.12.2011

Jednym z czynników decydujących tym, że dane przedsiębiorstwo osiągnie spektakularny sukces jest posiadanie specjalistycznych informacji, które nie są znane powszechnie. Aby strzec tajemnicy swojej firmy przedsiębiorca powinien podjąć niezbędne działania aby informacje te zostały poufne. Co może stanowić tajemnicę przedsiębiorstwa? »

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Michał Cyran

Radca Prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »