| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama

Temat: prawo konkurencji

Poniżej prezentujemy wszystkie istotne informacje dotyczące tematu prawo konkurencji. Przejrzyj nasze archiwum dotyczące prawo konkurencji.

Kiedy reklama porównawcza jest dopuszczalna?

Aktualizacja: 25.11.2011

Do niedawna przedsiębiorcy stosunkowo rzadko posługiwali się reklamą porównawczą z obawy, by ich działania nie uznano za bezprawne. Obecnie tendencja ta zaczyna się zmieniać, jednakże nadal pojawiają się wątpliwości dotyczące dopuszczalności reklamy porównawczej, której przesłanki określa ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. »

Kim jest „przeciętny konsument”?

Aktualizacja: 25.11.2011

Polski ustawodawca w wielu aktach prawnych posługuje się pojęciem „konsumenta” lub „przeciętnego konsumenta”. Ekspert wyjaśnia, kto kryje się za tymi pojęciami i komu prawo przyznaje ochronę. »

Krytyka konkurencji w reklamie - jakie są jej granice?

Aktualizacja: 25.11.2011

Celem reklamy jest z jednej strony wyeksponowanie zalet własnego produktu, a z drugiej, przekonanie odbiorcy o wyższości reklamowanego towaru nad produktami konkurencji. Reklamodawcy posługują się w tym celu różnymi zabiegami marketingowymi, często stawiając w złym świetle ofertę konkurencji. Istotne jest jednak, by krytyka konkurencji nie przekraczała granic prawa. »

Klauzule pod okiem UOKiK

Aktualizacja: 29.07.2011

UOKiK uważniej przygląda się klauzlom w umowach przygotowywanych przez przedsiębiorców. Dyscyplinarne skreślenie z listy uczestników oznacza brak zwrotu zapłaconych kosztów – to jedna z klauzul stosowana przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą GoWork.pl w Siedlcach. »

Naczelna Izba Lekarska naruszyła konkurencję

Aktualizacja: 29.07.2011

Naczelna Izba Lekarska naruszyła prawo antymonopolowe - stwierdził UOKiK. Zabraniając lekarzom przepisywania na receptę niektórych produktów podlegających legalnemu obrotowi dopuściła się praktyki naruszającej konkurencję. Prezes UOKiK nałożyła na Izbę karę finansową w wysokości blisko 50 tys. zł. »

Dobre obyczaje w reklamie - porada

Aktualizacja: 25.11.2011

Polski ustawodawca przy tworzeniu aktów prawnych często posługuje się określeniami nieostrymi czy wartościującymi, które, dopuszczając wiele możliwych interpretacji, powodują problemy związane ze stosowaniem prawa. Na gruncie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji takim pojęciem są „dobre obyczaje”, z którymi zgodna musi być każda reklama, o ile reklamodawca nie chce, by zarzucono mu czyn nieuczciwej konkurencji. »

Odpowiedzialność z tytułu czynu nieuczciwej konkurencji - porada

Aktualizacja: 28.11.2011

Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji wprowadziła do polskiego systemu prawa pojęcie czynu nieuczciwej konkurencji. Taki czyn popełnić może wyłącznie przedsiębiorca w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, godząc przy tym w interesy innego przedsiębiorcy lub klienta, z którym to faktem ustawa wiąże określone konsekwencje natury cywilnej i karnej. »

Kiedy firma nadużywa pozycji dominującej?

Aktualizacja: 28.11.2011

Nadużywanie przez przedsiębiorcę pozycji dominującej na rynku wewnętrznym jest zakazane. Ekspert radzi jak oceniana jest rola odgrywana przez firmę na rynku i kiedy jej pozycja będzie nadużywana. »

Czy przedsiębiorca może uzyskać negatywną decyzję merytoryczną?

Aktualizacja: 28.11.2011

Czy przedsiębiorca, w którego interesie leży uzyskanie negatywnej decyzji merytorycznej, może zwrócić w tej sprawie do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów? »

Czym jest pierwszeństwo w kontekście prawa własności przemysłowej?

Aktualizacja: 08.12.2011

Zasada swobody prowadzenia działalności gospodarczej umożliwia aktywność przedsiębiorców w bardzo wielu dziedzinach. Istnieją jednak prawne ograniczenia i zasady, których przedsiębiorcy są zobowiązani przestrzegać. Tak jest między innymi w przypadku prowadzenia działalności, do której wykorzystuje się prawnie chronione wynalazki, wzory użytkowe albo przemysłowe, czy tez układy scalone. »

Patent na wynalazek – czym jest i w jaki sposób można go uzyskać?

Aktualizacja: 05.04.2012

Swoboda prowadzenia działalności gospodarczej pozwala na jej wykonywanie, co do zasady, bez ograniczeń. Możliwe są jedynie ograniczenia wynikające z przepisów prawnych, np. konieczność uzyskania koncesji na obrót paliwami. Oprócz tego istnieje szereg zasad dotyczących już samego funkcjonowania przedsiębiorcy w obrocie, co też może zostać uznane za swoiste ograniczenie. Jednym z nich jest działalność gospodarcza z wykorzystaniem wynalazku, na który ma być udzielony patent. Warto zapoznać się z licznymi zasadami ich dotyczącymi. »

Kiedy powstawanie spółki powodujące koncentrację kapitału nie wiąże się z koniecznością zgłoszenia do UOKIK?

Aktualizacja: 14.10.2011

Prowadzenie działalności gospodarczej opiera się na zasadzie swobody. Przedsiębiorcy mogą więc łączyć się między innymi w formę spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Wspomniana swoboda nie oznacza to jednak, że nie jest ona niczym nieograniczona. Każda forma aktywności gospodarczej podlega określonym zasadom i ograniczeniom, które maja na celu bezpieczeństwo obrotu. Jednym z takich ograniczeń jest konieczność uzyskania aprobaty Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w przypadku, gdy powstanie spółki może powodować ograniczenie konkurencji i powstawanie monopolu. »

Jak stworzyć przewagę konkurencyjną w trzech prostych krokach?

Aktualizacja: 11.10.2011

Mimo że o przewadze konkurencyjnej wielu ekspertów napisało tomy, to praktyka osiągnięcia tej przewagi wciąż sprawia trudności. Poniższy model czterech kroków powinien uporządkować działania firm w tym zakresie. »

Co z ochroną konkurencji i konsumentów w sądzie?

Aktualizacja: 13.10.2011

W niektórych sytuacjach przedsiębiorca będzie zmuszony dochodzić swoich praw z zakresu ochrony konkurencji i konsumentów w sądzie. Jak pokrótce wygląda postępowanie? W jakich sprawach jest właściwy Sąd Okręgowy w Warszawie? Jak i gdzie skutecznie wnieść odwołanie od decyzji Prezesa Urzędu? Jakie wymogi powinno spełniać odwołanie? »

Jak firma może chronić się przed oczernianiem w internecie?

Aktualizacja: 08.12.2011

Internet, który rozwija się w zastraszającym tempie może być nośnikiem informacji oczerniających przedsiębiorcę. Jeżeli Twoja konkurencja zamieszcza nieprawdziwe informacje na temat prowadzonej przez Ciebie firmy, dopuszcza się czynu nieuczciwej konkurencji i popełnia przestępstwo. »

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Radców Prawnych Zdanowicz i Wspólnicy Sp.K.

Profesjonalista w zakresie szeroko rozumianego prawa gospodarczego i cywilnego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK