| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Temat Dnia > Opłaty za muzykę w biznesie

Opłaty za muzykę w biznesie

Efekt wizyty u fryzjera widzimy w lustrze. Jakość oglądanego obrazu przekonuje o wartości telewizora. Zarówno usługi, jak i dobra materialne mają swoją cenę. A muzyka? Przedsiębiorcy, którzy wykorzystują ją w celach zwiększenia przychodu muszą pogodzić się z faktem, że też jest należącym do kogoś produktem. Za produkt trzeba płacić.


O ile jesteśmy sobie w stanie wyobrazić sklep spożywczy bez muzyki, o tyle pub, restauracja, nie mówiąc o dyskotece, nie mogą bez niej funkcjonować. Puszczając muzykę w lokalu, korzystamy z cudzej własności. Za to należy zapłacić. Na naszym rynku funkcjonują organizacje, które pilnują tego, żeby za muzykę jej autorzy, wykonawcy i producenci otrzymali zapłatę.

Jedną z tych organizacji jest znany ZAiKS, zajmujący się ochroną praw autorów i kompozytorów muzyki. Stowarzyszenie to ma już blisko stuletnią tradycję, bo zostało założone w 1918 roku, przez m.in. Juliana Tuwima. Natomiast jednym z prezesów tej organizacji był podobno wybitny znawca prawa autorskiego, a nam kojarzący się raczej z wierszami dla dzieci - Jan Brzechwa. Działalność ZAiKS-u zdecydowanie wykracza poza branżę muzyczną, obejmując opieką dzieła twórców wielu dziedzin kultury. Działalność stowarzyszenia opiera się na ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz zezwoleniu Ministra Kultury i Sztuki określającym zakres wykonywania zbiorowego zarządu - rodzaje utworów, które objęte są zezwoleniem oraz pola eksploatacji tych utworów.

Z kolei STOART jest organizacją zajmującą się pobieraniem wynagrodzeń z tytułu wykorzystywania artystycznych wykonań przez nadawców (radio i telewizję) oraz innych użytkowników (hotele, dyskoteki, markety itp.). Na terenie Polski funkcjonuje 16 przedstawicielstw terenowych STOART-u, obejmujących swym zasięgiem cały kraj. Ochronie egzekwowanej przez STOART podlegają wszystkie wykonania artystyczne utrwalone po 22 lipca 1950 r.

Pozostaje jeszcze troszczący się o interesy producentów fonogramów i wideogramów ZPAV (Związek Producentów Audio Video). ZPAV powstał w roku 1991 z inicjatywy osób z branży muzycznej, przede wszystkim w celu reprezentowania interesów legalnych producentów w obliczu zakrojonego na szeroką skalę piractwa fonograficznego.

Według informacji ZPAV w Polsce rośnie świadomość wartości muzyki puszczanej w lokalach gastronomicznych i punktach usługowych, co przekłada się na systematyczny wzrost rynku odtworzeń muzyki. W 2011 roku dochód netto z tytułu opłat pobieranych przez ZAiKS, ZPAV i STOART wyniósł 107,5 mln zł, o 4,2 mln zł więcej w stosunku do roku 2010. 107,5 mln jest więc kwotą stanowiącą wagę rynku odtworzeń. Jednak, jak twierdzi dyrektor ZPAV Bogusław Pluta, jest to tylko część wartości tego rynku, a opłaty tego typu pobierane są jeszcze z wielu innych źródeł. 20-25% wartości rynku odtworzeń stanowi z kolei prowizję organizacji, która zarządza opłatami za prawa autorskie. Chociaż inkaso ZPAV jest najniższe wśród trzech uwzględnionych w badaniach organizacji, to ZPAV odnotował najwyższy jego wzrost równy kwocie 3,4 mln zł w stosunku do roku 2010. Jak to się przedstawia w kwotach dla poszczególnych organizacji?

W minionym roku nastąpiły dwie istotne zmiany dla tych organizacji. Jedna - na niekorzyść dla nich - to wprowadzenie opodatkowania VAT na pobierane przez organizacje opłat. Spowodowało to konieczność uruchomienia fakturowania i związanej z tym obsługi księgowej.

Druga, choć jeszcze nieobowiązująca to ustalenie nowych tabel stawek pobieranych przez organizacje. Nowe stawki wejdą w życie za kilka miesięcy. Póki co prezentujemy tabelę z aktualnie obowiązującymi stawkami (bez VAT) inkasowanymi przez ZPAV i STOART.

Szczegółowy wykaz stawek pobieranych przez ZAiKS (jest bardzo obszerny) dostępny jest na stronie organizacji: www.zaiks.org.pl

Za muzykę płacić musi każdy, kto wykorzystuje ją w celach zarobkowych, a kwestią czasu jest tylko ściągalność płatności. ZPAV zatrudnia w tym celu około 40 inspektorów. W STOART ich liczba jest podobna, natomiast dla ZAiKS-u pracuje ich około 100. - Kwestia jest tego typu, że płacą lokale w dużych miastach, a jeszcze nie dotarliśmy do tych w mniejszych. Natomiast przedsiębiorcy mają świadomość tego, że dziś pytanie nie brzmi „czy każą płacić”, ale „kiedy każą płacić” - mówi dyrektor ZPAV Bogusław Pluta.

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

Źródło:

Twój Biznes

Zdjęcia


CIT 2018. Komentarz299.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Krzemirski

Współzałożyciel Fabryki Narciarzy. Instruktor narciarstwa od 19 roku życia. Prócz legitymacji państwowej, posiada również uprawnienia Niemieckiego Stowarzyszenia SPORTS.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK