| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Temat Dnia > Konsekwencje błędnego świadectwa pracy

Konsekwencje błędnego świadectwa pracy

Pracodawca, zwalniając pracownika, powinien zwrócić szczególną uwagę na treść świadectwa pracy, ponieważ błędy mogą spowodować konieczność jego sprostowania lub wypłatę odszkodowania.


Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy jest poprawne zakończenie stosunku pracy z pracownikiem. Poprawne oznacza takie, które nie będzie naruszać obowiązujących przepisów, a tym samym nie przysporzy pracodawcy niepotrzebnych problemów i kosztów. Najczęściej spotykanymi błędami są braki w treści świadectwa pracy. Katalog informacji, jakie powinny znaleźć się w świadectwie pracy pracownika, wynika z art. 97 k.p.

W świadectwie pracy należy podać:

• okres i rodzaj wykonywanej pracy,

• zajmowane stanowisko,

• tryb rozwiązania albo okoliczności wygaśnięcia stosunku pracy, a także

• inne informacje niezbędne do ustalenia uprawnień pracowniczych i uprawnień z ubezpieczenia społecznego,

• informacje o zajęciu wynagrodzenia za pracę w myśl przepisów o postępowaniu egzekucyjnym,

• na żądanie pracownika informacje o wysokości i składnikach wynagrodzenia oraz o uzyskanych kwalifikacjach.

Szczegółowe informacje dotyczące treści i zasad wydawania świadectw pracy wynikają z przepisów rozporządzenia z 15 maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania.

Nie wszystkie jednak okoliczności dotyczące przebiegu stosunku pracy podlegają ujawnieniu w świadectwie pracy. W grę wchodzą tylko te fakty, które pracodawca zobowiązany jest uwidocznić w świadectwie pracy, na podstawie zawartego powyżej katalogu informacji zamieszczanych w świadectwie pracy. Należy pamiętać, że katalog ten jest katalogiem zamkniętym.

Przykład

Nasz były pracownik domaga się sprostowania świadectwa pracy przez dopisanie wzmianki o nagrodach, jakie otrzymał w czasie zatrudnienia u innego pracodawcy. Czy powinniśmy uwzględnić wniosek pracownika?

Zakład pracy nie jest zobowiązany wymienić w świadectwie pracy uzyskanych przez pracownika nagród i wyróżnień, jeśli nie były one związane z jego zatrudnieniem w zakładzie pracy (wyrok SN z 17 grudnia 1976 r.).

W sytuacji gdy pracownik nie zgadza się z treścią otrzymanego świadectwa pracy, może w ciągu 7 dni od dnia jego otrzymania wystąpić z wnioskiem do pracodawcy o sprostowanie jego treści (art. 97 § 21 k.p.).

Pracodawca może przychylić się do wniosku byłego pracownika i poprawić lub uzupełnić świadectwo pracy. Dopuszczalne jest również wydanie nowego świadectwa z uwzględnieniem informacji, których były pracownik się domaga. Pracodawca ma jednak prawo nie zastosować się do wniosku swojego byłego pracownika.

reklama

Autor:

Źródło:

Serwis Prawno-Pracowniczy

Zdjęcia


Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Biuro Rachunkowe "KOMP-BIUR" sp. z o.o.

Kompleksowa obsługa księgowości

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »