| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Temat Dnia > Przedsiębiorcy wierzą wciąż w dobrą passę

Przedsiębiorcy wierzą wciąż w dobrą passę

U progu 2008 roku sprawdziliśmy nastroje wśród przedsiębiorców - jak widzą koniunkturę w najbliższych miesiącach.

Pierwszy kwartał 2008 r. przyniesie spowolnienie wzrostu gospodarczego do około 4-5 proc. z około 6 proc. w IV kwartale 2007 r. Jednak w całym roku wzrost PKB spadnie do około 5,5 proc. z około 6,5 proc. w 2007 roku - szacują ekonomiści.

Od kilku miesięcy cena ropy balansuje w okolicach 100 dol. za baryłkę.

- W 2008 roku na pewno za ropę będziemy musieli płacić trzycyfrową kwotę - mówi trader rynku naftowego w jednym z zagranicznych banków inwestycyjnych. Polscy eksperci nie są jeszcze do tego psychologicznego poziomu przekonani.

- W nowym roku trend wzrostowy powinien się załamać. Myślę, że ceny ropy naftowej mogą zacząć spadać na światowych rynkach. Ostatnio oderwały się one tak daleko od fundamentów, że kapitał spekulacyjny nie będzie w stanie utrzymać cen ropy na obecnym wysokim poziomie - ocenia Andrzej Szcześniak, niezależny ekspert rynku paliw.

W branży paliwowej przed Polską stoją bardzo ważne zadania. Jednym z najważniejszych jest naprawa relacji z Rosją. Chodzi też o integrację litewskich Możejek.

Przyszły rok przyniesie dalszy spadek przychodów Telekomunikacji Polskiej z telefonii stacjonarnej. Spodziewany jest niewielki wzrost sprzedaży pozostałych operatorów działających w tym segmencie. Rynek telefonii komórkowej wzrośnie podobnie jak w tym roku, czyli o 6-7 proc.

- O 20-proc. wzroście na rynku telefonii komórkowej możemy zapomnieć - mówi Grażyna Piotrowska-Oliwa, prezes PTK Centertel, największej sieci komórkowej w Polsce, i dodaje, że najszybciej rosnącym segmentem w komórkowym biznesie jest transmisja danych.

Klienci raczej nie powinni spodziewać się spadków cen usług. Być może w końcu roku stanieją połączenia z sieci stacjonarnych do komórkowych.

Po dynamicznym dwucyfrowym wzroście wydatków na reklamę w IV kwartale mijającego roku w I kwartale przyszłego roku rynek reklamy zwolni. Tomasz Chełmecki, prezes domu mediowego Starlink, szacuje, że firmy zwiększą w tym czasie wydatki na reklamę o 8-10 proc.

- Klienci będą musieli złapać oddech pozakupowy, zmniejszą wydatki, a firmy zmniejszą aktywność reklamową - mówi Tomasz Chełmecki.

W kolejnych kwartałach reklamodawcy będą jednak zwiększać nakłady na promocję. Głównym motorem wzrostu będą dwie duże imprezy sportowe - Euro 2008, w którym udział wezmą także Polacy, oraz Olimpiada w Pekinie.

- W ubezpieczeniach na życie przypis składki wzrośnie o około 15-17 proc. - mówi Krzysztof Rosiński, wiceprezes Europa Życie.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

ELPIGAZ

ELPIGAZ jest czołowym producentem i dostawcą nowoczesnych rozwiązań dla motoryzacji w zakresie gazowych układów zasilania pojazdów, zbiorników LPG i ciśnieniowych zbiorników powietrza.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »