| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Praca i ubezpieczenia > Przejęcie zakładu pracy a umowa o wspólnej odpowiedzialności materialnej

Przejęcie zakładu pracy a umowa o wspólnej odpowiedzialności materialnej

Przejęcie przez nowego pracodawcę zakładu pracy oraz pracowników, którym została powierzona wspólna odpowiedzialność materialna, nie oznacza, że konieczne będzie zawarcie nowej umowy dotyczącej zakresu wspólnej odpowiedzialności.


Objęcie pracowników wspólną odpowiedzialnością materialną za powierzone im mienie ma istotne znaczenie dla pracodawców, gdyż daje im lepsze zabezpieczenie ich interesów i ułatwia dochodzenie od pracowników ewentualnego odszkodowania.

Dlatego warto zwrócić uwagę, jak kształtuje się wspólna odpowiedzialność materialna pracowników po przejęciu zakładu pracy przez nowego pracodawcę. W praktyce sporne bywa, czy nadal obowiązują tych pracowników umowy o wspólnej odpowiedzialności materialnej zawarte z poprzednim pracodawcą.

Wspólna odpowiedzialność materialna pracowników za powierzone mienie powstaje wówczas, gdy pracownicy ci podpiszą z pracodawcą odrębną umowę, określającą zasady tej odpowiedzialności. Tak więc do przyjęcia wspólnej odpowiedzialności konieczne jest zawarcie z pracownikami dodatkowej (oprócz umowy o pracę) umowy oraz prawidłowe powierzenie im mienia (zwykle poprzedzone inwentaryzacją tego mienia). Przy czym zawarcie jedynie ustnej umowy o wspólnej odpowiedzialności materialnej jest nieskuteczne, na co zwracał uwagę także Sąd Najwyższy w uchwale z 18 kwietnia 1988 r., sygn. akt III PZP 62/87.

Osoby, które zawarły z pracodawcą umowę o wspólnej odpowiedzialności, odpowiadają za szkodę wynikłą w powierzonym mieniu (np. za niedobór towarów w magazynie), w częściach ustalonych w umowie. Najczęściej jest to określone procentowo, np. po 50 proc. w przypadku, gdy jest dwóch magazynierów. Jednak w razie ustalenia, że szkoda w całości lub w części spowodowana została przez niektórych tylko pracowników, za całość lub stosowną część tej szkody odpowiadają tylko faktyczni jej sprawcy.

Przejęcie przez nowego pracodawcę zakładu pracy powoduje istotne skutki prawne dla pracowników przejmowanego zakładu, które uregulowane są przede wszystkim w art. 231 k.p. Zgodnie z art. 231 § 1 k.p. w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy. W stosunku do pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę pracodawca, który przejmuje zakład pracy lub jego część, staje się stroną dotąd istniejących stosunków pracy automatycznie, z mocy prawa, bez potrzeby składania jakichkolwiek oświadczeń. A zatem zmiana pracodawcy w rozumieniu art. 231 § 1 k.p. oznacza przejęcie przez nabywcę wszystkich, zarówno majątkowych, jak i niemajątkowych, praw i obowiązków wynikających z dotychczasowych stosunków pracy. Ponadto w razie przejęcia zakładu nowy pracodawca ponosi odpowiedzialność za zobowiązania wynikające ze stosunków pracy powstałych przed przejściem na niego zakładu pracy. Wskazywał na to wyraźnie Sąd Najwyższy w uzasadnieniu uchwały z 7 lipca 2000 r., sygn. akt III ZP 16/00.

Użyte w art. 231 k.p. pojęcie „zakład pracy” należy traktować przedmiotowo. Chodzi tu o wyodrębniony organizacyjnie zespół składników majątkowych (placówkę zatrudnienia), w którym są zatrudnieni pracownicy. Natomiast częścią zakładu pracy jest w tym przypadku taki zespół składników, który może być potraktowany jako odrębna placówka zatrudnienia dla pracowników wykonujących w niej pracę (np. może to być odrębny oddział danego przedsiębiorstwa, warsztat, magazyn czy sklep).

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

ŻAKIEWICZ ADWOKACI Kancelaria Prawa Karnego i Gospodarczego Sp. k.

Ekspert prawa karnego, karno-skarbowego oraz procedury karnej

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »