| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Podatki > Czy likwidacja środka trwałego rodzi obowiązek opodatkowania oraz korekty odliczonego VAT

Czy likwidacja środka trwałego rodzi obowiązek opodatkowania oraz korekty odliczonego VAT

Samochód ciężarowy był kupiony na fakturę. VAT odliczono 12 lat temu, żadnych pieniędzy z likwidacji (złomowanie) nie otrzymaliśmy. Czy należy rozliczyć VAT z tego tytułu?


RADA

Nie. Likwidacja środka trwałego nie rodzi ani obowiązku opodatkowania tej czynności, ani korekty odliczonego od jego nabycia VAT.

UZASADNIENIE

Likwidacja środka trwałego to całkowite zaprzestanie jego użytkowania, zaprzestanie amortyzacji podatkowej oraz wykreślenie środka trwałego z ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności z powodu jego całkowitego zużycia, kradzieży, uszkodzenia lub utraty przydatności związanej np. z postępem technicznym. Likwidacja środka trwałego jest czynnością niepodlegającą VAT.

Wynika to z faktu, że przekazując samochód do złomowania, bez wynagrodzenia, podatnik dokonuje nieodpłatnego przekazania na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Takie przekazanie nie podlega opodatkowaniu VAT, gdyż jest związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Nawet gdyby organy podatkowe uznały, że takie przekazanie podlega VAT, gdyż przysługiwało prawo do odliczenia VAT, to podstawa opodatkowania będzie wynosić 0, skoro samochód został bezpłatnie złomowany.

Oznacza to, że likwidacja środka trwałego nie podlega opodatkowaniu VAT.

Firma ma również wątpliwość, czy w związku z tym nie powstanie obowiązek korekty odliczonego uprzednio podatku naliczonego od nabycia samochodu ciężarowego. Odpowiedź na to pytanie jest przecząca. Obowiązek korekty odliczonego VAT mógłby powstać na podstawie regulacji art. 91, stosownie do treści ust. 2 tego przepisu. Według niego odliczony podatek naliczony od nabycia towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych podlegających amortyzacji, a także których wartość początkowa przekracza 15 000 zł, podlega 5-letniemu okresowi korekty, a w przypadku nieruchomości - 10-letniemu okresowi korekty, począwszy od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. W tym okresie podatnik jest zobowiązany dokonywać korekty odliczonego VAT w przypadku:

• prowadzenia działalności mieszanej - po zakończeniu każdego roku podatkowego (art. 91 ust. 2 ustawy),

• sprzedaży środka trwałego - w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym sprzedaż miała miejsce (art. 91 ust. 4 i 5 ustawy),

• zmiany przeznaczenia środka trwałego - w pierwszej składanej deklaracji po zakończeniu roku podatkowego, w którym zmiana ta nastąpiła (art. 91 ust. 7a ustawy).

Ze względu jednak na fakt, że w wyniku likwidacji środka trwałego następuje zaniechanie jego używania na potrzeby prowadzonej działalności, nie zachodzą przesłanki dokonania korekty odliczonego od jego nabycia podatku naliczonego określonego w art. 91 ustawy, nawet wówczas, gdy likwidowany środek trwały jest objęty 5-letnim okresem korekty.

Stanowisko to potwierdził m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 17 lutego 2009 r. (sygn. IPPP2/443-1737/08-2/Asi), w której czytamy: Równocześnie organ podatkowy informuje, że w przepisach art. 91 ww. ustawy stanowiącego o korektach utrata lub zużycie środków trwałych nie zostały wymienione jako przesłanki powodujące obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego. Podkreślenia wymaga również, że dla celów dowodowych fakt zużycia środka trwałego powinien być przez podatnika należycie udokumentowany.

W związku z powyższym, w opinii tut. Organu Wnioskodawca powinien zaprzestać dokonywania korekty podatku VAT naliczonego począwszy od roku następującego po roku, w którym nastąpiło wykreślenie środka trwałego z ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych z powodu jego likwidacji (...).

Dlatego obowiązek korekty odliczonego VAT od likwidowanego środka trwałego nie powstanie tym bardziej, jeżeli jego likwidacja nastąpi po upływie okresu korekty, którym jest on objęty - co ma miejsce w przedstawionej w pytaniu sytuacji.

Firma nie ma zatem żadnego obowiązku rozliczenia VAT od likwidowanego samochodu ciężarowego po upływie 12 lat od momentu oddania go do użytkowania. Brak obowiązku dotyczy zarówno:

• opodatkowania VAT samej czynności likwidacji,

• korekty odliczonego od jego nabycia VAT.

• art. 5 i 91 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 75, poz. 473

Anna Potocka

ekspert w zakresie VAT

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Arkadiusz Zuzmak

Radca prawny, ekspert w dziedzinie prawa cywilnego, handlowego i administracyjnego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »