| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Manager > Zarządzanie stresem > Stres w pracy a koncepcje zarządzania ludźmi

Stres w pracy a koncepcje zarządzania ludźmi

Przyglądam się koncepcjom zarządzania ludźmi i zastanawiam się nad nimi. Komu służą? Jak motywują i czy pomagają w zarządzaniu stresem?

De Marco zwraca uwagę na fakt, że zwiększanie - nieustanne zwiększanie efektywności pracownika jest bezcelowe, prowadzi jedynie do wypalenia zawodowego oraz niepotrzebnych długofalowych stresów, które jak wiadomo są szczególnie szkodliwe dla zdrowia, a niekiedy zabójcze.

Zwiększyć skuteczność

Warto natomiast zastanowić się nad zwiększeniem skuteczności zatrudnionych osób. Dać czas i miejsce dla osobistej czy grupowej refleksji nad tym, co i jak wykonuje. Wiadomym jest, że brak refleksji to najzajadlejszy wróg wszelkich zachowań twórczych, wszelkiej innowacyjności. 

Polecamy: „Zarządzanie” konfliktami

Przykłady można znaleźć w każdej organizacji. Zwłaszcza tam, gdzie szef wychodzi z założenia, że pracownik nie jest od myślenia, tylko od pracowania. Zapewniam, że widziałam na własne oczy tak zarządzane organizacje. Jeśli trafia tam osoba określana mianem „talentu” - szybko zamiast zwiększyć swą efektywność - zwiększy ilość wypowiedzeń złożonych w kadrach.

Rozwój własny

Jedną z najsilniejszych motywacji jest rozwój własny. Jeśli nie masz kiedy zastanowić się co właściwie robisz i komu, na co jest to potrzebne, jak mógłbyś robić to lepiej, szybciej, sensowniej - nie rozwijasz swoich kompetencji, stoisz w miejscu buksując w stercie roboty, której zaczynasz nienawidzić.

Można przecież inaczej… Z refleksją, rozmową z szefem, z poszukiwaniem nowych rozwiązań… Motywacja wzrośnie, skuteczność wzrośnie i innowacyjność wzrośnie. A przy okazji wzrośnie lojalność pracownika względem firmy.

Co zatem, jako szef mam do wykorzystania w pracownikach? Przede wszystkim potencjał, który w nich jest. Drzemie. Trzeba go tylko obudzić i… uruchomić - zmotywować. Każdy praktykujący menadżer zdaje sobie sprawę z tego, że stawianie co dzień nowych wyzwań pracownikom - obciąża ich „moce przerobowe” i wyporność psychiczną.

Powiedzmy to sobie jasno - pracownik woli, aby w pracy raczej nic nie zmieniano. Zwracam uwagę na słowo ZMNIENIANO. Co innego, gdy to on jest pomysłodawcą i inicjatorem zmian. Osiąganie nowych celów - to dążenie do zmiany. Wiąże się z ryzykiem. Ważne jest kto stawia te cele i jaki udział mam ja - pracownik - w ich określaniu. Trochę trąci to anarchią, ale czy do końca? Widzę wyraźny związek między trzema wartościami: pracą, motywacją i kreatywnością.

Dlatego za bardzo ważne uważam budowanie trwałego zespołu pracowników, zorientowanego na wspierającą współpracę, gdzie lider przyjmuje rolę przewodnika. Dlatego za bardzo ważne uważam wypracowaną wspólnie strategię podejmowanych przez organizację działań. Dlatego za bardzo ważne uważam twórcze rozwiązywanie problemów, które jest tak blisko wspólnego podejmowania decyzji, racjonalnego dzielenia się zadaniami, umiejętności negocjowania w grupie pracowniczej, wreszcie rozwiązywania konfliktów.

Mądrość współczesnego szefa to budowanie zespołów kreatywnych i delegowanie odpowiedzialności. Ale by móc to zrobić - trzeba mieć przygotowany zespół. A więc? Trening kreatywności?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

INDEPENDENT TAX ADVISERS Doradztwo Podatkowe Sp. z o.o.

Doradcy podatkowi

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »