| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Mała firma > Składki ZUS > Czy pracownik uzyska przychód z tytułu zapłaconych przez pracodawcę składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe

Czy pracownik uzyska przychód z tytułu zapłaconych przez pracodawcę składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe

W lipcu 2016 r. otrzymaliśmy od pracownika oświadczenie o przekroczeniu w czerwcu 2016 r. rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe u innego płatnika. W styczniu 2017 r. otrzymaliśmy zawiadomienie z ZUS o konieczności skorygowania u tego pracownika podstawy wymiaru tych składek w lipcu i naliczenia ich od kwoty wskazanej w zawiadomieniu. Jako pracodawca chcemy jednak opłacić swoją część składek, zgodnie z zasadami ich finansowania wynikającymi z ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Czy po stronie pracownika powstanie przychód z tytułu składek zapłaconych przez pracodawcę?

Należy uznać, że po stronie pracownika nie powstanie przychód z tytułu składek zapłaconych przez pracodawcę w części, do której sfinansowania jest on zobowiązany na podstawie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Szczegóły w uzasadnieniu.

Płatnik składek ma obowiązek naliczać w danym roku składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (oraz Fundusz Emerytur Pomostowych) do osiągnięcia górnej granicy podstawy wymiaru składek na te ubezpieczenia. Granicą jest kwota odpowiadająca 30-krotności przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w roku kalendarzowym (art. 19 ust. 1 ustawy systemowej). W 2016 r. kwota ta wynosiła 121 650 zł, a w 2017 r. jest to 127 890 zł. Wskazane ograniczenie rocznej podstawy wymiaru składek nie ma natomiast zastosowania przy ustalaniu podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia chorobowe i wypadkowe, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, a także na ubezpieczenie zdrowotne. Kwotę ewentualnego przekroczenia rocznej podstawy wymiaru składek płatnik ustala na podstawie własnej dokumentacji płacowej lub informacji uzyskanej od ubezpieczonego albo z ZUS. Jeżeli składki za osobę ubezpieczoną opłaca więcej niż jeden płatnik, to ubezpieczony ma obowiązek poinformować wszystkich płatników składek o przekroczeniu kwoty rocznego ograniczenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Za skutki błędnego zawiadomienia powodującego nieopłacenie należnych składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe odpowiada ubezpieczony (art. 19 ust. 5 i 6 ustawy systemowej).

Za skutki błędnego zawiadomienia powodującego nieopłacenie należnych składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe odpowiada ubezpieczony.

W takiej sytuacji jest on zobowiązany do spłacenia całości tego zadłużenia (§ 10 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe; dalej rozporządzenie składkowe). Takie brzmienie wskazanego przepisu rozporządzenia składkowego sugeruje, że w przypadku złożenia błędnego oświadczenia skutkującego powstaniem zaległości w składkach ubezpieczony powinien ją zapłacić z własnych środków, w tym również część finansowaną przez płatnika, oraz należne odsetki za zwłokę.

Należy jednak przyjąć, że żądanie od pracownika pokrycia całości składek, w tym na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (oraz ewentualnie na FEP), podlegających finansowaniu ze środków płatnika, jest nieuprawnione. Takie postępowanie byłoby bowiem sprzeczne z przepisami ustawy systemowej, stanowiącymi o współfinansowaniu składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe przez płatnika i ubezpieczonego (art. 22 ust. 1 ustawy systemowej). Mając na uwadze regulacje ustawowe, należy uznać, że błąd pracownika nie powinien skutkować takimi konsekwencjami. Rozporządzenie nie może bowiem określać odmiennych zasad finansowania składek niż ustawa systemowej. W takim przypadku pracodawca może żądać od ubezpieczonego oprócz składek w części przez niego finansowanej dodatkowo odsetek z tytułu zwłoki, jakie musi zapłacić do ZUS. Nie powinien natomiast żądać od ubezpieczonego zwrotu składek w części finansowanej ze środków płatnika.

Jeżeli zatem płatnik opłaci zaległe składki w finansowanej przez siebie części, to po stronie pracownika nie powstanie przychód. Pracownik nie uzyska bowiem przysporzenia w postaci składek, których nie musiał opłacić z własnych środków. Taką wykładnię przepisów potwierdza ZUS.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes  cały artykuł: Czy pracownik uzyska przychód z tytułu zapłaconych przez pracodawcę składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe

W artykule omówiono również przykład omawiający problematykę przychodów z tytułu składek zapłaconych przez pracodawcę.

Data publikacji:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Czy pracownik uzyska przychód z tytułu zapłaconych przez pracodawcę składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe /fot. Fotolia
Czy pracownik uzyska przychód z tytułu zapłaconych przez pracodawcę składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe /fot. Fotolia

Ważne rozmowy o biznesie i nie tylko….49.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Mateusz Łątkowski

Adwokat kościelny, Aplikant adwokacki

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK