| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Finanse > Karty kredytowe > Warto wiedzieć > Korzyści i koszty posiadania terminala

Korzyści i koszty posiadania terminala

Jednym z pierwszych etapów podejmowania decyzji dotyczącej terminala, jest rozważenie korzyści, jakie może nam przynieść instalacja terminala i ocena, czy przewidywana ich skala jest zadowalająca z punktu widzenia prowadzonej działalności.

Korzyści

Jako korzyści wynikające z instalacji terminala można wyszczególnić wskazane powyżej zatrzymanie migrujących klientów, przyciągnięcie nowych (w tym również z punktów konkurencyjnych nieakceptujących płatności dokonywanych kartami płatniczymi), ograniczenie ilości gotówki, która musi być przechowywana w danym punkcie (a przez to również zwiększenie bezpieczeństwa pracowników), jak również zwiększenie obrotu w danym punkcie handlowym lub usługowym. Ostatnie z wymienionych zjawisk obserwowane jest często w punktach, które wprowadzają akceptację kart płatniczych. Jest ono związane z jednej strony z faktem, iż klient dokonujący płatności kartą wykazuje skłonność do wydawania większej ilości pieniędzy, jak również przez to, iż poprzez przyciągnięcie nowych klientów zwiększamy ilość i niejednokrotnie wartość dokonywanych transakcji.

Podejmowanie decyzji na opisywanym etapie jest czynnością, której należy dokonywać z założeniami identycznymi, jak w procesie podejmowania innych decyzji biznesowych. W związku z tym kolejnym krokiem powinno być dokonanie oceny sytuacji przez pryzmat kalkulacji finansowych. W tym miejscu zbilansować należy wszelkiego rodzaju koszty, które będą związane z ustawieniem terminala, takie jak koszt jego dzierżawy, koszty telekomunikacyjne, koszty związane z dokonaniem pojedynczej transakcji oraz szacunkowe koszty związane z sumaryczną kwotą kosztów transakcji przeprowadzonych w danym okresie. Z drugiej strony konieczne jest oszacowanie korzyści płynących z posiadania w swoim punkcie terminala. Mogą być to korzyści związane zarówno z kwestiami klientowskimi, jak również kwestie związane np. z dochodami wynikającymi np. ze sprzedaży za pośrednictwem terminala usług dodatkowych (np. doładowania telefonów komórkowych).

Ocena kosztów

Z punktu widzenia aspektów finansowych niezmiernie ważne jest dokonanie oceny, czy przy znanym średnim obrocie w danej placówce, ustawienie terminala umożliwiającego dokonywanie transakcji kartami płatniczymi nie będzie jedynie dodatkowym kosztem, który nie znajdzie pokrycia w korzyściach. Oceny takiej należy dokonywać jednak w dłuższej perspektywie. Najlepszym rozwiązaniem jest zasięgnięcie w tym zakresie opinii przedstawicieli agentów rozliczeniowych, którzy prowadzą rozmowy dotyczące podpisania umowy o akceptację kart płatniczych. Osoby te posiadają zarówno odpowiednią wiedzę, jak i doświadczenie, na podstawie którego są w stanie ocenić sytuację i udzielić porady dotyczącej zasadności instalowania terminala w określonym punkcie.

Wybierz kartę kredytową

reklama

Autor:

dyrektor w ZBP, Jędrzej Grodzicki, doradca prezesa ZBP

Źródło:

GP

Zdjęcia


E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Łukasz Ciołko

Ekspert Prawny Salomon Finance

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »