REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Powołanie Forum Innowacyjnego Rozwoju Gospodarczego

Powołanie Forum Innowacyjnego Rozwoju Gospodarczego /fot.Shutterstock
Powołanie Forum Innowacyjnego Rozwoju Gospodarczego /fot.Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Agencja Rozwoju Przemysłu powołała Forum Innowacyjnego Rozwoju Gospodarczego (FIRG). Celem FIRG jest tworzenie warunków do stymulowania współpracy nauki i biznesu przy aktywnym udziale państwa.

REKLAMA

Działanie Forum koncentruje się na rozwoju i komercjalizacji polskich technologii przełomowych w oparciu o wyspecjalizowane ekosystemy innowacji. W inauguracji Forum uczestniczyła m.in. minister Jadwiga Emielewicz, prezes ARP Marcin Chludziński, prof. Charles Hampden-Turner z Harvard University, dr Mark Khater z Cambridge University oraz dr Martti Launonen, doradca premiera Finlandii w obszarze rozwoju ekosystemów innowacji i były wiceprezes Technopolis, Finlandia. List premiera Mateusza Morawieckiego, odczytał minister Marek Suski.

REKLAMA

Forum Innowacyjnego Rozwoju Gospodarczego to nowa odsłona powołanej przed 23 laty Fundacji Agencji Restrukturyzacji Przemysłu FIRE. FIRG będzie  identyfikować technologie przełomowe, które dzięki polskiemu potencjałowi innowacji i międzynarodowej współpracy mają największe możliwości komercjalizacji globalnej. Działalność Forum koncentruje się również na tworzeniu specjalistycznych ekosystemów innowacji (np. w dziedzinach mechatroniki, teleinformatyki, przemysłu stoczniowego, przemysłu lotniczego, przemysłu motoryzacyjnego, druku 3D), ale także takich, które są skupione na konkretnych regionach (ekosystem Polski Wschodniej). Prezesem FIRG został dr Tomasz Szejner z Cambridge University.

Polecamy: Pakiet żółtych książek - Podatki 2018

"Innowacyjny rozwój wymaga myślenia w kategoriach całości, wzmacniania relacji oraz zaufania społecznego. Tym zajmie się Forum Innowacyjnego Rozwoju Gospodarczego. Ta nowa instytucja w ekosystemie innowacji ma charakter integrujący i otwarty na wszystkich. Przy jej pomocy innowatorzy z rozmaitych środowisk, będą mogli swobodnie budować partnerstwa dla innowacyjnej gospodarki w oparciu o zaufanie, odwagę i otwartość na nowatorskie rozwiązania, tworzyć system edukacyjny wspierający kreatywność i umiejętność współpracy– zaznaczyła minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz. 

Polskie specjalistyczne ekosystemy innowacji mają stać się globalną marką, potwierdzającą wartość polskiej myśli technologicznej na świecie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

"Forum Innowacyjnego Rozwoju Gospodarczego to nowa na mapie Polski instytucja, której kompetencje są ukierunkowane na budowanie ekosystemów innowacji o kluczowym znaczeniu dla gospodarki kraju. Misja FIRG wykracza poza jeden, ściśle określony obszar, chcemy wspierać gospodarkę opartą na wiedzy i instytucjonalnym zaangażowaniu w tworzenie ekosystemów innowacji w perspektywicznych gałęziach przemysłu m.in. stoczniowym, lotniczym czy motoryzacyjnemu. Chodzi o zagospodarowanie tych przestrzeni, w których jesteśmy w stanie zdobywać przewagi konkurencyjne za sprawą unikalnych polskich kompetencji i wiedzy w konkretnych dziedzinach" – powiedział Marcin Chludziński, prezes ARP S.A. 

Ważnym aspektem działalności FIRG jest współpraca z wiodącymi, światowymi ekosystemami innowacji oraz międzynarodowymi ekspertami z doświadczeniem w dziedzinie wdrażania podobnych rozwiązań na światowych rynkach. Takie ekosystemy innowacji z sukcesem działają w USA, Finlandii, Francji, Korei Południowej czy Wielkiej Brytanii. Udział międzynarodowych ekspertów we współpracy z FIRG gwarantuje dostęp do wiedzy „z pierwszej ręki” w obszarze budowania ekosystemów innowacji i komercjalizacji wynalazków.

Zobacz: Mała firma

"Bardzo się cieszę, że po wielu miesiącach ciężkiej pracy rozpoczyna działalność Forum Innowacyjnego Rozwoju Gospodarczego. Zadaniem FIRG jest wspieranie budowy bogactwa narodowego poprzez mapowanie i rozwój polskiego potencjału wiedzy i technologii, który będzie miał największe szanse na zaistnienie w globalnych łańcuchach wartości, przy jednoczesnym zachowaniu własności intelektualnej w polskich rękach. Forum będzie pełniło rolę wysoko wyspecjalizowanego management hubu współpracującego z wiodącymi ekosystemami innowacji na świecie. Nakierowując najlepszy polski potencjał innowacji na zidentyfikowany popyt globalny, jesteśmy w stanie wytyczyć polską ścieżkę przywództwa technologicznego i uniknąć pułapki średniego dochodu" - powiedział dr Tomasz Szejner, prezes FIRG. 

Forum Innowacyjnego Rozwoju Gospodarczego będzie monitorować rozwój technologii globalnie i planowanie oraz budowie specjalistycznych ekosystemów innowacji w tych sektorach przemysłowych, które umożliwią wykorzystanie istniejącej polskiej myśli technologicznej do rozwinięcia jej na poziom globalny.

Ekosystemy są ważnym stymulatorem rozwoju regionalnego (miejskiego), czego przykładem jest Londyn, Wiedeń, Oulu ICT Hub, Cambridgeshire, gdyż tworzą micro-gospodarki, skupione wokół wyselekcjonowanych obszarów technologicznych o najwyższym potencjale innowacyjności. Ten potencjał staje się „kręgosłupem” ekosystemu i poprzez centrum zarządzania, stymuluje współpracę pomiędzy nauką i przedsiębiorstwami przy współudziale lokalnego samorządu, który koncentruje się na rozwoju regionalnym w oparciu o wiodącą specjalizację technologiczną. Dodatkowo, taki ekosystem funkcjonuje w sieci globalnych celowo wybranych partnerstw naukowych, biznesowych, miast partnerskich, gospodarczych, tworząc wspólnie najnowsze rozwiązania w zakresie produktów, usług, wiedzy i umiejętności.

W ekosystemach dużym przemianom podlega również lokalny rynek usług, lokalna infrastruktura, rynek pracy i edukacja. Pojawia się zapotrzebowanie na nowe kompetencje, laboratoria, biura, hotele, obszary rezydencjalne, strefy relaksu, ale i przestrzenie spotkań środowisk kreatywnych, miejsca do interakcji i wymiany doświadczeń, w duchu Social Urban i Slow City.

Finalnie ekosystemy tworzą nowe zjawiska społeczne, ułatwiając organizowanie się „społecznościom” innowatorów, którzy podobnie myślą, mają podobne potrzeby standardów kulturowych i funkcjonalnych (jak zaufanie, otwartość na eksperymentowanie, na ponoszenie porażek, dzielenie się wiedzą, ale i bezpośredni dostęp do wysoko wyspecjalizowanych usług wsparcia np. IP management, inwestorów, marketingowych, HR, soft landing itd.)

Ekosystemy tworzą więc celowo projektowane i rozwijane unikalne środowisko oraz kulturę do akceleracji innowacji, rzeczywiście integrując wszystkich zainteresowanych komercjalizacją innowacji, jednocześnie tworząc bardzo atrakcyjną ofertę dla inwestorów i wielu polskich ekspertów oraz naukowców, gotowych do powrotu do Polski.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA