REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie wzrośnie VAT na prezerwatywy

Nie wzrośnie VAT na prezerwatywy /Fot. Fotolia
Nie wzrośnie VAT na prezerwatywy /Fot. Fotolia
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Sejm uchwalił w czwartek nowelizację ustawy o podatku od towarów i usług (VAT), dostosowującą polskie prawo do wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 2015 roku i wprowadzającą podstawowe stawki VAT (23 proc.) na niektóre produkty, które, zgodnie z wyrokiem TSUE, nie powinny mieć stawki obniżonej.

Strzykawki, prezerwatywy, soczewki do okularów korekcyjnych i smoczki zachowają obniżoną 8-proc. stawkę VAT, choć znajdują się w tej części ustawy, wobec której uchwalona w czwartek nowelizacja przywróciła stawkę 23 proc. - zapewnia dyr. Wojciech Śliż z Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Dyrektor Departamentu Podatku od Towarów i Usług w Ministerstwie Finansów Wojciech Śliż podkreśla jednak w rozmowie z PAP, że w efekcie nowelizacji podwyższona stawka wprowadzona zostanie na bardzo niewiele produktów.

REKLAMA

Dotyczyć to będzie cysteiny i cystyny, wskazanych w wyroku TSUE, które są półproduktami farmaceutycznymi. Jednak, ponieważ są półproduktami, poniesienie na nie stawki VAT do 23 proc. nie musi powodować wzrostu cen farmaceutyków - zaznacza Śliż.

Druga kategoria wskazana w wyroku TSUE to soczewki do okularów. Jednak podwyżka stawki do 23 proc. nie będzie dotyczyć, podkreśla dyr. Śliż, soczewek do okularów leczniczych. Wyrok nie obejmował bowiem soczewek używanych do celów terapeutycznych. "Podwyżka stawki VAT nie będzie miała zatem zastosowania do okularów korekcyjnych, a jedynie do słonecznych czy zmieniających kolor oczu" - mówi przedstawiciel MF.

Polecamy: Pakiet żółtych książek - Podatki 2018

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trzecia grupa wskazana w wyroku, na którą ustawa przywraca stawkę 23 proc., to produkty wymienione w załączniku 3 do ustawy o VAT. Są tam m.in. strzykawki, smoczki czy gumowe osłonki antykoncepcyjne (prezerwatywy). Jednak w tym przypadku również nie będzie podwyżki stawki na większość z tych towarów.

Na podstawie ustawy o wyrobach medycznych stawka VAT 8 proc. pozostanie bowiem w przypadku tych produktów z załącznika 3, zaznacza dyr. Śliż, które są wyrobami medycznymi, a więc strzykawek czy prezerwatyw. "99 proc. strzykawek i 99 proc. prezerwatyw to są wyroby medyczne, więc one zachowają stawkę obniżoną" - mówi przedstawiciel MF.

Wyrobem medycznym nie są wymienione w załączniku smoczki dla dzieci. By jednak uniknąć podwyższania stawki w tym przypadku, resort finansów dopisał w nowelizacji smoczki do listy produktów, na które jest obniżona stawka VAT - dodaje dyr. Śliż.

Zobacz: Podatki

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA